جدیدترین مقالات
...
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
🔹۱. ایرانیان در قسمت فلسفه و حکمت اسلامی که ایرانی و غیر ایرانی در آن شرکت داشتهاند نسبت به غیر ایرانیان اکثریت قاطع را دارند. خصوصا در قرون متأخرتر، یعنی از دوره مغول به بعد، و بالاخص از قرن دهم به بعد که ایران یکسره شیعه میشود، فلسفه اسلامی مختص ایران است.
🔹۲. ایرانیان فلسفه اسلامی را آغاز نکردند، اولین فیلسوف اسلامی عرب است، ولی پس از آشنایی با فلسفه بیش از هر قوم دیگر به آن چسبیدند. بهعقیده ما این جهت دو ریشه دارد: یکی اینکه عقلیت ایرانی علیرغم ممانعتهای زردشتی قبل از اسلام، عقلیت فلسفی است. دیگر نفوذ تشیع در ایران است.
🔹۳. مرکز تعلیم و تعلم فلسفه، قبل از ابن سینا، بغداد بود. ابنسینا مرکزیت را به ایران منتقل کرد.
🔹۴. با آمدن مغول، از یک طرف، و حملات امثال غزالی از طرف دیگر، بساط فلسفه از غیر ایران کم و بیش برچیده شد، در ایران شعله کمی باقی بود، ولی تدریجا همین شعله ضعیف رو به قوت نهاد. این کار بیشتر در حوزه فارس صورت گرفت، با طلوع دولت صفویه و نهضت جدید علمی و فلسفی در اصفهان، بار دیگر بهوسیله میرداماد و صدرالمتألهین فلسفه رونق جدیدی یافت .
(کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۲۵-۶۲۸)
يكشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاقپژوه متخصص هوش مصنوعی
🔹حجتالاسلام حسینعلی رحمتی در آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی، نبود نیروی اخلاقپژوه متخصص را علتالعلل اقدامات انجامنشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست و گفت: منظور ما تربیت نیرویی است که به صورت علمی، عمقی، تخصصی و ترجیحا به صورت دائمی صرفا در زمینه اخلاق هوش مصنوعی فعالیت کند.
🔹ایشان با اشاره به تقسیم عصر حاضر به دوران پیشا و پسا هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یک موضوع کاربردی مورد نیاز و از مهمترین موضوعات چند دهه آینده در عرصه فردی، اجتماعی و نظام حکمرانی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه زمانشناسی بر اساس آموزههای دینی اقتضا میکند که خود را برای بایستههای عصر هوش مصنوعی آماده کنیم، گفت: از آنجا که فناوری هوش مصنوعی هم فرصتها و هم تهدیدهایی را فراهم میکند لازم است که حوزه علمیه به عرصه اخلاقپژوهی هوش مصنوعی ورود کند تا غافلگیر نشود.
🔹حجتالاسلام رحمتی با خاطرنشان کردن اینکه حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد، گفت: مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگینتر میکند.
🔹وی گفت: شناسایی چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آییننامه و تبیین دیدگاههای اخلاقی غیراسلامی و تطبیق آموزههای اخلاقی، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربر تا نهاد سیاستگذار و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است.
دوشنبه ۲۶ آذر ۳
ملاحظات اخلاقی در بهره گیری از هوش مصنوعی
نشست علمی «ملاحظات اخلاقی در بهرهگیری از هوش مصنوعی» روز یکشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۵ الی ۱۷ همزمان با هفته پژوهش و همراه با آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی در قم برگزار میشود.
سخنرانان:
حجت الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم
دکتر محمد رضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه
حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی رحمتی، استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث
دکتر محمد فلاح، دانشیار و مدیر گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
مکان برگزاری:
قم، خیابان جمهوری، کوچه دوم، ساختمان انجمن های علمی حوزه
شنبه ۲۴ آذر ۳
نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی"
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۳ در راستای پنجمین همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری، نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی"از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان ارائه کننده و با دبیری دکتر عبدالله عمادی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ به صورت حضوری و وبیناری در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار میشود.
لینک حضور در جلسه :
https://vc۱.qhu.ac.ir/p-neshast
سه شنبه ۲۰ آذر ۳
🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)
طلاب باید بدانند جامعه زنان و دختران ایرانی از نظر میزان باورهای دینی و تقیدات اخلاقی، سطح سواد و آگاهی، نوع گفتار و رفتار و به طور کلی از نظر سبک زندگی، بسیار متکثر است. بنابراین دسته بندی آنها و قضاوت درباره آنها به صورت خطی و صفر و یکی ممکن نیست،بلکه باید آنها را به صورت «طیف»ی در نظر گرفت و درباره شان قضاوت کرد. این دختران در یک دوره آشوبناک فکری و فرهنگی زندگی میکنند. از یک سو در یک جامعه دینی زندگی میکنند و اغلب آنها به درجات مختلف تقید دینی دارند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی، باز هم با درجات مختلف، به فرهنگی ایرانی احساس تعلق میکنند،و بالاخره از سوی سوم، با گسترش سطح تحصیلات و به خصوص با حضور در فضای مجازی، با فرهنگ غیرایرانی، به ویژه فرهنگ غرب آشنا شده و با درجات مختلف از نظام ارزشی و فرهنگی غرب تاثیر پذیرفته اند. آنان در یک حالت «سلف سرویس»ی بر سر این سه سفره قرار گرفته و از هرکدام به فراخور حال و احوال خود لقمه هایی را بر میگیرند. لذا عجیب نیست اگر زنان و دخترانی را میبینیم که هم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت میکنند، هم علامت فروَهَر یا مقبره کوروش را دارند، هم روز ولنتاین برای یکدیگر کادو میخرند.
🔻بنابراین، طلبه هایی که میخواهند با این دختران تعامل داشته باشند چه با این سبک زندگی موافق باشند چه مخالف، بایستی نسبت به این وضعیت آگاهی لازم را داشته باشند.
دوشنبه ۱۹ آذر ۳
🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم)
خانم (و آقای) طلبه ای که میخواهد با این نسل شبکه مند از زنان و دختران ایرانی از دین و اخلاق سخن بگوید برای موفقیت در ایفای این مسئولیت سترگ و رسالت سنگین باید به چند نکته توجه کند:
▪️اول) موضوع «تغییر و تحولات نسلی» را جدی بگیرد. درباره معنا و مفهوم، عوامل و زمینه ها و پیامدهای اخلاقی آن مطالعه و تامل داشته باشد. بداند سیر این تحولات تاکنون چگونه بوده و، از آن مهم تر، سمت و سوی آینده آنها چیست.
▪️دوم) زیست جهان این دختران، که با عناوینی چون «نسل زد» از آنها یاد میشود را به خوبی و بدون پیش فرض مورد شناسایی قرار دهد، و ببیند در چه حال و هوایی زندگی میکنند، سلوک فردی و اجتماعی و کیفیت مراودات و ارتباطات اجتماعی آنها چگونه است، چه چیزهایی جزو علائق آنها
يكشنبه ۱۸ آذر ۳
قبلی
21
22
23
24
25
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار