جدیدترین مقالات
...
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ای خدا
از نعمت گسترده ات ما را رزق حلال و پاکیزه روزی کن، و ما را محتاج و نیازمند کسی جز خودت مگردان، و سپاسگزاری ما را از خودت، و نیازمندی و درویشی ما را به درگاهت زیاده کن، و با تو، بی نیازی و کفایت از غیر تو است.
(از دعاهای حضرت زهرا(س)
ولادت #حضرت_فاطمه(س) مبارک🪴
شنبه یکم دی ۰۳
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه سوم خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🟣طلبه ها، فضای مجازی، نیروی واکنش سریع اخلاقی
📌لازمه این که طلبه بتواند «به جا»، «به موقع» و «به درستی» عکس العمل نشان دهد آن است که:
اولا با مهارت های تحلیل اخلاقی آشنا باشد،
ثانیا «به طور مداوم» فضای مجازی را از منظر مسئله شناسی اخلاقی رصد کند،
ثالثا و از همه مهم تر، نسبت به این که بررسی اخلاقی فضای مجازی، و تبلیغ اخلاق در این فضا و درباره آن، «هم» جزو وظایف اوست توجه داشته باشد و بداند امروزه یکی از مصادیق حدیث «الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا» همین کار است.
جمعه هجدهم آبان ۰۳
💟طلبه ها، فضای مجازی، و آفتِ توجه به «پسند» مخاطب تا «نیاز» او
❇️ طلبه های فضای مجازی هم مثل دیگر فعالان این فضا طبیعتا دوست دارند بیشترین مخاطب را داشته باشند. اما این کار در صورت بی دقتی میتواند خطر «پیرو» شدن به جای «پیشرو» بودن را بر آنها تحمیل کند. به این معنا که طلبه برای جلب توجه دیگران یا نشان دادن چهره ای متفاوت از خود و روحانیت (و دین؟)، به طور خواسته یا ناخواسته اصول تبلیغ و آداب طلبگی را زیر پا بگذارد. مثلا در شوخی افراط کند، یا به خاطر ناراحت نشدن دیگران و از ترس ریپورت و اخراج و دیسلایک، از بیان حق خودداری نماید.
❇️ راه چاره این است که طلبه حق گویی و «نیاز» مخاطب، نه لزوما «پسند» او را معیار کنشگری در فضای مجازی قرار دهد (و صد البته در بیان حق، ادب و منطق را مراعات نماید).
پنج شنبه هفدهم آبان ۰۳
‼️ شکستن حرمت اماکن دینی برای همه مان تاوان دارد
🕌 امروز ویدیویی از ترانه خوانی و رقص در محلی که یا مسجد و حسینیه یا نمازخانه است به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد. قبلا هم ویدیوهایی از این گونه کارها در برخی مساجد در فضای مجازی منتشر شده بود. واقعیت این است که محل های عبادت در همه ادیان و همه کشورها برای خود حریم و حرمتی دارد. شکستن این حرمت ها آن هم در جامعه دینی مثل ایران از هر جهت کاری غیراخلاقی است.
🕌هم کسانی که در این مکان ها چنین برنامه هایی را اجرا میکنند کارشان غیراخلاقی است، هم کسانی که ویدیوی آن را در فضای مجازی منتشر میکنند، چرا که این کارها قباحتِ بی احترامی به مناسک و مکان های دینی را از بین میبرد، و زمینه تکرار آن را فراهم میکند. بگذریم از این که همان طور که در کامنت های ذیل این ویدیوها دیده ایم این گونه کارها موجب تحقیر و توهین و تمسخر دین و دینداران هم میشود.
پنج شنبه هفدهم آبان ۰۳
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، و فعالیت های عام المنفعه
🔹فعالیت طلبه ها در فضای مجازی به یک صورت نیست؛ از این رو منصفانه نیست که درباره همه آنها یک حکم صادر کنیم. بسیاری از طلاب و روحانیون بدون هیچ چشمداشتی، با استفاده از این فضا به تبلیغ عالمانه دین، گسترش دانش، مشاوره و پاسخ به سوالات، و (به سیره عالمان گذشته) به کارهای خیریه میپردازند. کم نیستند طلابی که با کمک فالوورهای خود به کارهایی چون ساخت مدرسه، کتابخانه، درمانگاه و دستگیری از نیازمندان اقدام میکنند.
🔹اما متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه ها به راحتی چشم خود را بر این گونه فعالیت ها میبندند، ولی اگر کوچکترین گفتار و رفتاری از یک طلبه دیدند که بهانه تمسخر را فراهم میکند در انتشار آن کوتاهی نمیکنند.
چهارشنبه شانزدهم آبان ۰۳
🌀طلبه ها، فضای مجازی، و «ناطلبه»های مبلغ دین
✅ در دوران پیشاشبکه های اجتماعی تبلیغ وتفسیر دین معمولا بر عهده روحانیون (و برخی غیرحوزویانِ نوعا دانشگاهی) بود که اطلاعات دینی و سابقه علمی مشخصی داشتند. اما امروزه گروه جدیدی به مفسران و مبلغان دین اضافه شده اند که جزو هیچیک از این دو نیستند. از مهم ترین ویژگی های آنها استفاده از شبکه هایی چون اینستاگرام است که روحانیون به دلایل مختلف در آن حضور چندانی ندارند.
سه شنبه پانزدهم آبان ۰۳
قبلی
6
7
8
9
10
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار