پنج

...
ورود دیرهنگام و ناکافی به اخلاق فناوری اطلاعات ورود دیرهنگام و ناکافی به اخلاق فناوری اطلاعات ورود دیرهنگام و ناکافی به اخلاق فناوری اطلاعات

✍️ حمید بُردخونی

هنگام نگارش پایان‌نامه، کتاب مأخذشناسی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات (https://ketabeqom.com/bookinfo/%D9%85%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D9%80.../27583) را خریدم. هنگام مطالعه‌ی منابع نوشتاری (مکتوب)، سه تاریخ را یادداشت کردم:
۱) منابع مکتوب قبل از ورود اینترنت به ایران
۲) منابع مکتوب بعد از ورود اینترنت تا [آغاز به کار وبلاگ‌ها یا] نقطه‌ی آغاز رسانه‌های اجتماعی (۱۳۶۸- ۱۳۸۱)
۳) منابع مکتوب بعد از ۱۳۸۱
چهارشنبه دوم اسفند ۰۲
با سلبریتی ها چه کنیم که پشیمان نشویم؟ با سلبریتی ها چه کنیم که پشیمان نشویم؟ بخواهیم یا نخواهیم سلبریتی ها امروزه جزو گروه های مرجع جامعه شده اند و بعید است با چند تذکر و تهدید و تنبیه میدان را خالی کنند. بنابراین، معقول ترین کار آن است که ما شهروندان عادی و کاربران معمول فضای مجازی با نگاهی واقع بینانه یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را با این افراد روشن کنیم تا از ناحیه آنها دچار ضرر و زیان های مادی و معنوی نشویم. شنبه بیست و هشتم بهمن ۰۲ دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه 🔸در ابتدای نشست دکتر رحمتی هدف بحث خود را تبیین توجه مبلغان دین و اخلاق به چالش های اخلاقی ناشی از فراگیر شدن فناوری اطلاعات و اخلاق و هوش مصنوعی در عصر حاضر، مشخص کردن ابعاد و اقسام این چالش ها، توضیح بایسته ها و نکات لازم الرعایه در مواجهه با این چالش ها بیان کرد و افراد و نهادهای مبلغ و مدافع دین و اخلاق، به ویژه روحانیون و حوزه های علمیه، و نهادهای حاکمیتی سیاستگذار در امر فضای مجازی را مهم ترین مخاطبان بحث حاضر دانست.


🔸ایشان با بیان اینکه بدون آگاهی از روش مواجهه با چالش ها، امکان شناخت درست آنها و پاسخگویی موثر به آنها فراهم نیست به ضرورت و اهمیت این بحث اشاره نمود. دکتر رحمتی در ادامه با تبیین این نکته که منظور از چالش از جهت نظری، مسائل و سوال های جدی اخلاقی و از جهت عملی، شرایط دشواری است که برای مرتبطان فضای مجازی به وجود می‌آید که تزاحم های اخلاقی نمونه ای از این چالش ها است و امروز که عصر فن آوری اطلاعات و هوش مصنوعی است، این چالش ها در همه عرصه های زندگی بشر، از جمله اخلاق جدی تر و متفاوت تر شده است.

چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ۰۲
نشست علمی دین‌ و چالش‌های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات نشست علمی دین‌ و چالش‌های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات سلسله نشست‌های دین و چالش‌های روز از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه، با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

سیزدهمین جلسه از این سلسه نشست‌ها با موضوع "دین‌ و چالش‌های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه " با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر «حسینعلی رحمتی» عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث همراه خواهد بود.

این نشست روز چهارشنبه ـ هجدهم بهمن‌ ماه ۱۴۰۲ ـ ساعت ۲۱ الی ۲۲ به صورت آنلاین برگزار می‌شود و شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است.

علاقمندان می‌توانند از لینک جهت ورود استفاده نمایند.
یکشنبه پانزدهم بهمن ۰۲
چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی ✍️حسینعلی رحمتی

در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می‌شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می‌شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است.
پنج شنبه پنجم بهمن ۰۲
آمار سایت
مشاهده کامل آمار