آرشیو اخبار صفحه شش
...
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ای خدا
از نعمت گسترده ات ما را رزق حلال و پاکیزه روزی کن، و ما را محتاج و نیازمند کسی جز خودت مگردان، و سپاسگزاری ما را از خودت، و نیازمندی و درویشی ما را به درگاهت زیاده کن، و با تو، بی نیازی و کفایت از غیر تو است.
(از دعاهای حضرت زهرا(س)
ولادت #حضرت_فاطمه(س) مبارک🪴
شنبه یکم دی ۰۳
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه سوم خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
♨️انتشار تصاویر مبتلایان سندروم داون در شبکه های اجتماعی اخلاقا درست است؟
🔹از آنجا که مبتلایان به سندورم داون نوعا دچار کم توانی ذهنی هستند و به احتمال زیاد قادر به فهم دقیق استفاده ای که از آنها میشود و تبعات آن نیستند، همچنین از آنجا که شناختی نسبت به مناسبات حاکم بر فضای مجازی ندارند، انتشار این تصاویر حتی اگر با اجازه و رضایت خودشان هم باشد از نظر اخلاقی قابل دفاع به نظر نمیرسد. به ویژه اگر کسانی بخواهند از حس ترحم مخاطب نسبت به این افراد برای کسب شهرت و درآمد سوءاستفاده کنند، یا تصاویری را منتشر کنند که موجب تمسخر این افراد، یا نگاه نادرست جامعه به آنها شود.
📌 تنها فرضی که تااندازه ای از نظر اخلاقی موجه به نظر میرسد محتواهایی است که با هدف معرفی توانمندی های مبتلایان به این سندروم، یا آگاهی بخشی به جامعه درباره مواجهه درست با آنها باشد. البته در این موارد هم بایستی اولا با افراد متخصص مشورت شود، ثانیا حریم شخصی شان حفظ شود، ثالثا مواردی منتشر شود که واقعا برای جامعه مفید باشد، رابعا از آنها استفاده ابزاری و تبلیغاتی نشود.
یکشنبه بیست و هفتم آبان ۰۳
احمقنمایی زنان در شبکههای اجتماعی؛ یک فاجعه غیراخلاقی
🧕هرچند ارایه تصویری ناشایست از زنان و دختران، و معرفی آنها به عنوان افرادی نادان و کم خِرد سابقه ای طولانی در فضای مجازی (و حتی فیزیکی) داشته است ولی در چند سال اخیر با ورود نسل جدید بلاگرهایی که دیده شدن و جذب فالوور و درآمد برای شان از هرچیزی مهم تر است، این وضعیت به خصوص در قالب ویدیوهای اینستاگرامی بسیار بیشتر شده است. به نظر میرسد سازندگان این ویدیوها هیچ تقید اخلاقی نسبت به مراعات احترام نسبت به زنان و زنانگی ندارند.
🧕با توجه به پیامدهای سهمگین اخلاقی، تربیتی و فرهنگی این تصویرسازی ها، همه کسانی که دغدغه اخلاق و فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و فیزیکی را دارند بایستی نسبت به بررسی زمینه ها و علل تولید این گونه محتواها اقدام کرده و ضمن بیان تبعات زیان بار آن، برای آگاه سازی بلاگرها و کاربران شبکه ها، به ویژه خود خانم ها، اقدامات لازم را انجام دهند.
جمعه بیست و پنجم آبان ۰۳
۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
استادمطهری:
علامه طباطبایی مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. چرا ما از حالا به این فکر نیفتیم؟ این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنویت است.در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهرهمند بودهام. (کتاب احیای تفکر اسلامی).
چهارشنبه بیست و سوم آبان ۰۳
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، از عرش قُدسیَّت تا فرشِ عُرفیَّت
🔹از آن جهت که روحانیون هم انسان هایی مثل بقیه هستند، این گونه کارها خوب است، ولی از جهت دیگر، به خاطر انتساب آنها به دین، این عرفی شدن شان میتواند به خود دین تسری پیدا کند و جایگاه قدسی دین، و مکانت الگوهای اخلاق دینی را نزد مخاطب مخدوش کند. به ویژه که شبکه های اجتماعی میتواند به این عرفی شدن ضریب فراوان دهد.
📌 بنابراین، طلابی که در صدد نمایش زندگی شخصی خود در فضای مجازی هستند حتما باید به این نکته ظریف توجه کنند و قبل از انتشار، بر روی تک تک گفتار و رفتاری که میخواهند نشان دهند از جهت «نوع تاثیر» بر باورهایِ دینیِ مخاطب تامل و با دیگران مشورت کنند؛ چرا که درواقع گام در جاده لغزنده ای میگذارند که امکان خطا در آن فراوان، و امکان جبرانش بسیار اندک است.
(عکس تزیینی است)
سه شنبه بیست و دوم آبان ۰۳
مقاله آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات
حسینعلی رحمتی، «آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات»، مجله علمي پژوهشي اخلاق پژوهي، س7، ش1(22)، (بهار 1403)، ص53-74.
چکیده
در سالهای اخیر، پژوهشهایی - هرچند ناکافی - دربارۀ موضوعات و مسائل اخلاقی فضای مجازی و هوش مصنوعی در ایران انجام شده، اما پایایی و پویایی این شاخه پژوهشی نوپدید مستلزم شناخت نقاط ضعف این آثار و به طور کلی، هر گونه فعالیت در این زمینه و چارهاندیشی برای اصلاح آنهاست. هدف پژوهش حاضر که در این راستا انجام شده، شناسایی و بررسی برخی از کاستیها و معرفی عوامل و زمینههای آنهاست، تا زمینه اصلاح فراهم شود. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و به جهت بررسی، تحلیلی و انتقادی بوده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که حوزۀ پژوهشیِ اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) در کشور ما با آسیبهایی چون ورود دیرهنگام و ناکافی، ضعف تحلیل اخلاقی، پراکندهپژوهی، کمبود پژوهشهای تولیدیِ مبتنی بر آموزههای دینی و فقدان ارتباط مناسب با جامعهٔ هدف دست به گریبان است. در این مقاله پس از بررسی این کاستیها، مواردی چون نوپدید بودن این شاخه پژوهشی، کمبود محقّقانِ اَخفاپژوه، فقدان مراکز تخصصی و کمرونق بودن فضای نقد علمی، به عنوان علل و عوامل بروز این کاستیها معرفی شدهاند.
یکشنبه بیستم آبان ۰۳
قبلی
6
7
8
9
10
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار