جدیدترین مقالات

...
🟣 حوزه های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۲) 🟣 حوزه های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۲) به افرادی که بین سال های ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۷ به دنیا می‌آیند اصطلاحا «نسل بِتّا» می‌گویند. حوزویان با این نامگذاری موافق باشند یا نه، باید به مهم ترین ویژگی آنها توجه کنند که عبارت است از: زاده شدن و بالندگی در دامان هوش مصنوعی. برخلاف بزرگترهای‌شان که بیشتر با فضای مجازی فعلی انس دارند، این نسل نخستین نسل از مخاطبان روحانیون است که از ابتدای تولد، زندگی اش با هوش مصنوعی در هم می‌آمیزد.
▪️از این رو طلاب و روحانیون اگر در صدد ارتباط با این نسل هستند باید این ویژگی مهم را به عنوان یک واقعیت بپذیرند و متناسب با آن جهت تبلیغ دین و اخلاق برای آنها برنامه ریزی کنند.
سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۴
💢حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۱) 💢حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۱) 🔸فرارسیدن یک‌صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری یزدی، فرصتی مناسب است برای این که این نهاد دیرپا با نگاهی به گذشته، خود را برای ورود به عصر جدید آماده سازد. لازمه این کار بررسی مجموعه ای از موضوعات است، از جمله شناخت زمینه و زمانه ای که حوزه در حال ورود به آن است؛ همچنین شناخت «انسان» جدیدی که قرار است مخاطب حوزه و حوزویان باشد.
يكشنبه ۲۸ اردیبهشت ۴
🟣 عشقی که ابدی نیست (قسمت چهارم و پایانی) 🟣 عشقی که ابدی نیست (قسمت چهارم و پایانی) پس چند باید کرد؟
▪️اولا، بایستی اثرات مخرب این گونه برنامه ها را برای جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان تبیین کرد؛ تاثیراتی چون قباحت زدایی از رذایل، برجسته سازی کلیشه های جنسیتی و تبلیغ زن به عنوان یک کالای دم دستی،‌ ترویج ارتباط عاطفی و عشق به صورت یک معامله، مشهور شدن افراد بی صلاحیت، شکل گیری خانواده های سست و متزلزل و در نتیجه افزایش اختلافات بعد از ازدواج و طلاق عاطفی یا واقعی، فریب مخاطب با قالب کردن یک سری روابط نمایشی به عنوان روابط واقعی و جدی.
▪️ثانیا، بایستی با استفاده از افراد کاربلد و با سلیقه، و با لحاظ کردن علایق مخاطبان جوان از یک سو و اصول و هنجارهای اخلاقی، دینی و فرهنگی ایران از سوی دیگر، اقدام به تولید برنامه های جذاب در رسانه ملی و دیگر رسانه ها کرد. بخش عمده ای از این کارها باید با مشارکت های مردم نهاد مثل استفاده از پلتفرم های شبکه خانگی انجام شود.
▪️ثالثا، همه ما کاربران فضای مجازی اخلاقا موظفیم از کارهایی چون لایک و کامنت و فوروارد کردن این برنامه ها که موجب افزایش بازدید از آنها و تشویق سازندگان شان (همچنین افزایش شهرت و درآمد آنها) می‌شود خودداری کنیم.
پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴
🔴 عشقی که ابدی نیست (قسمت سوم) 🔴 عشقی که ابدی نیست (قسمت سوم) 🔴 عشقی که ابدی نیست (قسمت سوم)
#عشق_ابدی به مثابه نشانگانی از تحولات نسلی و تاثیر شبکه‌های اجتماعی
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔷 1. ساخت برنامه هایی از قبیل عشق ابدی، حضور برخی از جوانان ایرانی در آن، و از همه مهم تر، استقبال طیف قابل توجهی از جامعه ما از این برنامه ها نشان دهنده تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و حتی اخلاقی است که در بخش هایی از جامعه ایرانی شکل گرفته و به دلایلی روز به روز در حال گسترش است. بنابراین، همه افراد و نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت و اخلاق بایستی این نشانه ها را جدی بگیرند، ریشه یابی و آسیب شناسی کنند، و مشخص کنند علل و زمینه های این استقبال چیست. مجموع این کارها زمینه ساز مرحله مهم بعدی می‌شود که عبارت است از چاره اندیشی و ارایه راهکار برای کاهش تاثیرات مخرب این برنامه ها.
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴
💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم) 💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم) 💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم)
تعارض‌های برنامه «عشق ابدی» با سنت‌های اخلاقی، فرهنگی و دینی ما
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔻ظاهرا هدف برنامه عشق ابدی (جدای از وجه سرگرمی آن) آموزش دادن به جوانان است که چگونه عشق و شریک عاطفی خود را برای ایجاد یک رابطه بشناسند و چه بسا زندگی مشترک هم تشکیل دهند. فرایند حضور و نوع مراوده ای که این دختران و پسران دارند با آن چه در سنت فرهنگی و دینی ما هست تفاوت ها و تعارض های جدی دارد:
▪️۱. در جامعه ما معمولا این گونه آشنایی ها با اطلاع یا نظارت بزرگترها انجام می‌شود ولی در این برنامه خبری از بزرگترها نیست.
▪️۲. در جامعه ما معمولا دختر و پسر در جلسات آشنایی از نظر نوع پوشش مراعات جدی دارند، به ویژه دختران، و حتی سخن گفتن دختر و پسر همراه با نوعی احترام و حجب و حیا است ولی در این برنامه برخی از افراد گاهی نیمه برهنه هستند، و در مواردی از لمس بدن یکدیگر یا بیان سخنان زشت و سخیف ابایی ندارند.
▪️۳. در فرهنگ ما معمولا معیارهای کیفی مثل اخلاق و شخصیت و نجابت و حیا و عفت و خانواده دار بودن جزو معیارهای اصلی است ولی در این برنامه معیارهای شکلی از قبیل نوع آرایش و پوشش و اندام به عنوان معیار انتخاب معرفی می‌شود. و کسی هم پاسخ نمی‌دهد که اگر در صدد پیدا کردن عشق واقعی و ابدی خویش است چرا در برنامه ای شرکت کرده که برایش جایزه مالی تعیین کرده اند و قرار است برای میلیون ها نفر نمایش داده شود.

برای مطالعه ادامه مطلب کلی کنید...
سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۴
آمار سایت
مشاهده کامل آمار