اندکی اندیشه (پايگاه اطلاع رساني دکتر حسینعلی رحمتی)

...
واینرها و ماینرها: شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی و معضل فروکاستن زنان به سوژه تحقیر وتمسخر واینرها و ماینرها: شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی و معضل فروکاستن زنان به سوژه تحقیر وتمسخر «ماینر»ها دستگاه‌‌‌‌های استخراج رمزارز، و «واینر»ها کسانی هستند که ویدیو‌‌‌‌های طنزآمیز و سرگرم‌کننده می‌سازند و آنها را عمدتا با هدف کسب شهرت ودرآمد در شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب منتشر می‌کنند. وجه اشتراک‌شان این است که هر دو در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند، با این تفاوت که ماینرها با محاسبات دیجیتالی سروکار دارند و واینرها با انسان ها. در چند سال اخیر با فراگیر شدن شبکه‌‌‌‌های اجتماعی تعداد واینرها به طور چشمگیری افزایش یافته است. این کار تا آنجا که مجالی برای ایجاد شادی و کاستن از درد و رنج دیگران یا اصلاح رذائل باشد نه تنها از نظر اخلاقی درست است بلکه یک وظیفه محسوب می‌شود، اما زمانی که ابزاری برای تحقیر و تمسخر دیگران شود کارکرد تربیتی و اصلاحی خود را از دست می‌دهد و تاثیرات مخربی را از خود باقی می‌گذارد. یکشنبه دوم خرداد ۰۰ فضای مجازی، زندگی نمایشی، اخلاقِ نمایشی فضای مجازی، زندگی نمایشی، اخلاقِ نمایشی «نمایش دادن» گرچه یکی از شاخصه‌‌‌‌های ذاتی فضای مجازی و به طور خاص شبکه‌‌‌‌های اجتماعی است ولی از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه دارد. هم می‌تواند در خدمت تبلیغ ارزش‌‌‌‌های اخلاقی باشد هم، از سوی دیگر، می‌تواند نه تنها ابزاری برای ترویج رذائل اخلاقی شود بلکه خودِ اخلاق را به کالایی برای کسب شهرت و ثروت تبدیل کند. تبدیل کارکرد درست شبکه ها به یک کژکارکرد هرچند از سوی کاربران معمولی هم امکان پذیر است ولی وقتی از سوی چهره‌‌‌‌های مشهور و سلبریتی ها انجام شود پیامد‌‌‌‌های غیراخلاقی اش ضریب تاثیر بیشتری پیدا می‌کند. یکی از مهم ترین این پیامدها شکل گیری نوعی «اخلاقِ نمایشی» است؛ یعنی هرگونه فعالیت به ظاهر اخلاقی که با اهداف غیراخلاقی در این فضا انجام می‌شود. دوشنبه بیستم اردیبهشت ۰۰ شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی، و چالش خُرده-روایت‌‌‌‌های اخلاقی شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی، و چالش خُرده-روایت‌‌‌‌های اخلاقی شبکه‌‌‌‌های اجتماعی محصول دوران پست مدرن هستند و یکی از شاخصه‌‌‌‌های این دوران، همان گونه که فیلسوفانی چون ژان فرانسوا لیوتار خاطر نشان کرده اند، آزاد بودن از قید روایت‌‌‌‌های کلان (Macro-Narratives) و میدان یافتن خرده روایت هایی(Micro-Narratives) است که کلان روایت ها را در همه عرصه ها، از جمله اخلاق به چالش می‌کشند. امروزه شبکه‌‌‌‌های اجتماعی به خاطر خصلت دسترس پذیری که دارند این امکان را برای تک تک شهروندان فراهم کرده اند که در قامت یک نظریه پرداز اخلاقی ظهور کرده و به آسانی هنجار‌‌‌‌های مورد نظر خود را ترویج و تبلیغ نمایند. برای این کار نه به تاملات عمیق علمی نیاز است نه سال ها حضور در آکادمی. تنها داشتن یک گوشی تلفن، یک شارژ اینترنت، اندکی انگیزه و سرسوزنی ذوق کافی است تا هر کس بتواند در قالب متن و صوت و فیلم هر چیزی را به عنوان ارزش یا ضدارزش به دیگران معرفی کند و در مدتی اندک هزاران و بلکه میلیون ها کاربر را به پیروان بی چون و چرای خود تبدیل کند. یکشنبه دوازدهم اردیبهشت ۰۰  «سَمَن‌‌‌‌های اخفاپژوه»؛ ظرفیتی نادیده  در اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات «سَمَن‌‌‌‌های اخفاپژوه»؛ ظرفیتی نادیده در اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات اخلاق فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (اَخفا) به طور روزافزون با موضوعات و مسائلی مواجه است که نیازمند اَخفاپژوهی و تجزیه وتحلیل و یافتن راهکارهایی برای مواجه درست با این مسائل است. با توجه به معذوریت‌‌‌‌های سیاستگذاری، مناسبات خاص اداری و محدودیت‌‌‌‌های انسانی و مادی که موسسات آموزشی و پژوهشی رسمی کشور، از قبیل دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، یا حتی نهاد‌‌‌‌های حاکمیتی مرتبط با فضای مجازی با آن مواجه اند نمی‌توان انتظار داشت که پژوهش در این زمینه فقط بر عهده آنها باشد. یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل، استفاده از موسسات پژوهشی غیردولتی و سازمان‌‌‌‌های علمیِ مردم-نهاد (سَمَن) است. با وجود اندیشوران حوزوی و دانشگاهی در کشور ما چنین کاری امکان پذیر است. شنبه چهارم اردیبهشت ۰۰  نشست علمی: الزامات ورود به فاز دوم پژوهش‌‌‌‌های اخلاقی درباره فناوری اطلاعات و فضای مجازی نشست علمی: الزامات ورود به فاز دوم پژوهش‌‌‌‌های اخلاقی درباره فناوری اطلاعات و فضای مجازی نشست علمی: الزامات ورود به فاز دوم پژوهش‌‌‌‌های اخلاقی درباره فناوری اطلاعات و فضای مجازی
با ارائه حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی

📆 چهارشنبه 25 فروردین ساعت 18

در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌شود.

👈🏿آدرس ورود به جلسه:
http://hekmateislami.com/?page_id=10685
سه شنبه بیست و چهارم فروردین ۰۰
آمار سایت
مشاهده کامل آمار