جدیدترین مقالات
...
ضرورت تجربه آموزی و بومی سازی هوش مصنوعی
ضرورت تجربه آموزی و بومی سازی هوش مصنوعی
یکی از وظایف مهم اخلاق پژوهان جامعه ما این است که مزیت ها و چالش های اخلاقی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی را متناسب با زیستبوم جامعه ایرانی مورد بررسی قرار دهند و برای کاهش چالش ها و افزایش مزایت ها راهکارهایی را متناسب با ویژگی های دینی، اخلاقی و فرهنگی جامعه ایران ارایه کنند.
بومی سازی کاری است که برخی کشورهای دیگر، از جمله کشورهای آفریقایی انجام داده اند.
جمعه ۱۵ فروردین ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🟢 فضای مجازی؛ کِشتی نجات از گرداب رذائل چیست؟
🟢 فضای مجازی؛ کِشتی نجات از گرداب رذائل چیست؟
✍🏼 طاهرهسادات میرعباسی
🔹آسیب ها و رذایل اخلاقی موجود در فضای مجازی همچون فتنه هایی است که گاهی آشکار و گاهی پنهان است و خواسته یا ناخواسته نه تنها کاربران این فضا را گرفتار میکند، که گاه جامعه ای را به نابودی میکشاند. از این رو، داخل شدن به این فضا نیاز به هشیاری بسیار دارد.
🔹در این فضا باید آگاهی لازم را داشته باشید تا بتوانید درست را از نادرست تشخیص دهید، و، به تعبیر امام علی (ع)، باید «امواج فتنه ها را با کشتی نجات درهم بشکنید» («أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ»).
🔹حضرت در خطبه های ۴ و ۵ نهج البلاغه، اهلبیت علیهم السلام را کشتی هدایت میداند. بنابراین، کاربر فضای مجازی چنانچه خود را در این فضا هم واقعا پیرو اهل بیت و عامل به دستورات آنان درباره چگونگی تعامل با انسان های دیگر بداند، از افتادن در دام رذائل محفوظ میماند؛ همچنین سعی میکند از هر گفتار و رفتاری که موجب آزار یا ناراحتی دیگران یا تضییع حقوق شان میشود پرهیز نماید.
📌 چنین کاربری بنا را بر این میگذارد که در فضای مجازی هم، مثل فضای فیزیکی، به گونه ای عمل کند که مایه آبرو و زینت اهل بیت باشد.
دوشنبه ۴ فروردین ۴
🟣 هوش مصنوعی؛ مسیر صُعود، یا چاهی برای سقوط
🟣 هوش مصنوعی؛ مسیر صُعود، یا چاهی برای سقوط
✍️ رضا جعفری
🔹یکی از آسیبهای ورود دیرهنگام به فناوریهای نوظهور، از جمله فضای مجازی و اکنون هوش مصنوعی، این است که وقتی پس از گسترش آنها وارد میدان میشویم، نگاهمان بیشتر معطوف به آسیبها خواهد شد، نه بهرهگیری از فرصتها. چنین اشتباهی که در مواجهه با فضای مجازی رخ داد، نباید در برابر هوش مصنوعی نیز تکرار شود.
🔹 چه باید کرد؟
1️⃣ شناخت و ورود بهموقع، پیش از آنکه صرفاً درگیر آسیبهای احتمالی شویم.
2️⃣ ایجاد رویکردی متوازن که هم فرصتها را ببیند و هم آسیبها را مدیریت کند.
🔹 این همان چیزی است که امیرالمؤمنین(ع) به ما آموختهاند. مثلا با اینکه کوبندهترین نکوهشها درباره دنیا از سوی ایشان بیان شده است، اما در برابر نگاههای ناپخته، ظرفیتهای مثبت آن را نیز یادآور شدهاند و فرمودهاند: «دنیا، مسجد عاشقان خدا، و جایگاه نماز فرشتگان، و محل فرود آمدن وحی، و تجارتخانه اولیای خداست؛ در آن رحمت کسب کردند و بهشت را سود بردند.» («مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِکَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ؛ اکْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ»)
♦️پس فضای مجازی و هوش مصنوعی نیز میتوانند بستری برای عبادت خداوند باشند، البته بهشرط آنکه آنها را بشناسیم و بهدرستی از آنها بهره ببریم.
دوشنبه ۴ فروردین ۴
⚫️ اعتیاد مجازی؛ چالش فراگیرِ انسان عصر فناوری اطلاعات
⚫️ اعتیاد مجازی؛ چالش فراگیرِ انسان عصر فناوری اطلاعات
✍🏼 ایمان تات داودآبادی
🔸فضای مجازی دارای جاذبههای فراوانی است که میتواند، بهویژه نوجوانان را ساعتها درگیر خود کند؛ به گونه ای که دوری از آن برایشان دشوار و آزاردهنده باشد. تداوم این روند منجر به نوعی اعتیاد میشود و فرد به طور ناخودآگاه زمان زیادی را صرف وبگردی بی حاصل میکند که جز اتلاف وقت و سرمایه ثمری ندارد.
🔸 برای حل این معضل چه باید کرد؟ در سخنان امام علی(ع) دستورالعملی وجود دارد که در این زمینه به کار میآید. ایشان میفرماید: «انسان مومن باید اوقات خود را سه قسمت کند: بخشی را برای عبادت، بخشی را برای کار و تلاش، و بخشی را هم برای لذت های حلال» («لَمُؤْمِنِ ثَلَاثُ سَاعَاتٍ؛ فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ، وَ سَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ، وَ سَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّتِهَا فِيمَا يَحِلُّ وَ يَجْمُلُ»).
🔸 براساس این الگو، هر کاربر فضای مجازی باید با مدیریت زمان، از وقت خود به صورت متعادل برای یادگیری، تعامل با دیگران، حضور در کنار خانواده و مانند آن بهره ببرد.
📌 اگر خودمان و فرزندانمان را با این سبک زندگی عادت دهیم تا حد زیادی میتوانیم از آلودگی به رذیلت اخلاقی اعتیاد مجازی در امان بمانیم.
۱ فروردین ۱۴۰۴
#گزین_گویه_های_اخفایی
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
يكشنبه ۳ فروردین ۴
آیا سلبریتی های فضای مجازی تاریخ مصرف دارند!؟
🧑🎤👩🎤 آیا سلبریتی های فضای مجازی تاریخ مصرف دارند!؟
✍🏼 مرتضی محبی
😎 دنیا در همه ادوار برای همگان دارای پستی و بلندی است و زمان مانند کفه های ترازو، عده ای را بالا میبرد و عده ای را پایین میآورد. این مسئله درباره سلبریتی ها یا دیگر افرادی که در فضای مجازی مشهور میشوند بیشتر ملموس است و به اقتضای فضای مجازی بیشتر به چشم میآید.
😎 کثرت لایک ها و کامنت ها و دیده شدن ها گاه برخی از آنها را فریب میدهد و گمان میکنند واقعا افرادی با فضیلت و ویژه هستند. این همان نکته ای است که امام علی(ع) نسبت به آن هشدار داده است: «هنگامى که دنیا به کسى روى آورد نیکى هاى دیگران را به او عاریت مى دهد و هنگامى که دنیا به کسى پشت کند نیکى هاى خودش را نیز از او مى گیرد» («إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ»).
📌بنابراین کسانی که به هر دلیل در فضای مجازی مشهور میشوند باید بسیار مواظب باشند که در دام تشویق و ترغیب های دیگران نیافتند. و سعی کنند از فرصت مشهور و معروف بودن خود برای انجام کارهای خیر و عام المنفعه استفاده کنند.
۳۰ اسفند ۱۴۰۳
#گزین_گویه_های_اخفایی
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
شنبه ۲ فروردین ۴
بهار طبیعت، بهار قرآن، امام اخلاق
🌷سلام
فرارسیدن بهار طبیعت را شادباش میگویم. انشاءالله در پناه صاحب این ایام و لیالی، امام علی(ع)، سالی همراه باسلامتی و موفقیت داشته باشید.
🟢 آرزو میکنم از کسانی باشید که با خود عهد میکنند در سال جدید:
1⃣ در زندگی شخصی و شغلی خود، کار با «هوش مصنوعی» را جدی بگیرند
2⃣ باور داشته باشند «اخلاق» در فضای مجازی یک نیاز «حقیقی» است
3⃣ در فضای مجازی محتوای مفید تولید کنند، یا مطالب مفید دیگران را بازنشر نمایند
4⃣ در این فضا «حضور مسوولانه» داشته باشند، و از ارسال مطالبی که آتش ناامیدی و کینه و کدورت را شعلهور میکند یا به آبروی دیگران لطمه میزند خودداری کنند
5⃣ ایمان داشته باشند که فضای مجازی هم محضر خداوند است
حسینعلی رحمتی
۱ فروردین ۱۴۰۴
پنجشنبه ۳۰ اسفند ۳
1
2
3
4
5
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار