آرشیو اخبار صفحه دو
...
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ای خدا
از نعمت گسترده ات ما را رزق حلال و پاکیزه روزی کن، و ما را محتاج و نیازمند کسی جز خودت مگردان، و سپاسگزاری ما را از خودت، و نیازمندی و درویشی ما را به درگاهت زیاده کن، و با تو، بی نیازی و کفایت از غیر تو است.
(از دعاهای حضرت زهرا(س)
ولادت #حضرت_فاطمه(س) مبارک🪴
شنبه یکم دی ۰۳
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه سوم خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
ملاحظات اخلاقی در بهره گیری از هوش مصنوعی
نشست علمی «ملاحظات اخلاقی در بهرهگیری از هوش مصنوعی» روز یکشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۵ الی ۱۷ همزمان با هفته پژوهش و همراه با آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی در قم برگزار میشود.
سخنرانان:
حجت الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم
دکتر محمد رضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه
حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی رحمتی، استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث
دکتر محمد فلاح، دانشیار و مدیر گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
مکان برگزاری:
قم، خیابان جمهوری، کوچه دوم، ساختمان انجمن های علمی حوزه
شنبه بیست و چهارم آذر ۰۳
نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی"
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۳ در راستای پنجمین همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری، نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی"از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان ارائه کننده و با دبیری دکتر عبدالله عمادی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ به صورت حضوری و وبیناری در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار میشود.
لینک حضور در جلسه :
https://vc۱.qhu.ac.ir/p-neshast
سه شنبه بیستم آذر ۰۳
🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)
طلاب باید بدانند جامعه زنان و دختران ایرانی از نظر میزان باورهای دینی و تقیدات اخلاقی، سطح سواد و آگاهی، نوع گفتار و رفتار و به طور کلی از نظر سبک زندگی، بسیار متکثر است. بنابراین دسته بندی آنها و قضاوت درباره آنها به صورت خطی و صفر و یکی ممکن نیست،بلکه باید آنها را به صورت «طیف»ی در نظر گرفت و درباره شان قضاوت کرد. این دختران در یک دوره آشوبناک فکری و فرهنگی زندگی میکنند. از یک سو در یک جامعه دینی زندگی میکنند و اغلب آنها به درجات مختلف تقید دینی دارند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی، باز هم با درجات مختلف، به فرهنگی ایرانی احساس تعلق میکنند،و بالاخره از سوی سوم، با گسترش سطح تحصیلات و به خصوص با حضور در فضای مجازی، با فرهنگ غیرایرانی، به ویژه فرهنگ غرب آشنا شده و با درجات مختلف از نظام ارزشی و فرهنگی غرب تاثیر پذیرفته اند. آنان در یک حالت «سلف سرویس»ی بر سر این سه سفره قرار گرفته و از هرکدام به فراخور حال و احوال خود لقمه هایی را بر میگیرند. لذا عجیب نیست اگر زنان و دخترانی را میبینیم که هم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت میکنند، هم علامت فروَهَر یا مقبره کوروش را دارند، هم روز ولنتاین برای یکدیگر کادو میخرند.
🔻بنابراین، طلبه هایی که میخواهند با این دختران تعامل داشته باشند چه با این سبک زندگی موافق باشند چه مخالف، بایستی نسبت به این وضعیت آگاهی لازم را داشته باشند.
دوشنبه نوزدهم آذر ۰۳
🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم)
خانم (و آقای) طلبه ای که میخواهد با این نسل شبکه مند از زنان و دختران ایرانی از دین و اخلاق سخن بگوید برای موفقیت در ایفای این مسئولیت سترگ و رسالت سنگین باید به چند نکته توجه کند:
▪️اول) موضوع «تغییر و تحولات نسلی» را جدی بگیرد. درباره معنا و مفهوم، عوامل و زمینه ها و پیامدهای اخلاقی آن مطالعه و تامل داشته باشد. بداند سیر این تحولات تاکنون چگونه بوده و، از آن مهم تر، سمت و سوی آینده آنها چیست.
▪️دوم) زیست جهان این دختران، که با عناوینی چون «نسل زد» از آنها یاد میشود را به خوبی و بدون پیش فرض مورد شناسایی قرار دهد، و ببیند در چه حال و هوایی زندگی میکنند، سلوک فردی و اجتماعی و کیفیت مراودات و ارتباطات اجتماعی آنها چگونه است، چه چیزهایی جزو علائق آنها
یکشنبه هجدهم آذر ۰۳
🟥بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت دوم)
استفادۀ هر روزه زنان و دختران از فضای مجازی، به ویژه شبکه های اجتماعی، و اخیرا هوش مصنوعی، برای یک خانم طلبه به عنوان مدافع دین و مبلغ اخلاق دینی، یک پیام مهم دارد: دوره جدیدی در زندگی زن ایرانی آغاز شده است که با ادوار تاریخی پیشین یک تفاوت جدی دارد. از منظر ارتباط با اخلاق، این دوره چند ویژگی دارد:
▪️اول) از جهت نظری، دسترسی به اقیانوس خروشانی از اطلاعات گوناگون. که البته با آمدن هوش مصنوعی موج¬آبه این اقیانوس ده ها (و بلکه صدها) برابر شده است. و طبیعتا بر روی معرفت شناسی اخلاقی او تاثیر میگذارد.
▪️دوم) از جهت عملی، شکل گیری یک عرصه جدید برای زندگی و کنشگری زن ایرانی. در دوران پیشافجازی، کنشگری اجتماعی و حضور عمومی زن ایرانی عمدتا در محیط های محدود اجتماعی و رسانه هایی چون تلویزیون، و بعدا ماهواره ها، بود. اما آمدن فضای مجازی میدانی بسیار گسترده تر، متنوع تر، جذاب تر، تعاملی تر، و نظارت گریزتر و آزادتر را در اختیار زنان و دخترانی ایرانی گذاشت که در آن میتوانستند به شیوه ای زندگی کنند که در فضای فیزیکی لزوما امکان آن فراهم نبود.
جمعه شانزدهم آذر ۰۳
1
2
3
4
5
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار