جدیدترین مقالات
...
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
این کامپیوتراز نورونهای انسانی برای پردازش اطلاعات استفاده میکند.
در سیستم DishBrain نورونهای انسانی و موشی در محیط آزمایشگاهی رشد یافته و به شبکههای الکترودی متصل شدهاند تا در یک دنیای مجازی عملکردهای هوشمندانه از خود نشان دهند. این امر نشانهای از «احساس» یا «هوشیاری» مینیمال محسوب میشود.
🔻 چالشهای اخلاقی :
🔹1. رنج الکترونیکی:
فیلسوف توماس متزینگر هشدار داده است که ایجاد موجوداتی با آگاهی مصنوعی ممکن است باعث «رنج مصنوعی» شود، بهویژه اگر این سیستمها بتوانند تجربههای ناخوشایند را ادراک کنند و نتوانند از آن فرار کنند.
🔹2. نیاز به قوانین اخلاقی:
محققان پیشنهاد میدهند که تا زمانی که معیارهای دقیقی برای تشخیص آگاهی و رنج مصنوعی وجود ندارد، باید از ادامه تحقیقاتی که ممکن است منجر به ایجاد سیستمهای هوشمند بیرحمانه شود، خودداری کرد. همچنین، نیاز به توافق بینالمللی درباره «وضعیت اخلاقی» این سیستمها وجود دارد.
🔹3. چالش مربوط به آینده:
- اگرچه DishBrain امروزه ممکن است فاقد آگاهی پدیدارشناختی باشد، اما بهبودهای آینده میتواند منجر به ایجاد سیستمهایی با این ویژگی شود. این امر ضرورت تدوین سیاستهای اخلاقی را برجسته میکند.
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، و فعالیت های عام المنفعه
🔹فعالیت طلبه ها در فضای مجازی به یک صورت نیست؛ از این رو منصفانه نیست که درباره همه آنها یک حکم صادر کنیم. بسیاری از طلاب و روحانیون بدون هیچ چشمداشتی، با استفاده از این فضا به تبلیغ عالمانه دین، گسترش دانش، مشاوره و پاسخ به سوالات، و (به سیره عالمان گذشته) به کارهای خیریه میپردازند. کم نیستند طلابی که با کمک فالوورهای خود به کارهایی چون ساخت مدرسه، کتابخانه، درمانگاه و دستگیری از نیازمندان اقدام میکنند.
🔹اما متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه ها به راحتی چشم خود را بر این گونه فعالیت ها میبندند، ولی اگر کوچکترین گفتار و رفتاری از یک طلبه دیدند که بهانه تمسخر را فراهم میکند در انتشار آن کوتاهی نمیکنند.
چهارشنبه ۱۶ آبان ۳
🌀طلبه ها، فضای مجازی، و «ناطلبه»های مبلغ دین
✅ در دوران پیشاشبکه های اجتماعی تبلیغ وتفسیر دین معمولا بر عهده روحانیون (و برخی غیرحوزویانِ نوعا دانشگاهی) بود که اطلاعات دینی و سابقه علمی مشخصی داشتند. اما امروزه گروه جدیدی به مفسران و مبلغان دین اضافه شده اند که جزو هیچیک از این دو نیستند. از مهم ترین ویژگی های آنها استفاده از شبکه هایی چون اینستاگرام است که روحانیون به دلایل مختلف در آن حضور چندانی ندارند.
سه شنبه ۱۵ آبان ۳
‼️طلبه ها، فضای مجازی، و مرز لغزندۀ صمیمیت
🤣 اما آن چه امروزه به ویژه طلاب جوان باید نسبت به آن حساس باشند زیاده روی و بی احتیاطی در این زمینه و عدم ملاحظه شان طلبگی و لباس آن است. انتشار تصاویر حرکات رزمی با عبا و عمامه، یا افراط در جوک گفتن و شوخی با دیگران یا حتی گذاشتن استیکر و ایموجی و کامنت و لایک نامناسب برای نشان دادن صمیمی و خودمانی بودن در شبکه های اجتماعی میتواند موجب کاهش اعتبار و تاثیر سخن طلاب شود.
🤣برخلاف گذشته، امروزه کوچک¬ترین شوخی روی منبر یا حتی در جمع های طلبگی در اندک زمانی در معرض دید هزاران نفر قرار میگیرد و طبیعتا تاثیرات منفی آن هم چند هزار برابر میشود.
دوشنبه ۱۴ آبان ۳
اخلاق جذب فالوور توسط طلبه ها
🔹 از این رو کارهایی چون شعله ور کردن آتش، پوشیدن لباس های انگشت نما، و شوخی های نامناسب و به طور کلی هر گفتار و رفتاری که عرف آن را خلاف شئونات طلبگی میداند و وجهه دین و روحانیت را نزد مخاطب مخدوش میکند یا اسباب تمسخر و توهین میشود برای طلبه ها اخلاقا درست نیست.
🔹هرچند تعیین دقیق مرز درست و نادرست در این زمینه آسان نیست ولی با ملاحظه بازخورد این رفتارها در فضای مجازی و فیزیکی تااندازه ای میتوان مصادیق آنها را مشخص کرد.
شنبه ۱۲ آبان ۳
💢 طلبه ها، فضای مجازی، احترام لباس
▪️یکی از موارد، دقت به حضور جلوی دوربین با #لباس_روحانیت است. انتشار ویدیوهای تبلیغ شغل های غیرمرتبط، فوتبال کردن، اجرای استندآپ کمدی و مانند آن با لباس طلبگی در شبکه های اجتماعی، به کاهش احترام این لباس ضریب مضاعف میدهد. و جدای از این که گاه موجبات تمسخر طلاب و روحانیون را فراهم میکند، تاثیر سخنان شان را هم کاهش میدهد.
▪️این که طلبه با مخاطبان خود به ویژه نوجوانان و جوانان به حدی صمیاست که مثلا با آنها فوتبال کند کار خوبی است، ولی چه ضرورتی دارد این کارها با پوشیدن عبا و عمامه انجام شود؟
پنجشنبه ۱۰ آبان ۳
قبلی
26
27
28
29
30
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار