جدیدترین مقالات
...
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
این کامپیوتراز نورونهای انسانی برای پردازش اطلاعات استفاده میکند.
در سیستم DishBrain نورونهای انسانی و موشی در محیط آزمایشگاهی رشد یافته و به شبکههای الکترودی متصل شدهاند تا در یک دنیای مجازی عملکردهای هوشمندانه از خود نشان دهند. این امر نشانهای از «احساس» یا «هوشیاری» مینیمال محسوب میشود.
🔻 چالشهای اخلاقی :
🔹1. رنج الکترونیکی:
فیلسوف توماس متزینگر هشدار داده است که ایجاد موجوداتی با آگاهی مصنوعی ممکن است باعث «رنج مصنوعی» شود، بهویژه اگر این سیستمها بتوانند تجربههای ناخوشایند را ادراک کنند و نتوانند از آن فرار کنند.
🔹2. نیاز به قوانین اخلاقی:
محققان پیشنهاد میدهند که تا زمانی که معیارهای دقیقی برای تشخیص آگاهی و رنج مصنوعی وجود ندارد، باید از ادامه تحقیقاتی که ممکن است منجر به ایجاد سیستمهای هوشمند بیرحمانه شود، خودداری کرد. همچنین، نیاز به توافق بینالمللی درباره «وضعیت اخلاقی» این سیستمها وجود دارد.
🔹3. چالش مربوط به آینده:
- اگرچه DishBrain امروزه ممکن است فاقد آگاهی پدیدارشناختی باشد، اما بهبودهای آینده میتواند منجر به ایجاد سیستمهایی با این ویژگی شود. این امر ضرورت تدوین سیاستهای اخلاقی را برجسته میکند.
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، از عرش قُدسیَّت تا فرشِ عُرفیَّت
🔹از آن جهت که روحانیون هم انسان هایی مثل بقیه هستند، این گونه کارها خوب است، ولی از جهت دیگر، به خاطر انتساب آنها به دین، این عرفی شدن شان میتواند به خود دین تسری پیدا کند و جایگاه قدسی دین، و مکانت الگوهای اخلاق دینی را نزد مخاطب مخدوش کند. به ویژه که شبکه های اجتماعی میتواند به این عرفی شدن ضریب فراوان دهد.
📌 بنابراین، طلابی که در صدد نمایش زندگی شخصی خود در فضای مجازی هستند حتما باید به این نکته ظریف توجه کنند و قبل از انتشار، بر روی تک تک گفتار و رفتاری که میخواهند نشان دهند از جهت «نوع تاثیر» بر باورهایِ دینیِ مخاطب تامل و با دیگران مشورت کنند؛ چرا که درواقع گام در جاده لغزنده ای میگذارند که امکان خطا در آن فراوان، و امکان جبرانش بسیار اندک است.
(عکس تزیینی است)
سه شنبه ۲۲ آبان ۳
مقاله آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات
حسینعلی رحمتی، «آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات»، مجله علمي پژوهشي اخلاق پژوهي، س7، ش1(22)، (بهار 1403)، ص53-74.
چکیده
در سالهای اخیر، پژوهشهایی - هرچند ناکافی - دربارۀ موضوعات و مسائل اخلاقی فضای مجازی و هوش مصنوعی در ایران انجام شده، اما پایایی و پویایی این شاخه پژوهشی نوپدید مستلزم شناخت نقاط ضعف این آثار و به طور کلی، هر گونه فعالیت در این زمینه و چارهاندیشی برای اصلاح آنهاست. هدف پژوهش حاضر که در این راستا انجام شده، شناسایی و بررسی برخی از کاستیها و معرفی عوامل و زمینههای آنهاست، تا زمینه اصلاح فراهم شود. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و به جهت بررسی، تحلیلی و انتقادی بوده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که حوزۀ پژوهشیِ اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) در کشور ما با آسیبهایی چون ورود دیرهنگام و ناکافی، ضعف تحلیل اخلاقی، پراکندهپژوهی، کمبود پژوهشهای تولیدیِ مبتنی بر آموزههای دینی و فقدان ارتباط مناسب با جامعهٔ هدف دست به گریبان است. در این مقاله پس از بررسی این کاستیها، مواردی چون نوپدید بودن این شاخه پژوهشی، کمبود محقّقانِ اَخفاپژوه، فقدان مراکز تخصصی و کمرونق بودن فضای نقد علمی، به عنوان علل و عوامل بروز این کاستیها معرفی شدهاند.
يكشنبه ۲۰ آبان ۳
🟣طلبه ها، فضای مجازی، نیروی واکنش سریع اخلاقی
📌لازمه این که طلبه بتواند «به جا»، «به موقع» و «به درستی» عکس العمل نشان دهد آن است که:
اولا با مهارت های تحلیل اخلاقی آشنا باشد،
ثانیا «به طور مداوم» فضای مجازی را از منظر مسئله شناسی اخلاقی رصد کند،
ثالثا و از همه مهم تر، نسبت به این که بررسی اخلاقی فضای مجازی، و تبلیغ اخلاق در این فضا و درباره آن، «هم» جزو وظایف اوست توجه داشته باشد و بداند امروزه یکی از مصادیق حدیث «الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا» همین کار است.
جمعه ۱۸ آبان ۳
💟طلبه ها، فضای مجازی، و آفتِ توجه به «پسند» مخاطب تا «نیاز» او
❇️ طلبه های فضای مجازی هم مثل دیگر فعالان این فضا طبیعتا دوست دارند بیشترین مخاطب را داشته باشند. اما این کار در صورت بی دقتی میتواند خطر «پیرو» شدن به جای «پیشرو» بودن را بر آنها تحمیل کند. به این معنا که طلبه برای جلب توجه دیگران یا نشان دادن چهره ای متفاوت از خود و روحانیت (و دین؟)، به طور خواسته یا ناخواسته اصول تبلیغ و آداب طلبگی را زیر پا بگذارد. مثلا در شوخی افراط کند، یا به خاطر ناراحت نشدن دیگران و از ترس ریپورت و اخراج و دیسلایک، از بیان حق خودداری نماید.
❇️ راه چاره این است که طلبه حق گویی و «نیاز» مخاطب، نه لزوما «پسند» او را معیار کنشگری در فضای مجازی قرار دهد (و صد البته در بیان حق، ادب و منطق را مراعات نماید).
پنجشنبه ۱۷ آبان ۳
‼️ شکستن حرمت اماکن دینی برای همه مان تاوان دارد
🕌 امروز ویدیویی از ترانه خوانی و رقص در محلی که یا مسجد و حسینیه یا نمازخانه است به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد. قبلا هم ویدیوهایی از این گونه کارها در برخی مساجد در فضای مجازی منتشر شده بود. واقعیت این است که محل های عبادت در همه ادیان و همه کشورها برای خود حریم و حرمتی دارد. شکستن این حرمت ها آن هم در جامعه دینی مثل ایران از هر جهت کاری غیراخلاقی است.
🕌هم کسانی که در این مکان ها چنین برنامه هایی را اجرا میکنند کارشان غیراخلاقی است، هم کسانی که ویدیوی آن را در فضای مجازی منتشر میکنند، چرا که این کارها قباحتِ بی احترامی به مناسک و مکان های دینی را از بین میبرد، و زمینه تکرار آن را فراهم میکند. بگذریم از این که همان طور که در کامنت های ذیل این ویدیوها دیده ایم این گونه کارها موجب تحقیر و توهین و تمسخر دین و دینداران هم میشود.
پنجشنبه ۱۷ آبان ۳
قبلی
26
27
28
29
30
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار