

🟢 حقالله؛ حقیقتی بلاکشده در فضای مجازی (۷)
در سنت اسلامی، مساجد و اماکنی چون کعبه و حرمهای پیامبر(ص) و ائمه(ع) بهترین محل برای ادای «حق عبادت خداوند» است؛ و فرد با حضور در آنها بهتر یک فضای قدسی Sacred Space را تجربه میکند. اما امروزه حضور دائمی انسان در فضای مجازی، و استفاده از فناوریهای بازنمایی واقعیت، موجب شکلگیری نوعی معابد دیجیتال Digital Temples شده و تجربه زیستن در «مکان مقدس» را با چالشهای جدی مواجه کرده است. این موضوع چند وجه دارد:
شنبه ۱ آذر ۴
🟢 حقالله؛ حقیقتی بلاکشده در فضای مجازی (۶)
🔸طبق برخی برآوردها تعداد پیروان ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت، و یهودیت) در سال 2025 بیش از چهارمیلیارد است و این یعنی دستکم بیش از نیمی از جمعیت جهان به خدا اعتقاد دارند. از سوی دیگر، فضای مجازی هرچند فرصتهایی را برای خداستیزان فراهم کرده، اما این فرصت را هم برای خداگرایان فراهم کرده
جمعه ۳۰ آبان ۴
🟢 حقالله؛ حقیقتی بلاکشده در فضای مجازی (۵)
🔹 «چگونه» زیستن ما در فضای مجازی ناظر به «چرایی» حضور ما در این فضاست. کسی که هدفش صرفا کسب درآمد یا شهرت باشد به گونه ای عمل میکند و کسی که هدفش کمک به رشد و تعالی جامعه باشد به گونه ای دیگر.
🟢 حقالله؛ حقیقتی بلاکشده در فضای مجازی (۴)
▪️یکی از امتیازات تفکر اسلامی آن است که بین «خدا» و «مردم» پیوندی ناگسستنی ایجاد کرده، تا جایی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: «مردم عیال خداوند هستند و هر که به مردم سود رساند نزد خدا محبوبتر است». همین روایت میتواند موضوع یک پژوهش و معیار روش برخورد با دیگران در فضای مجازی قرار گیرد.
چهارشنبه ۲۸ آبان ۴
🟢 حقالله؛ حقیقتی بلاکشده در فضای مجازی (۳)
🔹 آن که خدای تعالی را وانَهَد و به خدای تکنیک پناه بَرَد، نه تنها در حق خداوند، که در حق خود نیز جفا کرده است. چرا که دل و دین را به خدای دیجتال باخته که:
05:54:53
07:26:15
12:20:00
17:12:25
17:33:24