آرشیو اخبار صفحه دو

...
🌀 حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۳) 🌀 حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۳) 🔸تا سه چهار سال پیش در جامعه ما اغلب افراد حتی تحصیل‌کرده‌ها، اسمی از هوش مصنوعی نشنیده بودند یا دست‌کم با آن کار نکرده بودند، ولی امروز استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی در اقشار گوناگون در حال فراگیر شدن است. این بیان‌گر یک نکته است: سرعت فراگیری این فناوری‌ها با هیچ‌یک از ادوار زندگی بشر قابل مقایسه نیست.
🔸 حوزویان بایستی این موضوع را جدی بگیرند، چرا که به تبع فراگیر شدن این فناوری ها، مسائل و موضوعات اخلاقی و البته شدت تاثیرشان بر زندگی فردی و اجتماعی مخاطبان‌شان هم افزایش پیدا می‌کند؛ به‌گونه‌ای است که ممکن است جامعه ما تا چند سال دیگر از جهت معرفت و عمل اخلاقی و سبک زندگی با وضعیت فعلی تفاوت‌های جدی کرده باشد.
سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۴
🟣 حوزه های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۲) 🟣 حوزه های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۲) به افرادی که بین سال های ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۷ به دنیا می‌آیند اصطلاحا «نسل بِتّا» می‌گویند. حوزویان با این نامگذاری موافق باشند یا نه، باید به مهم ترین ویژگی آنها توجه کنند که عبارت است از: زاده شدن و بالندگی در دامان هوش مصنوعی. برخلاف بزرگترهای‌شان که بیشتر با فضای مجازی فعلی انس دارند، این نسل نخستین نسل از مخاطبان روحانیون است که از ابتدای تولد، زندگی اش با هوش مصنوعی در هم می‌آمیزد.
▪️از این رو طلاب و روحانیون اگر در صدد ارتباط با این نسل هستند باید این ویژگی مهم را به عنوان یک واقعیت بپذیرند و متناسب با آن جهت تبلیغ دین و اخلاق برای آنها برنامه ریزی کنند.
سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۴
💢حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۱) 💢حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۱) 🔸فرارسیدن یک‌صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری یزدی، فرصتی مناسب است برای این که این نهاد دیرپا با نگاهی به گذشته، خود را برای ورود به عصر جدید آماده سازد. لازمه این کار بررسی مجموعه ای از موضوعات است، از جمله شناخت زمینه و زمانه ای که حوزه در حال ورود به آن است؛ همچنین شناخت «انسان» جدیدی که قرار است مخاطب حوزه و حوزویان باشد.
يكشنبه ۲۸ اردیبهشت ۴
🟣 عشقی که ابدی نیست (قسمت چهارم و پایانی) 🟣 عشقی که ابدی نیست (قسمت چهارم و پایانی) پس چند باید کرد؟
▪️اولا، بایستی اثرات مخرب این گونه برنامه ها را برای جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان تبیین کرد؛ تاثیراتی چون قباحت زدایی از رذایل، برجسته سازی کلیشه های جنسیتی و تبلیغ زن به عنوان یک کالای دم دستی،‌ ترویج ارتباط عاطفی و عشق به صورت یک معامله، مشهور شدن افراد بی صلاحیت، شکل گیری خانواده های سست و متزلزل و در نتیجه افزایش اختلافات بعد از ازدواج و طلاق عاطفی یا واقعی، فریب مخاطب با قالب کردن یک سری روابط نمایشی به عنوان روابط واقعی و جدی.
▪️ثانیا، بایستی با استفاده از افراد کاربلد و با سلیقه، و با لحاظ کردن علایق مخاطبان جوان از یک سو و اصول و هنجارهای اخلاقی، دینی و فرهنگی ایران از سوی دیگر، اقدام به تولید برنامه های جذاب در رسانه ملی و دیگر رسانه ها کرد. بخش عمده ای از این کارها باید با مشارکت های مردم نهاد مثل استفاده از پلتفرم های شبکه خانگی انجام شود.
▪️ثالثا، همه ما کاربران فضای مجازی اخلاقا موظفیم از کارهایی چون لایک و کامنت و فوروارد کردن این برنامه ها که موجب افزایش بازدید از آنها و تشویق سازندگان شان (همچنین افزایش شهرت و درآمد آنها) می‌شود خودداری کنیم.
پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴
🔴 عشقی که ابدی نیست (قسمت سوم) 🔴 عشقی که ابدی نیست (قسمت سوم) 🔴 عشقی که ابدی نیست (قسمت سوم)
#عشق_ابدی به مثابه نشانگانی از تحولات نسلی و تاثیر شبکه‌های اجتماعی
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔷 1. ساخت برنامه هایی از قبیل عشق ابدی، حضور برخی از جوانان ایرانی در آن، و از همه مهم تر، استقبال طیف قابل توجهی از جامعه ما از این برنامه ها نشان دهنده تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و حتی اخلاقی است که در بخش هایی از جامعه ایرانی شکل گرفته و به دلایلی روز به روز در حال گسترش است. بنابراین، همه افراد و نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت و اخلاق بایستی این نشانه ها را جدی بگیرند، ریشه یابی و آسیب شناسی کنند، و مشخص کنند علل و زمینه های این استقبال چیست. مجموع این کارها زمینه ساز مرحله مهم بعدی می‌شود که عبارت است از چاره اندیشی و ارایه راهکار برای کاهش تاثیرات مخرب این برنامه ها.
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴
آمار سایت
مشاهده کامل آمار