جدیدترین مقالات
...
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
این کامپیوتراز نورونهای انسانی برای پردازش اطلاعات استفاده میکند.
در سیستم DishBrain نورونهای انسانی و موشی در محیط آزمایشگاهی رشد یافته و به شبکههای الکترودی متصل شدهاند تا در یک دنیای مجازی عملکردهای هوشمندانه از خود نشان دهند. این امر نشانهای از «احساس» یا «هوشیاری» مینیمال محسوب میشود.
🔻 چالشهای اخلاقی :
🔹1. رنج الکترونیکی:
فیلسوف توماس متزینگر هشدار داده است که ایجاد موجوداتی با آگاهی مصنوعی ممکن است باعث «رنج مصنوعی» شود، بهویژه اگر این سیستمها بتوانند تجربههای ناخوشایند را ادراک کنند و نتوانند از آن فرار کنند.
🔹2. نیاز به قوانین اخلاقی:
محققان پیشنهاد میدهند که تا زمانی که معیارهای دقیقی برای تشخیص آگاهی و رنج مصنوعی وجود ندارد، باید از ادامه تحقیقاتی که ممکن است منجر به ایجاد سیستمهای هوشمند بیرحمانه شود، خودداری کرد. همچنین، نیاز به توافق بینالمللی درباره «وضعیت اخلاقی» این سیستمها وجود دارد.
🔹3. چالش مربوط به آینده:
- اگرچه DishBrain امروزه ممکن است فاقد آگاهی پدیدارشناختی باشد، اما بهبودهای آینده میتواند منجر به ایجاد سیستمهایی با این ویژگی شود. این امر ضرورت تدوین سیاستهای اخلاقی را برجسته میکند.
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی
🔸نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات، تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است.
🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی میتوان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد: چالش اقناع، چالش احترام، چالش اعتقاد، چالش ارتباط، چالش اعتماد. در مورد هریک از این چالش ها لازم است که موضوعاتی چون علل شکل گیری چالش، پیامدهای این چالش، راهکارها، و وظایف مرتبطان با آنها مشخص شود.
✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
سه شنبه ۸ آبان ۳
🥳 تبریک تولد بانک ها: حضور ماشین و غیبت عاطفه
🎂 روز تولدتان است. از صبح بانک ها و کلا همه جاهایی که وجودتان برایشان منفعت مادی دارد برای شما «مشتری گرامی» پیاپی پیام تبریک میفرستند. اما به راحتی آنها را نادیده میگیرید و بی تفاوت از کنار آن میگذرید. این در حالی است که اگر بستگان و دوستان برای تان پیام تبریک بفرستند هم خوشحال میشوید هم پاسخ محبت شان را میدهید. چرا؟ به یک دلیل ساده (که در واقع بسیار مهم است): پیام بانک ها به صورت ماشینی، تااندازه ای منفعت طلبانه، و بدون وجود حس و عاطفه است؛ مثل هر پیامک روزانه دیگری که برای تان ارسال میکنند. در حالی که پیام دوستان و آشنایان صرفا برای شما و به ضمیمه مهر و محبت پیداوناپیدایی است که ضمیمه آن کرده اند.
يكشنبه ۶ آبان ۳
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی
🔹نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد.
🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارتها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث میشود که ارتباط بهتر و صمیمیتری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانهتر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان میشود و همچنین موجب اصلاح پیشفرضها و پیش داوریهای نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی میشود.
این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد:
✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
جمعه ۴ آبان ۳
اصول اخلاقی خرید تلفن همراه برای بچه ها
📲یکی از نکاتی که والدین به آن توجه نمیکنند سن خرید تلفن همراه برای بچه ها، نوع گوشی، شیوه و روش استفاده، و نوع نظارت و مدیریت استفاده از آن است. آنها به جای توجه به «نیاز» بچه به «علاقه» او توجه میکنند. این کار آسیب های فراوانی را به دنبال دارد: موجب لوس و پرتوقع شدن بچه میشود، توان «نه» شنیدن را از او میگیرد، عادت میکند به جای تلاش برای به دست آوردن هرچیز با تهدید و اخاذی آن را به دست آورد.
📲حال اگر به هر دلیل خریدید آن را در شبکه های اجتماعی یا نزد دیگران به نمایش نگذارید. این کار موجب آزردگی والدین و فرزندانی میشود که توان خرید یک گوشی ساده را هم ندارند. از سوی دیگر، حس حسادت و کینه و انتقام یا سرقت را در دیگران بر میانگیزد. و حتی ممکن است فرزندتان قربانی بی فکری، یا بی اخلاقی و حس تفاخر شما شود.
جمعه ۴ آبان ۳
تفاخر، خودنمایی و زندگی نمایشی در فضای مجازی
💰اما اگر کسی اندکی تقید اخلاقی داشته باشد نه دارایی اش را جلوی دیگران جار میزند، نه این که چنین ویدیوهایی را تولید و منتشر میکند. چرا که این افراد راست بگویند یا دروغ، در هر صورت میدانیم در جامعه ما بسیاری از افراد با مشکلات معیشتی زیاد زندگی میکنند و این ویدیوها فقط حس حسرت، آزردگی، بدبخت بودن، ناامیدی، ناراحتی از وضع زندگی خود، و حتی حس کینه و انتقام نسبت به افراد پولدار را در آنان ایجاد میکند. حتی ممکن است موجب اختلاف همسران یا والدین و فرزندان شود که سرکوفت بزنند ببین بچه با این سن و سال چقدر در حسابش پول دارد و تو نداری.
چهارشنبه ۲ آبان ۳
قبلی
26
27
28
29
30
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار