harahmati.ir
دسته بندی
جدیدترین مقالات
...
کتاب از کعبه تا عشق: نگاهی دوباره به حماسه انسان ساز عاشورا
کتاب از کعبه تا عشق: نگاهی دوباره به حماسه انسان ساز عاشورا
از کعبه تا عشق: نگاهی دوباره به حماسه انسان ساز عاشورا
تهران: انتشارات روزنامه اطلاعات، چاپ اول، 1387ص، 212ص، 14/000 ریال.
ز نکاتی که بیانگر اهمیت و ارزش قیام عاشورا است، چندبعدی بودن آن است. این واقعه از یک سو، وجهة دینی دارد، چرا که دررة احیای ارزش های دینی و اصلاح کژی ها و بدعت های پیش آمده در دین پیامبر (ص) به وقوع پیوست و از سوی دیگر وجهة سیاسی و توحیدی و حماسی و نیز تربیتی و انسان سازی دارد. مجموعة این جنبه ها و جلوه هاست که به قول شهید مطهری موجب شده بتوانیم جامعیت اسلام را در چهرة حماسة حسینی ببینیم.
جمعه ۱۳ تیر ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
🍄 فضای مجازی، و هر چیز که در جستن آنی، آنی
🍄 فضای مجازی، و هر چیز که در جستن آنی، آنی
✍🏼 یونس عیسوَند
✅«خودشناسی» یکی از دستورات موکد دینی است، و امروزه یکی از بهترین و در دسترسترین ابزارها برای این کار، همین رفیق گرمابه و گلستان ما یعنی «تلفن همراه» است.
✅ از جمله شاخصهای خودشناسی این قاعده طلایی امیرالمؤمنین(ع) است که فرمود: «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که آن را نیکو میشمارد»(«قِيمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ»).
✅شما با همین شاخص علوی میتوانید با نگاه به صفحات، کانالها و گروههای پُربازدید خود و نیز لیست مخاطبین و همراهان مجازیتان، حقیقت گرایشات نفسانی خود را ارزش گذاری کنید. اگر با خوبان در ارتباط هستید و صفحات مفید را دنبال میکنید، هم افق آنان هستید و اگر با بَدان نشستهاید و آنان را تشویق کنید در زمره آنان هستید. اگر اخبار خوب را پیگیری میکنید پُر از انرژی مثبت هستید و اگر افراد و محتوای نامناسب را دنبال میکنید درونتان میل به تیرگی دارد.
📌در همین راستا روانشناسان میگویند: شاکله و شخصیت شما نتیجه میانگین شخصیت پنج نفری است که با آنها دائما مراوده دارید!
يكشنبه ۲۶ اسفند ۳
🟣 هوش مصنوعی؟ آری؛ ولی انسان چیز دیگری است
🟣 هوش مصنوعی؟ آری؛ ولی انسان چیز دیگری است
✍🏼زهرا جلالی
🔸مدتی است که برخی از افراد برای مشورت و کسب ایده و تصمیم گیری به هوش مصنوعی رجوع میکنند. و ممکن است در آیندهای نه چندان دور، به آن وابستگی شدید پیدا کنند به گونه ای که موجب تغییراتی در زمینه اخلاق، فرهنگ، و عقاید آنها شود.
🔸 حتی تعامل انسان با رباتها ممکن است منجر به زندگی مشترک با آنها شود، که این وضعیت پیامدهای ناگواری را در پی دارد.
🔸بنابراین، باید از هم اکنون به فکر روشنگری در مورد مزایا و معایب هوش مصنوعی برای نسل کنونی و آینده باشیم، و به آنها هشدار دهیم که انسان دارای نیازهایی است که برطرف کردن آنها به روابط انسانی احتیاج دارد. احساساتی مانند عشق، اعتماد و حمایت عاطفی را ربات نمیتواند به صورت واقعی ابراز کند.
🔸واز همه مهم تر انسان برای رسیدن به رشد و سعادت نیازمند بهره گیری از عقل است. همان گونه که امام علی(ع) میفرماید: «عقل، تو را کفایت کند که راه گمراهی را از راستگاری نشانت دهد.»(«کَفاکَ مِن عَقلِکَ مَا اَوضَحَ لَکَ سُبُلَ مِن رُشدِکَ»).
📌این عقل در ماشین نیست. رباتها نهایتا میتوانند ابزاری برای رشد و پیشرفت باشند.
جمعه ۲۴ اسفند ۳
‼️ حریم خصوصی و خطوط قرمز حیات انسانها در فضای مجازی
‼️ حریم خصوصی و خطوط قرمز حیات انسانها در فضای مجازی
✍🏼مهدیه اسماعیلی
✔️متاسفانه چند صباحی است که نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی، از پدیده ای نوظهور، به روندی رو به رشد تبدیل شده است!
✔️ ویژگی های خاص فضای مجازی از جمله مجهول و مجعول بودن هویت افراد، به این مسأله دامن زده و تعدی به حریم خصوصی کاربران فضای مجازی، به بحرانی جدی تبدیل شده که حل آن نیازمند راهکارهای اخلاقی است.
✔️نقض حریم خصوصی پیامدهای سهمگینی دارد و میتواند سه سرمایه بزرگ انسان ها، یعنی مال، و جان و آبروی آنها را مورد تهدید قرار دهد. و این همان خطوط قرمزی است که امیرالمومنین(ع) نسبت به آنها هشدار داده است: «هر کس از شما بتواند خدا را در حالى ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک، و زبانش از عِرض و آبروى مردم سالم ماند، بايد چنين کند» («فَمَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمْ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ تَعَالَى وَ هُوَ نَقِيُّ الرَّاحَةِ مِنْ دِمَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ أَمْوَالِهِمْ سَلِيمُ اللِّسَانِ مِنْ أَعْرَاضِهِمْ، فَلْيَفْعَلْ»).
📌پایبندی کاربران به این آموزه ها موجب حساسیت آنها نسبت به حفظ حریم خصوصی دیگران در فضای مجازی میشود.
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۳
💢هوش مصنوعی، و چشم عاشقی که نمیبیند
💢هوش مصنوعی، و چشم عاشقی که نمیبیند
✍🏼 حمید بُردهخونی
➗ بعضی از دانشآموزان استفاده از هوش مصنوعی را به علت «در دسترس بودن، سرعت پاسخدهی، و احاطه بر موضوع» بینظیر توصیف میکنند.
➗ همین موارد باعث اعتماد بیش از حد آنان به چت بات ها شده است، تا جایی که معتقدند جوابهای هوش مصنوعی در موضوعات مختلف کاملا درست است و خطایی ندارد. هنگامی هم که به تعدادی از اشتباهات هوش مصنوعی اشاره میشود، آن را رد میکنند و معتقدند این گونه اشتباهات بسیار اندک است.
➗ گویی عاشق هوش مصنوعی شده اند، و به فرموده امام علی (ع) «ديده عاشق، از ديدن عيبهاى معشوق، کور است و گوش او از شنيدن زشتىِ معايبش، کَر»(«عَينُ المُحِبّ عَمِيَةٌ عن مَعايِبِ المَحبوبِ، و اُذُنُه صَمّاءُ عَن قُبْحِ مَساوِيه»). و همین باعث احساس خودباسوادپنداری و کاهش مطالعه در آنها شده است.
🔻اما راه حل چیست؟ یکی از کارهای لازم این است که مرتبطان تعلیم و تربیت و هوش مصنوعی با تهیه یک بسته آموزشی برای دانشآموزان به آنها اخلاق استفاده درست از هوش مصنوعی را آموزش دهند.
📌این کار باید از دوره دبستان آغاز شود.
۲۳ اسفند ۱۴۰۳
#گزین_گویه_های_اخفایی
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۳
📣 نشست علمی "خانواده و چالشهای اخلاقی آشنایی برای ازدواج
💠📣 نشست علمی "خانواده و چالشهای اخلاقی آشنایی برای ازدواج" برگزار میشود
▫️لینک ورود به جلسه:
vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
☑️ به همت گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث
↙️ سومین نشست از سلسله نشست های چالش های اخلاقی خانواده معاصر ایرانی
👤 ارائهکنندگان:
🎤دکتر عبدالله عمادی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
▫️موضوع: بررسی اخلاقی همباشیهای پیش از ازدواج
🎤حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
▫️موضوع: بلاینددیتها، فضای مجازی، و تحولات اخلاقی جامعه
👤 دبیر جلسه:
🎙آقای سبحان نقدی پور
(محقق اخلاق کاربردی)
🗓 زمان : چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۳
📌مکان: قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات
🕐 ساعت: ۱۱ تا ۱۲:۳۰
سه شنبه ۲۱ اسفند ۳
قبلی
11
12
13
14
15
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار
طراحی توسط
سایت ساز خبری یوتاب