جدیدترین مقالات
...
ما، نسل زد، و تحولات نسلی(۳)چه باید کرد؟(بخش اول)
ما، نسل زد، و تحولات نسلی(۳)چه باید کرد؟(بخش اول)
سوای از این که با رفتارهای نسل جدید موافق باشیم یا نه، با توجه به قرائن و شواهد فراوان باید بپذیریم که این تغییر و تحولات وجود دارد و هر چه جلوتر میرویم بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. پذیرش واقعیت موجب میشود که در صدد بررسی و تحلیل آن برآییم و به دنبال چاره باشیم. تجربه چند دهه گذشته نشان داده که غفلت یا تغافل از این تغییر و تحولات، یا برخوردهای یک طرفه و غیرواقع بینانه یا صرفا سلبی با آنها نه تنها مانع تداوم شان نمیشود، بلکه ما را از اقدام به موقع و موثر هم باز میدارد.
سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی، در کنار گسترش روزافزون فضای مجازی در زندگی نسل امروز، در ایران هم مثل دیگر کشورهای جهان سرِ باز ایستادن ندارد. این سخن به معنای آن نیست که باید در برابر آن دچار تسلیم و انفعال شد؛ اتفاقا برعکس، باید بیش از پیش آن را جدی گرفت و نسبت به آن احساس مسوولیت کرد، آن گاه متناسب با شرایط فرهنگی، تاریخی، دینی و اخلاقی و هنجاری جامعه خودمان برای آن چاره جویی کرد.
شنبه ششم مرداد ۰۳
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه سوم خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
ما، نسل زد، و تحولات نسلی(۳)چه باید کرد؟(بخش اول)
سوای از این که با رفتارهای نسل جدید موافق باشیم یا نه، با توجه به قرائن و شواهد فراوان باید بپذیریم که این تغییر و تحولات وجود دارد و هر چه جلوتر میرویم بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. پذیرش واقعیت موجب میشود که در صدد بررسی و تحلیل آن برآییم و به دنبال چاره باشیم. تجربه چند دهه گذشته نشان داده که غفلت یا تغافل از این تغییر و تحولات، یا برخوردهای یک طرفه و غیرواقع بینانه یا صرفا سلبی با آنها نه تنها مانع تداوم شان نمیشود، بلکه ما را از اقدام به موقع و موثر هم باز میدارد.
سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی، در کنار گسترش روزافزون فضای مجازی در زندگی نسل امروز، در ایران هم مثل دیگر کشورهای جهان سرِ باز ایستادن ندارد. این سخن به معنای آن نیست که باید در برابر آن دچار تسلیم و انفعال شد؛ اتفاقا برعکس، باید بیش از پیش آن را جدی گرفت و نسبت به آن احساس مسوولیت کرد، آن گاه متناسب با شرایط فرهنگی، تاریخی، دینی و اخلاقی و هنجاری جامعه خودمان برای آن چاره جویی کرد.
شنبه ششم مرداد ۰۳
حوزه های علمیه، فضای مجازی و تحولات نسلی
متاسفانه سخن درستی است. در جامعه ایران که بافت جامعه و نوع حکومت آن با دین پیوند خورده است، #حوزه_های_علمیه نخستین گروهی هستند که باید منطق و سیر این تحولات، عوامل موثر بر آن از جمله فضای مجازی، چالش های اخلاقی ناشی از این تحولات، و نوع مواجهه با آن را، نه تنها فقط در زمان حال که حتی نسبت به #آینده رصد کنند و خود را برای ایفای نقش مناسب در این عرصه آماده کنند.از این منظر، حوزه های علمیه امروزه به معنای واقعی در سر یک پیچ تاریخی هستند، و فرصت ها در حال از دست رفتن است.
سه شنبه دوم مرداد ۰۳
‼️آن گونه نیستند که در فضای مجازی مینُمایند
سمت راست: هر روز ویدیوهای عاشقانه میگذاشتند و قربان صدقه هم میرفتند. گفته بودند تا ابد با هم میمانند. نماندند. با هم اختلاف پیدا کردند و دختر مدتی پیش خودکشی کرد.
سمت چپ: (گفته شده این پست مربوط به یک ماه پیش است). خارج از ایران زندگی میکرد. گفته به زندگی مشترک لبخند میزند. اما نزد. چند روز پیش زنش را تکه تکه کرد و بعد هم خودش را کشت.
🌀هر دو حادثه بسیار تاسف بار است. اما روی سخن با #نوجوانان و جوانان عزیز است: حسرت زندگی کسانی که در فضای مجازی تصویری زیبا از زندگی خود به نمایش میگذارند را نخورید و خود را با آنها #مقایسه_نکنید. آنها هم مثل من و شما
و میلیون ها انسان دیگر در زندگی هزار مشکل دارند، اما به هر دلیل آن را به نمایش نمیگذارند.
👈جادوی فضای مجازی بسیار فریبنده است. آدم های آن لزوما همان جوری نیستند که نشان میدهند.
دوشنبه یکم مرداد ۰۳
🔥 مثل آدامس به ذهن شان میچسبد
👋🏼 تاثیرات برخورد بزرگترها با #نوجوان ها تا آخر عمرباقی میماند. امروزه هم در برخورد با آنها چه «در» فضای مجازی چه «درباره» فضای مجازی مواظب گفتار و رفتارمان باشیم، که میتواند آنها را «یدخلون فی دین الله» کند یا «یخرجون عن دین الله».
یکشنبه سی و یکم تیر ۰۳
ما، نسل زد، و تحولات نسلی (2)
کارکرد دوگانه فضای مجازی در تحولات نسلی
نسل زد در دامن فضای مجازی به دنیا آمده و با آن بزرگ شده و اینک نه تنها از آن به عنوان «ابزار»، که به عنوان مجال و محلی برای «زندگی» استفاده میکند. از منظر تحولات نسلی، فضای مجازی دراین زمینه کارکرد دوگانۀ «فاعلیت» و «نمایشگری» را دارد. یعنی:
از یک سو با معرفی سبک(های) زندگی متفاوت و الگوهای اخلاقی جدید، نوع نگاه اخلاقی این نسل را به خودشان، دیگران، و سنت های فرهنگی و دینی جامعه تغییر میدهد، و حتی گاه آنها را به منتقد این سنت ها تبدیل میکند. و از سوی دیگر، همین فضای مجازی، به ویژه پلتفرم های تصویرمحور آن مثل اینستاگرام، هم چون آینه ا ی است که این سبک زندگی جدید (که طبیعتا از نظر بزرگترها غیررسمی، غیرشرعی، یا غیراخلاقی است) را نشان میدهد. توجه داشته باشیم که در چند سال اخیر، از وقتی که کلیپ های حضور متفاوت زنان و دختران در هیات های عزاداری در فضای مجازی منتشر شد توجه و حساسیت دیگران را برانگیخت و موجب اظهار نظر موافقان ومخالفان شد.
جمعه بیست و نهم تیر ۰۳
1
2
3
4
5
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار