جدیدترین مقالات
...
ضرورت تجربه آموزی و بومی سازی هوش مصنوعی
ضرورت تجربه آموزی و بومی سازی هوش مصنوعی
یکی از وظایف مهم اخلاق پژوهان جامعه ما این است که مزیت ها و چالش های اخلاقی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی را متناسب با زیستبوم جامعه ایرانی مورد بررسی قرار دهند و برای کاهش چالش ها و افزایش مزایت ها راهکارهایی را متناسب با ویژگی های دینی، اخلاقی و فرهنگی جامعه ایران ارایه کنند.
بومی سازی کاری است که برخی کشورهای دیگر، از جمله کشورهای آفریقایی انجام داده اند.
جمعه ۱۵ فروردین ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🔥 فضای مجازی، و خطرِ الگوهای اخلاقی نامطمئن برای نسل جوان
🔥 فضای مجازی، و خطرِ الگوهای اخلاقی نامطمئن برای نسل جوان
✍🏼 زینب شفیق
▪️فضای مجازی، الگوی تعاملی و ارتباط میان والدین و فرزندان را تحت تأثیر قرار داده است. کاهش ارتباطات در فضای فیزیکی، در پرتو استفاده کنترل نشده از فضای مجازی توسط والدین و فرزندان باعث به وجود آمدن نوعی فاصله میان آنها و روی آوردن برخی فرزندان به ارتباط با افراد غریبه و ناشناسی میشود که وضعیت اخلاقی شان مشخص نیست.
▪️ این اتفاق غیرقابل پیش بینی نیست؛ چرا که به فرموده امام علی (ع): «کسی که نزدیکان پذیرای او نباشد، بیگانه او را جذب میکند» («مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ»).
▪️ فرزندانی که برای پرکردن خلأهای عاطفی و هویتی خود، جذب الگوهای اخلاقی نامطمئن در فضای مجازی میشوند، گویی از خانواده خود جدا و با این افراد یک خانواده مجازی تشکیل میدهند.
📌از این رو، در عصر فضای مجازی والدین باید به این موضوع توجه داشته و در «بانک عاطفی» خود به اندازه کافی سرمایه «محبت» و «توجه» به فرزندان شان را ذخیره کنند تا فرزندان در مواقع نیاز بتوانند از آن برداشت کنند و مجبور نباشند محبت و توجه را از غریبهها گدایی کنند.
جمعه ۸ فروردین ۴
🟣 تناسب محتوا و مخاطب؛ رمز جذب در فضای مجازی
🟣 تناسب محتوا و مخاطب؛ رمز جذب در فضای مجازی
✍🏼توحید فتحیزاده
☄️ وقتی صحبت از فضای سپهررایانه میشود برخی افراد معایب این فضا رو میبینند؛ اما از خود نمیپرسند که چه چیزی سبب انس جوانان با این فضا میشود. در پاسخ به این سوال میتوان از سخن امام على(ع) الهام گرفت، که میفرمایند: «جان ها چون با يکديگر سازگار باشند، الفت خواهند گرفت» («إنَّ النُّفوسَ إذا تَناسَبَتِ ايتَلَفَت»).
☄️براین اساس میتوان گفت یکی از علل جذب جوان ها به این فضا، «تناسب» وسازگاری است که با روحیات آنها دارد. مانند:
۱. تناسب محتوا با میل جوانان به آزادی و حق انتخاب، که موجب میشود هم محتواهای مورد علاقه خود را پیدا کنند هم محتواسازی کنند.
۲. تناسب در امکان اِعمال آن چه مورد «پسند» آنهاست.
۳. تناسب با علاقه جوانان به قالب های جذاب برای محتوا.
۴. تناسب در پیمودن یک مسیر نسبتا واحد. گویی همه کاربران در یک مسیر دیده میشوند و با سلیقه های یکسان به سمت یک دهکده جهانی حرکت میکنند.
☄️ به اینها میشود موارد دیگری چون تناسب در پوشش و گویش جوانانه، و دریافت واکنش و سازگاری با هیجانات را هم افزود.
جمعه ۸ فروردین ۴
💢 فضای مجازی، و خطر همنشینی با بیکارهها
💢 فضای مجازی، و خطر همنشینی با بیکارهها
✍🏼 محمدجعفر طالبپور
🔹روانشناسان معتقدند همنشین انسان تاثیر شگرفی بر روحیات، تمایلات و حتی افکار و اعمال او میگذارد.
🔹 این همان نکته دقیقی است که در تعالیم دینی هم بر آن تاکید شده است. امام على(ع) میفرماید: «از مصاحبت با کسى که تو را [از ياد خدا و آخرت] غافل و [به دنيا ] شيفته گرداند بپرهیز؛ زيرا چنين کسى تو را تنها مى گذارد و به هلاکتت مى افکند» («ايّاکَ و صُحبَةَ مَن ألهاکَ و أغراکَ؛ فإنّهُ يَخذُلُکَ و يُوبِقُکَ»).
🔹این سخن امام امروزه در مورد فضای مجازی هم صدق میکند. الگوریتم هوشمند این فضا و بسترهایی مانند اینستاگرام و یوتیوب و حتی موتورهای جستجو میتوانند روی انتخاب ما تاثیر بگذارند.
📌 این الگوریتم ها از یک طرف با مشاهده همنشینان مجازی ما سلیقه مان را تشخیص میدهند و محتوای پیشنهادی شان را بر همان اساس تنظیم میکنند، و از سوی دیگر در لابلای محتواهای مورد پسند ما، محتواهایی برای تغییر ذائقه و انحراف سلیقه مان به ما نشان میدهند؛ تا جایی که ناخودآگاه ساعتها در این فضا وقتمان را به بطالت سپری میکنیم، بدون اینکه معرفتی کسب کرده باشیم.
چهارشنبه ۶ فروردین ۴
🧕👨🌾 ایتام اینترنتی؛ کودکان بیسرپرست عصر فضای مجازی
🧕👨🌾 ایتام اینترنتی؛ کودکان بیسرپرست عصر فضای مجازی
✍🏼 نفیسه جلالی
👩🚒 تصور کنید که کودکی با اشتیاق کاردستی یا نقاشیاش را به پدر یا مادرش نشان میدهد اما آنان سرشان در گوشی موبایل است و با بیحوصلگی و بیتوجهی فقط یک «آفرین» نثار فرزندشان میکنند.
👩🚒این صحنه تصویری آشنا از زندگی بسیاری از کودکان این زمانه است که میتوان آنها را «یتیمان اینترنتی» نامید، چرا که والدینشان آنقدر در فضای مجازی غرق شدهاند که این کودکان را به کلی رها کرده اند.
👩🚒با توجه به سخن حضرت علی(ع) که فرمودهاند: «یکی از حقوق فرزند بر پدر آن است که ... او را خوب تربیت کند»(«وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوَالّد ... اَن یُحَسِّنَ أدَبَهُ») میتوان گفت مهم ترین پیامد مشغول شدن بیش از حد والدین به دنیای مجازی، غفلت از تربیت درست فرزندان است.
📌 البته این غفلت موجب مشکلات دیگری هم میشود که از آن جمله است: 1. مشکلات رفتاری و عاطفی مانند اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، و افت تحصیلی. 2. انزوا، گوشهگیری، و احساس تنهایی، که زمینه ساز دوستی با افراد ناصالح و افتادن در دام روابط مخفی و غیرقابل کنترل میشود.
سه شنبه ۵ فروردین ۴
🖍کامنتگذاری و اصل عتدال و میانهروی در سخن
🖍🖍کامنتگذاری و اصل عتدال و میانهروی در سخن
✍🏼 حمید بُردخونی
🔖 کامنتگذاری یا نوشتن دیدگاه پای محتوای دیگران در فضای مجازی، اگرچه کار سادهای است و زمان زیادی از ما نمیگیرد اما از نظر اخلاقی آثار و نتایج مهمی دارد.
🔖 بهرهمندی از دیدگاه و تجربه دیگران، و ترویج فرهنگ گفتوگو از مزیتهای این کار است. اما این مزیتها زمانی حاصل میشود که یکی از آداب کامنتگذاری، یعنی «میانه روی در سخن» مراعات شود. به این معنا که نظراتمان نه آنقدر طولانی و بیهوده باشد که مورد پسند واقع نشود و کسی به آن اعتنا نکند؛ نه آنچنان کوتاه که حق مطلب را ادا نکنیم و چه بسا مخاطب را به اشتباه بیاندازیم.
🔖این درسی است که از امام علی(ع) میآموزیم؛ آن جا که میفرمایند: «سخن میان دو خصلت زشت قرار گرفته است: پرگویی و کمگویی؛ زیرا پرگویی به یاوه میانجامد و کمگویی، نشانگر درماندگی و عجز در سخن است».(«الکلامُ بَينَ خَلَّتَي سَوءٍ، هُما: الإکثارُ والإقلالُ، فالإکثارُ هَذَرٌ، والإقلالُ عِيٌّ وحَصَرٌ»).
📌 بر اساس این حدیث، یکی از اصول کامنتگذاری، «اعتدال و میانهروی» است. و چه بهتر که این کار همراه با راستگویی، احترام به دیگران، و پرهیز از اظهارنظر غیرتخصصی باشد.
۴ فروردین ۱۴۰۴
#گزین_گویه_های_اخفایی
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
سه شنبه ۵ فروردین ۴
1
2
3
4
5
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار