جدیدترین مقالات
...
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
🔹۱. ایرانیان در قسمت فلسفه و حکمت اسلامی که ایرانی و غیر ایرانی در آن شرکت داشتهاند نسبت به غیر ایرانیان اکثریت قاطع را دارند. خصوصا در قرون متأخرتر، یعنی از دوره مغول به بعد، و بالاخص از قرن دهم به بعد که ایران یکسره شیعه میشود، فلسفه اسلامی مختص ایران است.
🔹۲. ایرانیان فلسفه اسلامی را آغاز نکردند، اولین فیلسوف اسلامی عرب است، ولی پس از آشنایی با فلسفه بیش از هر قوم دیگر به آن چسبیدند. بهعقیده ما این جهت دو ریشه دارد: یکی اینکه عقلیت ایرانی علیرغم ممانعتهای زردشتی قبل از اسلام، عقلیت فلسفی است. دیگر نفوذ تشیع در ایران است.
🔹۳. مرکز تعلیم و تعلم فلسفه، قبل از ابن سینا، بغداد بود. ابنسینا مرکزیت را به ایران منتقل کرد.
🔹۴. با آمدن مغول، از یک طرف، و حملات امثال غزالی از طرف دیگر، بساط فلسفه از غیر ایران کم و بیش برچیده شد، در ایران شعله کمی باقی بود، ولی تدریجا همین شعله ضعیف رو به قوت نهاد. این کار بیشتر در حوزه فارس صورت گرفت، با طلوع دولت صفویه و نهضت جدید علمی و فلسفی در اصفهان، بار دیگر بهوسیله میرداماد و صدرالمتألهین فلسفه رونق جدیدی یافت .
(کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۲۵-۶۲۸)
يكشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
خطای مشارکت دادن بچه ها در احمقنمایی زنان در فضای مجازی
🤷♂️برخی بلاگرها یا پدرومادرها برای جلب فالوور بیشتر یا به خاطر شیرین کاری، شوخی های تحقیرآمیز درباره زنان را از زبان بچه ها بیان میکنند. غافل از این که جدای از غیر اخلاقی بودن نادان نشان دادن زنان، سوءاستفاده از بچه ها برای چنین کاری از همین کودکی موجب ذهنیت منفی آنها، به ویژه پسران نسبت به زنان و دختران میشود. این ذهنیت که ممکن است به طور خودآگاه یا ناخودآگاه تا آخر عمر با آنان باقی بماند موجب میشود که در آینده در زندگی شخصی خود با همسر و دخترشان، یا در جامعه با خانم های دیگر رفتاری تحقیرآمیز داشته باشند.
دوشنبه ۲۸ آبان ۳
♨️انتشار تصاویر مبتلایان سندروم داون در شبکه های اجتماعی اخلاقا درست است؟
🔹از آنجا که مبتلایان به سندورم داون نوعا دچار کم توانی ذهنی هستند و به احتمال زیاد قادر به فهم دقیق استفاده ای که از آنها میشود و تبعات آن نیستند، همچنین از آنجا که شناختی نسبت به مناسبات حاکم بر فضای مجازی ندارند، انتشار این تصاویر حتی اگر با اجازه و رضایت خودشان هم باشد از نظر اخلاقی قابل دفاع به نظر نمیرسد. به ویژه اگر کسانی بخواهند از حس ترحم مخاطب نسبت به این افراد برای کسب شهرت و درآمد سوءاستفاده کنند، یا تصاویری را منتشر کنند که موجب تمسخر این افراد، یا نگاه نادرست جامعه به آنها شود.
📌 تنها فرضی که تااندازه ای از نظر اخلاقی موجه به نظر میرسد محتواهایی است که با هدف معرفی توانمندی های مبتلایان به این سندروم، یا آگاهی بخشی به جامعه درباره مواجهه درست با آنها باشد. البته در این موارد هم بایستی اولا با افراد متخصص مشورت شود، ثانیا حریم شخصی شان حفظ شود، ثالثا مواردی منتشر شود که واقعا برای جامعه مفید باشد، رابعا از آنها استفاده ابزاری و تبلیغاتی نشود.
يكشنبه ۲۷ آبان ۳
احمقنمایی زنان در شبکههای اجتماعی؛ یک فاجعه غیراخلاقی
🧕هرچند ارایه تصویری ناشایست از زنان و دختران، و معرفی آنها به عنوان افرادی نادان و کم خِرد سابقه ای طولانی در فضای مجازی (و حتی فیزیکی) داشته است ولی در چند سال اخیر با ورود نسل جدید بلاگرهایی که دیده شدن و جذب فالوور و درآمد برای شان از هرچیزی مهم تر است، این وضعیت به خصوص در قالب ویدیوهای اینستاگرامی بسیار بیشتر شده است. به نظر میرسد سازندگان این ویدیوها هیچ تقید اخلاقی نسبت به مراعات احترام نسبت به زنان و زنانگی ندارند.
🧕با توجه به پیامدهای سهمگین اخلاقی، تربیتی و فرهنگی این تصویرسازی ها، همه کسانی که دغدغه اخلاق و فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و فیزیکی را دارند بایستی نسبت به بررسی زمینه ها و علل تولید این گونه محتواها اقدام کرده و ضمن بیان تبعات زیان بار آن، برای آگاه سازی بلاگرها و کاربران شبکه ها، به ویژه خود خانم ها، اقدامات لازم را انجام دهند.
جمعه ۲۵ آبان ۳
۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
استادمطهری:
علامه طباطبایی مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. چرا ما از حالا به این فکر نیفتیم؟ این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنویت است.در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهرهمند بودهام. (کتاب احیای تفکر اسلامی).
چهارشنبه ۲۳ آبان ۳
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، از عرش قُدسیَّت تا فرشِ عُرفیَّت
🔹از آن جهت که روحانیون هم انسان هایی مثل بقیه هستند، این گونه کارها خوب است، ولی از جهت دیگر، به خاطر انتساب آنها به دین، این عرفی شدن شان میتواند به خود دین تسری پیدا کند و جایگاه قدسی دین، و مکانت الگوهای اخلاق دینی را نزد مخاطب مخدوش کند. به ویژه که شبکه های اجتماعی میتواند به این عرفی شدن ضریب فراوان دهد.
📌 بنابراین، طلابی که در صدد نمایش زندگی شخصی خود در فضای مجازی هستند حتما باید به این نکته ظریف توجه کنند و قبل از انتشار، بر روی تک تک گفتار و رفتاری که میخواهند نشان دهند از جهت «نوع تاثیر» بر باورهایِ دینیِ مخاطب تامل و با دیگران مشورت کنند؛ چرا که درواقع گام در جاده لغزنده ای میگذارند که امکان خطا در آن فراوان، و امکان جبرانش بسیار اندک است.
(عکس تزیینی است)
سه شنبه ۲۲ آبان ۳
قبلی
26
27
28
29
30
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار