menusearch
harahmati.ir

جدیدترین مقالات

...
♨️  حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۵) ♨️ حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۵) 🔹شروع عصر هوش مصنوعی، آغاز دوره ای پر چالش برای حوزه های علمیه است. از این رو حوزویان هرگونه موضوع آینده‌پژوهانه‌ای که اکنون گمانه‌زنی می‌شود را باید جدی گرفته و آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.
🔹 یکی از این چالش ها وجود «شهروند-ربات ها»‌ و دیگری امکان به وجود آمدن «پُست هیومن» ها یا فرااِنسان های آینده است.
پنجشنبه ۱ خرداد ۴
💢 حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۴) 💢 حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۴) 🔻 هدف اصلی حوزه و حوزویان درباب اخلاق، اخلاقی شدن خود و راهنمایی و رشد اخلاقی جامعه است. رسیدن به این هدف، همواره مستلزم انجام چند وظیفه بوده است:
▪️۱. تقید عملی به اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی خود
▪️۲. تامل علمی و تحقیق اجتهادی برای شناسایی مسائل و موضوعات اخلاقی مورد نیاز جامعه، و پاسخ به آنها با بهره گیری از آموزه های اسلامی
▪️۳. تبلیغ و ترویج اخلاق، و رساندن یافته‌های علمی خود به جامعۀ هدف
🔻حوزه در مواجهه با مخاطبان خود در عصر هوش مصنوعی، هیچ‌یک از این اهداف و وظایف را «نباید» تغییر دهد.
پنجشنبه ۱ خرداد ۴
🌀 حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۳) 🌀 حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۳) 🔸تا سه چهار سال پیش در جامعه ما اغلب افراد حتی تحصیل‌کرده‌ها، اسمی از هوش مصنوعی نشنیده بودند یا دست‌کم با آن کار نکرده بودند، ولی امروز استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی در اقشار گوناگون در حال فراگیر شدن است. این بیان‌گر یک نکته است: سرعت فراگیری این فناوری‌ها با هیچ‌یک از ادوار زندگی بشر قابل مقایسه نیست.
🔸 حوزویان بایستی این موضوع را جدی بگیرند، چرا که به تبع فراگیر شدن این فناوری ها، مسائل و موضوعات اخلاقی و البته شدت تاثیرشان بر زندگی فردی و اجتماعی مخاطبان‌شان هم افزایش پیدا می‌کند؛ به‌گونه‌ای است که ممکن است جامعه ما تا چند سال دیگر از جهت معرفت و عمل اخلاقی و سبک زندگی با وضعیت فعلی تفاوت‌های جدی کرده باشد.
سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۴
🟣 حوزه های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۲) 🟣 حوزه های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۲) به افرادی که بین سال های ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۷ به دنیا می‌آیند اصطلاحا «نسل بِتّا» می‌گویند. حوزویان با این نامگذاری موافق باشند یا نه، باید به مهم ترین ویژگی آنها توجه کنند که عبارت است از: زاده شدن و بالندگی در دامان هوش مصنوعی. برخلاف بزرگترهای‌شان که بیشتر با فضای مجازی فعلی انس دارند، این نسل نخستین نسل از مخاطبان روحانیون است که از ابتدای تولد، زندگی اش با هوش مصنوعی در هم می‌آمیزد.
▪️از این رو طلاب و روحانیون اگر در صدد ارتباط با این نسل هستند باید این ویژگی مهم را به عنوان یک واقعیت بپذیرند و متناسب با آن جهت تبلیغ دین و اخلاق برای آنها برنامه ریزی کنند.
سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۴
💢حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۱) 💢حوزه‌های علمیه و اقتضائات ورود به عصر هوش مصنوعی (۱) 🔸فرارسیدن یک‌صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری یزدی، فرصتی مناسب است برای این که این نهاد دیرپا با نگاهی به گذشته، خود را برای ورود به عصر جدید آماده سازد. لازمه این کار بررسی مجموعه ای از موضوعات است، از جمله شناخت زمینه و زمانه ای که حوزه در حال ورود به آن است؛ همچنین شناخت «انسان» جدیدی که قرار است مخاطب حوزه و حوزویان باشد.
يكشنبه ۲۸ اردیبهشت ۴
آمار سایت
مشاهده کامل آمارطراحی توسط سایت ساز خبری