جدیدترین مقالات

...
ضرب المثل های طنزآمیز درباره اخلاق فناوری اطلاعات (1) ضرب المثل های طنزآمیز درباره اخلاق فناوری اطلاعات (1) 🌺 به شادباش مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص)
✅استفاده از طنز و قالب های ادبی مثل ضرب المثل یکی از ابزارهایی است که از طریق آن می‌توان به ترویج اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) پرداخت. در این راستا، نگارنده با بهره گیری از گنجینه غنی ضرب المثل های کهن فارسی، نمونه هایی از ضرب المثل های متناسب با فضای مجازی را، همراه با رگه هایی از طنز، تدوین کرده و آنها را « #اَخفاءالمثل » نامیده تا هم بر وزن «ضرب المثل» باشد هم کلمه «اَخفا» (مخفف اخلاق فناوری اطلاعات) در آن وجود داشته باشد. امید که مقبول طبع مردم صاحب هنر شود.

جمعه بیست و هشتم بهمن ۰۱
دغدغه های اخلاقی درباره «جی پی تی تیری»GPT-3 (قسمت اول) دغدغه های اخلاقی درباره «جی پی تی تیری»GPT-3 (قسمت اول) ✅ حدود دو سال قبل (سپتامبر 2020م/شهریور 1399) روزنامه گاردین مطلبی را با عنوان «آیا هنوز از من می‌ترسی انسان؟» (Are you scared yet, human?) منتشر و اعلام کرد تمام آن توسط رباتی به نام GPT-3 (نسل قبلی «چت جی پی تی» فعلی) نوشته شده است. ربات می‌خواست خیال انسان ها را راحت کند که قصد آزار آنها را ندارد.
در آن زمان من در قالب یک نامه خیالی خطاب به ربات فوق، برخی دغدغه های اخلاقی نسبت به هوش مصنوعی و ماشین های هوشمند را مطرح کردم. آن زمان فرصت انتشار این نامه فراهم نشد ولی اکنون با توجه به مباحثی که این روزها درباره ChatGPT مطرح شده است، آن را به محضر مخاطبان گرامی تقدیم می‌کنم.

جمعه بیست و هشتم بهمن ۰۱
🔴  پيش از اين که چرخ خياطي مان را بفروشيم 🔴 پيش از اين که چرخ خياطي مان را بفروشيم خبر به سرعت در فضای مجازی می‌پیچد: «در چرخ خیاطی های قدیمی نوعی جیوه قرمز وجود دارد که بسیار سمی است و هر گرم آن چند میلیارد می‌ارزد چون برای صنایع نظامی کاربرد دارد». به دنبال آن در سایت های خرید و فروش شاهد آگهی های فراوانی هستیم که این چرخ را با قیمت های نجومی برای فروش عرضه کرده اند، و افرادی هم بلافاصله از غریبه و آشنا سراغ چرخ خیاطی می‌گیرند. به این ترتیب مشاهده می‌کنیم خبری که با اندکی تامل می‌شد غیرواقعی بودنش را فهمید، و به طور رسمی هم تکذیب شد(خبرگزاري مهر، 23 بهمن 1401) چگونه توانست افراد زیادی را به خود جذب کرده و به تکاپو وادارد. سه شنبه بیست و پنجم بهمن ۰۱ 💢 چت جی پی تی، و «نیروی واکنش سریعِ اخلاقی» 💢 چت جی پی تی، و «نیروی واکنش سریعِ اخلاقی» اندیشمندان اخلاق، و به طور خاص اخلاق فناوری اطلاعات، از هم اکنون باید برای آن یک پرونده ویژه باز کرده و فرصت ها و تهدیدهای اخلاقی آن را شناسایی و برای مواجهه درست با آن از هم اکنون جامعه را آموزش دهند؛ چون قرار است هر روز بر کارایی و کیفیت این برنامه افزوده شود (به ویژه که هنوز نیامده، رقبای جدی پیدا کرده است).
ممکن است گفته شود چون هنوز ابعاد و زوایای این فناوری روشن نشده است پس نمی‌توان درباره آن اندیشه ورزی اخلاقی کرد. در پاسخ باید گفت این سخن اجمالا درست است ولی به معنای ناممکن بودن بررسی اخلاقی آن نیست؛ چرا که تا اندازه زیادی فرمت کلی کار و شیوه فعالیت آن مشخص شده است و آنچه در طول زمان ممکن است تغییر کند دقت و صحت پاسخ های ارایه شده از سوی چت است. بنابراین، بایستی از هم اکنون تا همین اندازه که وضعیت آن روشن شده است مورد بررسی اخلاقی قرار گیرد.
پنج شنبه بیستم بهمن ۰۱
داووس، اخلاقِ دنیای دیجیتالیزه، و فردایی که امروز هم دیر است داووس، اخلاقِ دنیای دیجیتالیزه، و فردایی که امروز هم دیر است رچند موضوعات و مباحث مطرح شده در این اجلاس بیشتر از منظر اقتصادی بوده است، ولی یک نکته را از آن می‌توان دریافت: دنیای امروز، وبیش از آن، دنیای آینده، عصر فناوری و دیتا است؛ و طبیعتا هر کشوری که بخواهد در این عصر مسیر درست را انتخاب کند باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد. از منظر اخلاقی، چنین وضعیتی سوال های فراوانی را موجب می‌شود. از این رو، بر همه افراد و نهادهای مرتبط با اخلاق و فناوری در کشور ما لازم است که موضوعِ «جامعه ایران و اخلاقِ در جهانی دیجیتالیزه شدن» را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.
جمعه چهاردهم بهمن ۰۱
آمار سایت
مشاهده کامل آمار