جدیدترین مقالات

...
🍄 فضای مجازی؛ تحول دیجیتال و تَّلَوُّن شخصیت 🍄 فضای مجازی؛ تحول دیجیتال و تَّلَوُّن شخصیت 🍄 فضای مجازی؛ تحول دیجیتال و تَّلَوُّن شخصیت
✍🏼 رحیم نوروزی

😎 فضای پیچیده مجازی جایی است که اگر کسی به هر دلیلی نخواهد پایبند اصول اخلاقی باشد می‌تواند به راحتی هویت های مختلف را به خود بگیرد و نقاب های گوناگون را به چهره بزند، تغییر پوشش و رفتار و اعتقاد از نشانه های تَّلَوُّن شخصیت در این فضاست.
😎 برای تقریب ذهن، به کلیپ های یک فرد به ظاهر مذهبی نگاه کنید که با انگیزه هایی چون دیده شدن، حرف هایی می‌زند که چندان صبغه اخلاقی و رنگ و بوی دینی ندارد.
😎 این رفتارها موجب بدبین شدن کاربران به دین و اشخاص دیندار می‌شود. شاید به همین خاطر است که امیرمومنان(ع) فرموده است: «از رنگ به رنگ شدن در دین خدا بپرهیزید» («فَإِيَّاکُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِي دِينِ اللَّهِ»).
😎 «تَّلَوُّن مجازی» خود منشأ ناهنجاری های متعدد فردی و اجتماعی دیگری چون فریب مخاطب خواهد شد.
📌از این رو عمل به قاعده سلبی اخلاقی علوی، در دنیای دیجیتال می‌تواند اولاً به ثبات شخصیت اخلاقی و ایجاد فضای صداقت و اعتماد مجازی و ثانیا به گریز از نفاق و دوگانگی و بحران شخصیت منجر شود؛ و افزون بر آن،‌ نوعی تبلیغ عملی دین هم باشد.
۲۹ اسفند ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۳
بلاینددیت‌ها، فضای مجازی، و تحولات اخلاقی جامعه بلاینددیت‌ها، فضای مجازی، و تحولات اخلاقی جامعه در این نشست حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان دیگر سخنران این نشست با طرح بحث «بلاینددیت‌ها، فضای مجازی، و تحولات اخلاقی جامعه» گفت: هدف از این نشست، تبیین بلاینددیت‌ها (ملاقات های ناشناس و بدون آشنایی قبلی) به عنوان نشانه ای از تحولات هنجاری جامعه، مشخص کردن چالش ها و آسیب های این گونه آشنایی ها و ارائه راهکارهایی برای کاستن از این پیامدها است.
ایشان در تعریف و تاریخچه بلاینددیت ها گفت: هدف بلاینددیت ها این است که دو نفر بدون پیش زمینه یا انتظارات خاص، ‌یکدیگر را ارزیابی کنند و برای تداوم رابطه تصمیم گیری کنند.
دکتر رحمتی افزود: مخاطبان این بحث، جوانانی که قصد آشنایی پیش از ازدواج را دارند و یا کاربران فضای مجازی به ویژه والدین، ‌تهیه کنندگان بلایندیت ها در فضای مجازی، ‌اخلاق پژوهان مسائل خانواده ‌و سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اخلاقی و تربیتی جامعه است.
وی گفت: عواملی چون فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی تصویر محور مثل اینستاگرام، تحولات فرهنگی اجتماعی و تغییر نگرش اخلاقی نسل جدید و ‌کاهش اقتدار والدین و مشکلات شیوه آشنایی در ازدواج های سنتی باعث استقبال از بلاینددیت‌ها در جامعه ایران در سالهای اخیر شده است.
سه شنبه ۲۸ اسفند ۳
♨️ فضای مجازی، و تخریبِ حریم خصوصی با کُلنگِ کلیک ♨️ فضای مجازی، و تخریبِ حریم خصوصی با کُلنگِ کلیک ♨️ فضای مجازی، و تخریبِ حریم خصوصی با کُلنگِ کلیک
✍🏼 نفیسه جلالی

🔹حریم خصوصی بخشی از زندگی افراد است که تمایل ندارند دیگران به آن دسترسی داشته باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه شبکه‌های اجتماعی، حفظ حریم خصوصی اشخاص کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و افراد گاه به طور ناخواسته اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.این کار پیامدها و آسیب‌هایی را هم برای افراد و هم برای جامعه به دنبال دارد.
🔹 از سوی دیگر، عده ای هم هستند که دنبال سَرَک کشیدن به حریم خصوصی دیگران و سوءاستفاده از نقاط ضعف آنها هستند.
🔹وجود این افراد به اندازه ای مشکل آفرین است که امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید: «باید دورترین و بدترین رعیّت نزد تو کسی‌ باشد که بیش از دیگران در جست و جوی عیب های مردم است» («وَ لْیَکُنْ أَبْعَدَ رَعِیَّتِکَ مِنْکَ، وَ أَشْنَأَهُمْ عِنْدَکَ، أَطْلَبُهُمْ لِمَعَائِبِ النَّاسِ»).
🔹بنابراین باید به کاربران شبکه ها نسبت به دوری از این افراد و عدم تشویق آنها با لایک و کلیک هشدار داد.
📌همچنین بایستی مهارت‌های لازم را به مردم برای حفظ حریم خصوصی خود در فضای مجازی آموزش داد.
۲۷ اسفند ۱۴۰۳
#گزین_گویه_های_اخفایی
💥«اندکی اندیشه»‌ ضرر ندارد
دوشنبه ۲۷ اسفند ۳
🟢 تعامل مردم و مدیران؛ لازمه اخلاقی سازی فضای مجازی 🟢 تعامل مردم و مدیران؛ لازمه اخلاقی سازی فضای مجازی 🟢 تعامل مردم و مدیران؛ لازمه اخلاقی سازی فضای مجازی
✍🏼مجتبی سالاری

🔸یکی از عوامل کلیدی در اخلاقی شدن فضای مجازی، تعامل جامعه و حاکمیت است. همکاری این دو می‌تواند به ایجاد فضایی امن، تقویت فرهنگ دیجیتال، ارتقای اخلاق کاربران و کاهش آسیب‌های اخلاقی این فضا کمک کند.
🔸این پیشنهاد ریشه در آموزه های دینی ما دارد. به عنوان مثال، حضرت علی(ع) به کارگزاران خود توصیه کرده: «در تصمیم‌گیری‌ها، با صاحبان رأی و عقل مشورت کن، سپس بر آنچه درست می‌بینی، قاطعانه عمل کن.» («أَشْرِکْ فِي الرَّأْيِ أَهْلَ الرَّأْيِ وَ الْعَقْلِ، ثُمَّ اعْزِمْ عَلَى مَا تَرَى مِنْ ذَلِکَ بَعْدَ الْمَشُورَةِ»).
🔸در این مسیر، مردم، به ویژه جامعه نخبگانی، باید راهکارهای خود را برای رعایت اخلاق، احترام به حقوق دیگران، و فرهنگ‌سازی در این فضا ارایه کنند. حاکمیت هم باید از این نظرات استقبال، و با کارهایی چون تدوین قوانین و ایجاد زیرساخت‌های لازم، زمینه اجرایی شدن آنها را فراهم کند.
📌نتیجه تعامل مردم و حاکمیت، نه تنها سالم‌تر شدن فضای مجازی، که شکل‌گیری جامعه‌ای اخلاقی و پیشرفته در عصر فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی خواهد شد.
دوشنبه ۲۷ اسفند ۳
🍄 فضای مجازی، و هر چیز که در جستن آنی، آنی 🍄 فضای مجازی، و هر چیز که در جستن آنی، آنی 🍄 فضای مجازی، و هر چیز که در جستن آنی، آنی
✍🏼 یونس عیسوَند

✅«خودشناسی» یکی از دستورات موکد دینی است، و امروزه یکی از بهترین و در دسترس‌ترین ابزارها برای این کار، همین رفیق گرمابه و گلستان ما یعنی «تلفن همراه» است.
✅ از جمله شاخص‌های خودشناسی این قاعده طلایی امیرالمؤمنین(ع) است که فرمود: «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که آن را نیکو می‌شمارد»(«قِيمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ»).
✅شما با همین شاخص علوی می‌توانید با نگاه به صفحات، کانال‌ها و گروه‌های پُربازدید خود و نیز لیست مخاطبین و همراهان مجازی‌تان، حقیقت گرایشات نفسانی خود را ارزش گذاری کنید. اگر با خوبان در ارتباط هستید و صفحات مفید را دنبال می‌کنید، هم افق آنان هستید و اگر با بَدان نشسته‌اید و آنان را تشویق کنید در زمره آنان هستید. اگر اخبار خوب را پیگیری می‌کنید پُر از انرژی مثبت هستید و اگر افراد و محتوای نامناسب را دنبال می‌کنید درون‌تان میل به تیرگی دارد.
📌در همین راستا روان‌شناسان می‌گویند: شاکله و شخصیت شما نتیجه میانگین شخصیت پنج نفری است که با آنها دائما مراوده دارید!
يكشنبه ۲۶ اسفند ۳
آمار سایت
مشاهده کامل آمار