جدیدترین مقالات
...
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
🔹۱. ایرانیان در قسمت فلسفه و حکمت اسلامی که ایرانی و غیر ایرانی در آن شرکت داشتهاند نسبت به غیر ایرانیان اکثریت قاطع را دارند. خصوصا در قرون متأخرتر، یعنی از دوره مغول به بعد، و بالاخص از قرن دهم به بعد که ایران یکسره شیعه میشود، فلسفه اسلامی مختص ایران است.
🔹۲. ایرانیان فلسفه اسلامی را آغاز نکردند، اولین فیلسوف اسلامی عرب است، ولی پس از آشنایی با فلسفه بیش از هر قوم دیگر به آن چسبیدند. بهعقیده ما این جهت دو ریشه دارد: یکی اینکه عقلیت ایرانی علیرغم ممانعتهای زردشتی قبل از اسلام، عقلیت فلسفی است. دیگر نفوذ تشیع در ایران است.
🔹۳. مرکز تعلیم و تعلم فلسفه، قبل از ابن سینا، بغداد بود. ابنسینا مرکزیت را به ایران منتقل کرد.
🔹۴. با آمدن مغول، از یک طرف، و حملات امثال غزالی از طرف دیگر، بساط فلسفه از غیر ایران کم و بیش برچیده شد، در ایران شعله کمی باقی بود، ولی تدریجا همین شعله ضعیف رو به قوت نهاد. این کار بیشتر در حوزه فارس صورت گرفت، با طلوع دولت صفویه و نهضت جدید علمی و فلسفی در اصفهان، بار دیگر بهوسیله میرداماد و صدرالمتألهین فلسفه رونق جدیدی یافت .
(کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۲۵-۶۲۸)
يكشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🟥بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت دوم)
استفادۀ هر روزه زنان و دختران از فضای مجازی، به ویژه شبکه های اجتماعی، و اخیرا هوش مصنوعی، برای یک خانم طلبه به عنوان مدافع دین و مبلغ اخلاق دینی، یک پیام مهم دارد: دوره جدیدی در زندگی زن ایرانی آغاز شده است که با ادوار تاریخی پیشین یک تفاوت جدی دارد. از منظر ارتباط با اخلاق، این دوره چند ویژگی دارد:
▪️اول) از جهت نظری، دسترسی به اقیانوس خروشانی از اطلاعات گوناگون. که البته با آمدن هوش مصنوعی موج¬آبه این اقیانوس ده ها (و بلکه صدها) برابر شده است. و طبیعتا بر روی معرفت شناسی اخلاقی او تاثیر میگذارد.
▪️دوم) از جهت عملی، شکل گیری یک عرصه جدید برای زندگی و کنشگری زن ایرانی. در دوران پیشافجازی، کنشگری اجتماعی و حضور عمومی زن ایرانی عمدتا در محیط های محدود اجتماعی و رسانه هایی چون تلویزیون، و بعدا ماهواره ها، بود. اما آمدن فضای مجازی میدانی بسیار گسترده تر، متنوع تر، جذاب تر، تعاملی تر، و نظارت گریزتر و آزادتر را در اختیار زنان و دخترانی ایرانی گذاشت که در آن میتوانستند به شیوه ای زندگی کنند که در فضای فیزیکی لزوما امکان آن فراهم نبود.
جمعه ۱۶ آذر ۳
🟢بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت اول)
آنچه امروزه ضرورت احساس مسوولیت و افزایش جدی فعالیت های حوزه های علمیه خواهران، و خود خانم های طلبه را ده چندان میکند شدت، سرعت و عمق تحولات مربوط به زنان در جامعه ایران ( و حتی دیگر جوامع) است. حضور روزافزون زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مناصب بالای سیاسی جامعه، هم یکی از عوامل این تحولات است، هم یکی از پیامدهای آن. با توجه به این موارد و با ملاحظه فرایند تغییرات جامعه ما در چند دهه گذشته، میتوان با قاطعیت گفت مسائل و موضوعات مربوط به زنان نه تنها امروز که تا سال های آینده، به ویژه از منظر ارتباط با دین، یکی از نخستین و مهم ترین عرصه های چالش برانگیز فراروی نظام اسلامی، حوزه های علمیه، و حتی جامعه ایران در کلیت آن است، و هرچه زمان بگذرد بر درجه اهمیت آن افزوده میشود. از این رو، حوزه های علمیه و به ویژه حوزه های خواهران بایستی وضعیت فعلی این تحولات و چشم اندازهای آینده آن را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهند و هم خودشان هم خواهران طلبه را برای مواجهه درست، دقیق و موثر با آن آماده کنند.
پنجشنبه ۱۵ آذر ۳
حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان
حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان
پنجشنبه ۱۵ آذر ۳
👫بچهها را وارد بازیهای فضای مجازی نکنید
▪️ یک دختر بچه و پسربچه بی گناه را نشانده اند جلوی دوربین و از آنها میپرسند: «در چه شرایطی قرار (ازدواج یا رابطه با غیرهمجنس) کنسله؟» و آنها هم به صرافت بچگی یا آنچه در دهان شان گذاشته اند به شیوه آدم بزرگ ها پاسخ میدهند.
▪️وقتی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعیْ اخلاق را تعطیل کردیم، برای کسب شهرت و ثروت و سرگرمی حاضر میشویم بچه های معصوم را هم قربانی بی فکری های خود کنیم، بدون این که بدانیم وارد کردن زودهنگام آنها به بحث رابطه با غیرهمجنس یا ازدواج، مانع رشد طبیعی فکری و عاطفی آنها میشود، و چه بسا این کارها موجب بلوغ زودهنگام جنسی شان هم بشود که خود مشکلات دیگری را به دنبال دارد.
▪️بچه ها نه درکی از دنیای پیچیده فضای مجازی دارند نه شناختی از رفتارهای منفعت جویانه بزرگترها، به همین خاطر به راحتی فریب میخورند و در این گونه بازی ها شرکت میکنند.
📌 این وظیفه دیگران، به ویژه پدرومادرها، است که نسبت به این مسئله حساس باشند و به هیچ وجه اجازه استفاده ابزاری از فرزندان شان را ندهند.
چهارشنبه ۱۴ آذر ۳
‼️فضای مجازی، و خبرهای تلخی که باید هشیارمان کند
‼️ از این دست خبرها زیاد شنیده ایم که مثلا بعد از دعوای مجازی یک دختر و پسر، پسر با همدستی دوستانش دختر را ربوده، به صورت گروهی او را هتک حرمت کرده و مثلا فیلمش را در فضای مجازی منتشر کرده است. دختر هم بعد از آن خودکشی کرده است.
▪️اینگونه خبرهای تلخ باید زنگ هشداری باشد برای دو گروه:
▫️ اول، نوجوانان و جوانان، که بدانند شبکه های اجتماعی به رغم جذابیتی که دارد، فضایی بسیار لغزنده است، به گونه ای که کارهای به ظاهر کوچکی چون کل کل یا شوخی کردن با دیگران، یا توهین به افراد یا قومیت شان، مثل یک گلوله برفی با هر کلیک بزرگ و بزرگ تر میشود و آنان را در معرض خطرات و آسیب های غیرقابل جبران قرار میدهد.
▫️دوم، برای بزرگترها، اعم از والدین و نهادهای آموزشی و تبلیغی، که بدانند بایستی آموزش سواد رسانه ای و تربیت اخلاقی نسل جوان را برای استفاده درست از فضای مجازی جدی تر بگیرند.
📌بگذریم که باآمدن هوش مصنوعی، این کار اهمیت و ضرورت و فوریت بیشتری پیدا کرده است.
دوشنبه ۱۲ آذر ۳
قبلی
21
22
23
24
25
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار