جدیدترین مقالات
...
انتشار ویدیوی مدرسه گریزی بچه ها اخلاقا درست است؟
انتشار ویدیوی مدرسه گریزی بچه ها اخلاقا درست است؟
🧕«باز هم مدرسه ها باز شد. سلام بدبختی، من دوباره برگشتم». این سخنی است که از زبان یک بچه مدرسه ایِ بلاگر در شبکه های اجتماعی منتشر میشود به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید. به ظاهر حرف بدی نیست، ولی با گذاشتن این حرف ها در زبان بچه ها در واقع به طور غیرمستقیم داریم آنان را از درس و بحث و مدرسه بیزار میکنیم.
چهارشنبه ۴ مهر ۳
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
این کامپیوتراز نورونهای انسانی برای پردازش اطلاعات استفاده میکند.
در سیستم DishBrain نورونهای انسانی و موشی در محیط آزمایشگاهی رشد یافته و به شبکههای الکترودی متصل شدهاند تا در یک دنیای مجازی عملکردهای هوشمندانه از خود نشان دهند. این امر نشانهای از «احساس» یا «هوشیاری» مینیمال محسوب میشود.
🔻 چالشهای اخلاقی :
🔹1. رنج الکترونیکی:
فیلسوف توماس متزینگر هشدار داده است که ایجاد موجوداتی با آگاهی مصنوعی ممکن است باعث «رنج مصنوعی» شود، بهویژه اگر این سیستمها بتوانند تجربههای ناخوشایند را ادراک کنند و نتوانند از آن فرار کنند.
🔹2. نیاز به قوانین اخلاقی:
محققان پیشنهاد میدهند که تا زمانی که معیارهای دقیقی برای تشخیص آگاهی و رنج مصنوعی وجود ندارد، باید از ادامه تحقیقاتی که ممکن است منجر به ایجاد سیستمهای هوشمند بیرحمانه شود، خودداری کرد. همچنین، نیاز به توافق بینالمللی درباره «وضعیت اخلاقی» این سیستمها وجود دارد.
🔹3. چالش مربوط به آینده:
- اگرچه DishBrain امروزه ممکن است فاقد آگاهی پدیدارشناختی باشد، اما بهبودهای آینده میتواند منجر به ایجاد سیستمهایی با این ویژگی شود. این امر ضرورت تدوین سیاستهای اخلاقی را برجسته میکند.
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۴
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
🔹۱. ایرانیان در قسمت فلسفه و حکمت اسلامی که ایرانی و غیر ایرانی در آن شرکت داشتهاند نسبت به غیر ایرانیان اکثریت قاطع را دارند. خصوصا در قرون متأخرتر، یعنی از دوره مغول به بعد، و بالاخص از قرن دهم به بعد که ایران یکسره شیعه میشود، فلسفه اسلامی مختص ایران است.
🔹۲. ایرانیان فلسفه اسلامی را آغاز نکردند، اولین فیلسوف اسلامی عرب است، ولی پس از آشنایی با فلسفه بیش از هر قوم دیگر به آن چسبیدند. بهعقیده ما این جهت دو ریشه دارد: یکی اینکه عقلیت ایرانی علیرغم ممانعتهای زردشتی قبل از اسلام، عقلیت فلسفی است. دیگر نفوذ تشیع در ایران است.
🔹۳. مرکز تعلیم و تعلم فلسفه، قبل از ابن سینا، بغداد بود. ابنسینا مرکزیت را به ایران منتقل کرد.
🔹۴. با آمدن مغول، از یک طرف، و حملات امثال غزالی از طرف دیگر، بساط فلسفه از غیر ایران کم و بیش برچیده شد، در ایران شعله کمی باقی بود، ولی تدریجا همین شعله ضعیف رو به قوت نهاد. این کار بیشتر در حوزه فارس صورت گرفت، با طلوع دولت صفویه و نهضت جدید علمی و فلسفی در اصفهان، بار دیگر بهوسیله میرداماد و صدرالمتألهین فلسفه رونق جدیدی یافت .
(کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۲۵-۶۲۸)
يكشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴
🟢 از مطهری چه میتوان آموخت؟
🟢 از مطهری چه میتوان آموخت؟
1️⃣ نسل جوان ما میتواند از مطهری بیاموزد که چگونه در عین زیستن در دنیای امروز، از موهبت دین، دین داری و معنویت برخوردار شود و چگونه باورهای دینی خود را بر پایه بصیرت و عقلانیت بنا نهد.
2️⃣ مطهری میتواند برای دانشگاهیان و دانشجویان ما نمونه ای از یک انسان شیفته علم و سخت کوش در راه تحصیل و تدریس و تحقیق باشد.
3️⃣ایشان میتواند برای طلاب و روحانیان ما نمونه ای از یک دین شناس زمان آگاه، و مصداقی از زیستن در زی طلبگی، و در عین حال ارتباط با اقشار مختلف جامعه باشد.
📌می توان گفت درس ایشان برای روشنفکران و نوگرایان جامعه ما عدم انقطاع از سنت، به ویژه سنت دینی، در عین داشتن نگاه انتقادی به آن است. از طرف دیگر، پیام ایشان برای سنت گرایان ما توجه به تحولات و نیازهای زمان در عین بهره گیری از عناصر مثبت سنت و پرهیز از پیامدهای نادرست تجدد است.
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴
♨️ما و پروژه فکری مطهری: شناخت، نقد، تداوم
♨️ما و پروژه فکری مطهری: شناخت، نقد، تداوم
🔹در تداوم سنت اندیشگی شهید مطهری چه باید کرد؟ این پرسشی است که درباره همه اندیشمندان جامعه ما بایستی به طور جدی مطرح و پیگیری شود. درباره شهید مطهری نیز باید گفت:
1️⃣ نخستین گام آن است که پروژه ای که ایشان در مورد دین در دنیای مدرن شروع کرد را باید به خوبی شناخت و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
2️⃣ در گام دوم باید آن را در سنجه داوری نهاده و نقاط قوت و ضعف آن را بازشناخت.
3️⃣سومین گام آن است که با بهره گیری از آنچه ایشان گفت و کرد و با شناخت تحولات انجام شده در عرصه ها و ساحت های مختلف جامعه ما از یک طرف و جامعه جهانی از طرف دیگر، به تکمیل و تداوم ایده ها و آرمان هایی پرداخت که ایشان مطرح کرد و در حد توان خویش به تبیین تئوریک آنها پرداخت. بایستی به درستی و از سر انصاف و واقع بینی مشخص کرد که ایشان از کجا شروع کرد و تا کجا رسید و اینک برای تداوم مسیر او چه باید، یا میتوان، کرد.
📌بیگمان، این بهترین خدمت به مکتب و جامعه و بزرگ ترین بزرگداشت و تکریم آن استاد بزرگوار است.
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴
🟣استاد مطهری و نیاز همزمان انسان به علم و دین
🟣استاد مطهری و نیاز همزمان انسان به علم و دین
🔹موضوع با اهمیتی چون «رابطه عقل و دین» از دید کسی چون شهید مطهری نمیتوانسته مخفی بماند. از نظر ایشان در جهان اسلام از همان ابتدا تا زمان حاضر این بحث مطرح بوده و گاهی با نام عقل و دین، گاهی علم و دین، گاهی عقل و نقل و مواردی از این قبیل جلوه گر شده است.
🔹شهید مطهری به سابقه این بحث در دنیای اسلام توجه کرده و پس از جمعبندی دیدگاه های مطرح در این زمینه، ضمن مخالفت با عقل گرایی افراطی و عقل ستیزی افراطی، از نظریه اعتدال که بر گرفته از اندیشه های اهلبیت(ع) است دفاع میکند.
🔹خلاصه دیدگاه ایشان در این زمینه آن است که انسان برای رسیدن به سعادت به دو بال علم و دین نیازمند است و هیچیک از این دو نمیتواند جای دیگری را بگیرد.
📌 ایشان از یک طرف به نقد و رد دیدگاه کسانی میپردازد که بین دین داری و خردورزی منافات میبینند و از طرف دیگر دلایل نیاز ما به علم و عقل و فلسفه از یک طرف، و دین و وحی از طرف دیگر را بیان میکند و در برخی آثار خود، از جمله جلد دوم مجموعه آثار بر لزوم بهره گیری تومان از علم و دین تاکید میکند.
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴
1
2
3
4
5
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار