نود و سه
...
💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم)
💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم)
💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم)
تعارضهای برنامه «عشق ابدی» با سنتهای اخلاقی، فرهنگی و دینی ما
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔻ظاهرا هدف برنامه عشق ابدی (جدای از وجه سرگرمی آن) آموزش دادن به جوانان است که چگونه عشق و شریک عاطفی خود را برای ایجاد یک رابطه بشناسند و چه بسا زندگی مشترک هم تشکیل دهند. فرایند حضور و نوع مراوده ای که این دختران و پسران دارند با آن چه در سنت فرهنگی و دینی ما هست تفاوت ها و تعارض های جدی دارد:
▪️۱. در جامعه ما معمولا این گونه آشنایی ها با اطلاع یا نظارت بزرگترها انجام میشود ولی در این برنامه خبری از بزرگترها نیست.
▪️۲. در جامعه ما معمولا دختر و پسر در جلسات آشنایی از نظر نوع پوشش مراعات جدی دارند، به ویژه دختران، و حتی سخن گفتن دختر و پسر همراه با نوعی احترام و حجب و حیا است ولی در این برنامه برخی از افراد گاهی نیمه برهنه هستند، و در مواردی از لمس بدن یکدیگر یا بیان سخنان زشت و سخیف ابایی ندارند.
▪️۳. در فرهنگ ما معمولا معیارهای کیفی مثل اخلاق و شخصیت و نجابت و حیا و عفت و خانواده دار بودن جزو معیارهای اصلی است ولی در این برنامه معیارهای شکلی از قبیل نوع آرایش و پوشش و اندام به عنوان معیار انتخاب معرفی میشود. و کسی هم پاسخ نمیدهد که اگر در صدد پیدا کردن عشق واقعی و ابدی خویش است چرا در برنامه ای شرکت کرده که برایش جایزه مالی تعیین کرده اند و قرار است برای میلیون ها نفر نمایش داده شود.
برای مطالعه ادامه مطلب کلی کنید...
سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
ضرورت ها و بایسته های حضور طلاب و مبلغان دینی در شبکه های اجتماعی
در عصر شبکه های اجتماعی، روحانیون و مبلغان دین چه نسبتی با این شبکه ها دارند؟ نگارنده طی چند جلسه برای مبلغان شرکت کننده در دوره مجازی دفتر تبلیغات، درباره لزوم حضور جدی روحانیون در شبکه های اجتماعی، نکاتی که در این زمینه باید مراعات کنند صحبت کرد. البته این نکات برای دیگر علاقه مندان فعالیت در شبکه ها هم کاربرد دارد.
جمعه ۵ اردیبهشت ۹۹
🔻خدای انباری، یا شاهد بازاری؟
آقای دکتر مهراب صادق نیا در یادداشتی با عنوان «بازگشت به دین» به این نکته اشاره کرده اند که شیوع کرونا و عطف توجه بسیاری از مردم جهان به دعا و خداوند برای دفع این بلا، نشان داد که برخلاف نظر برخی از اندیشمندان، «دین هنوز هم آخرین پناهِ انسان، حتّی در روزگار مدرن است»
يكشنبه ۱۷ فروردین ۹۹
♦️ انتظار از مبلغان دین، در دوران پساکرونایی
نگارنده در مکتوبی دیگر یادآور شد که مباحث اعتقادی که حول ویروس کرونا در جامعه ما مطرح شد موجب شکل گیری دورانی جدید در عرصه تبلیغ و تبیین آموزه های دینی شده است که به احتمال زیاد، ابعاد و پیامدهای آن در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد. این سخن به معنای آن نیست که شیوع ویروس کرونا در کشورمان در این ایام (زمستان 1398-بهار 1399) سوالات جدیدی را پدید آورده است؛ چراکه موضوعاتی از قبیل تاثیر رفتارهای انسان در وقوع حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله و بیماری های فراگیر، امکان یا عدم امکان مراجعه به آموزه های دینی برای پیش پیگیری یا رفع اثرات آنها، نسبت این حوادث با مسئله شر و رحمان و رحیم بودن خداوند، پیش از این هم کم وبیش مطرح بوده است ولی نکته مهم این است که امروزه به مناسبت ویروس کرونا و به مدد عواملی چون گسترش فضای مجازی، این مباحث به صورت گسترده تر و پررنگ تر مطرح شده است.
چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹
مجموعه ویدیوهای کوتاهِ «اخلاق به وقت فاجعه»
درباره وظایف، مسائل و چالشهای اخلاقی مربوط به حوادث طبیعی و غیرطبیعی مجموعه ای از ویدیوهای کوتاه (یک تا دو دقیقه ای) تهیه شده است. این ویدیوها در سایت آپارت بارگزاری شده است که علاقه مندان میتوانند در آدرس www.aparat.com/harahmati به آنها دسترسی پیدا کنند.
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸
🔺 کرونالوژیِ تصویرِ برساختهء رسانه ها از دین و روحانیت
🔻چکیده:
جستار حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که به رغم دیدگاه های متفاوت و گاه متضادی که از سوی روحانیون، به عنوان مبلغان دین، درباره کرونا (و موضوعاتی شبیه آن) بیان میشود، چرا برخی گروه ها و کانال های موجود در فضای مجازی یا شبکه های ماهواره ای فارسی زبان عمدتا سخنان کسانی را برجسته سازی رسانه ای میکنند که از پشتوانه منطقی و عقلی ضعیف تر، و ظرفیت تحقیر و تمسخر بالاتری برخوردار است. این در حالی است که اخلاق رسانه ای اقتضا میکند درباره یک موضوع، انواع دیدگاه کامل و درست بیان، و سپس مقد شود. نگارنده با بهره گیری از «مغالطه پهلوان پنبه» (Straw-man Fallacy) تلاش میکند یکی از دلائل یا انگیزه های چنین رفتاری را بیان کند. لازم به ذکر است که طرح بحث حاضر اولا به معنای دفاع از همه دیدگاه هایی نیست که به اسم دین مطرح میشود، ثانیا به معنای مخالفت با نقد دیدگاه مبلغان دینی نیست. بلکه تاکید بر این مطلب است که این کار باید با مراعات «اخلاق نقد» باشد؛ یعنی بیان دیدگاه ها بدون تحریف، همراه با تبیین دقیق مدعا، و نقد علمی ادله ارائه شده از سوی دینداران.
يكشنبه ۲۵ اسفند ۹۸
قبلی
91
92
93
94
95
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار