هشتاد و یک

...
فضای مجازی، زندگی نمایشی، اخلاقِ نمایشی فضای مجازی، زندگی نمایشی، اخلاقِ نمایشی «نمایش دادن» گرچه یکی از شاخصه های ذاتی فضای مجازی و به طور خاص شبکه های اجتماعی است ولی از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه دارد. هم می‌تواند در خدمت تبلیغ ارزش های اخلاقی باشد هم، از سوی دیگر، می‌تواند نه تنها ابزاری برای ترویج رذائل اخلاقی شود بلکه خودِ اخلاق را به کالایی برای کسب شهرت و ثروت تبدیل کند. تبدیل کارکرد درست شبکه ها به یک کژکارکرد هرچند از سوی کاربران معمولی هم امکان پذیر است ولی وقتی از سوی چهره های مشهور و سلبریتی ها انجام شود پیامدهای غیراخلاقی اش ضریب تاثیر بیشتری پیدا می‌کند. یکی از مهم ترین این پیامدها شکل گیری نوعی «اخلاقِ نمایشی» است؛ یعنی هرگونه فعالیت به ظاهر اخلاقی که با اهداف غیراخلاقی در این فضا انجام می‌شود. دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰شبکه‌های اجتماعی، و چالش خُرده-روایت های اخلاقی شبکه‌های اجتماعی، و چالش خُرده-روایت های اخلاقی شبکه های اجتماعی محصول دوران پست مدرن هستند و یکی از شاخصه های این دوران، همان گونه که فیلسوفانی چون ژان فرانسوا لیوتار خاطر نشان کرده اند، آزاد بودن از قید روایت های کلان (Macro-Narratives) و میدان یافتن خرده روایت هایی(Micro-Narratives) است که کلان روایت ها را در همه عرصه ها، از جمله اخلاق به چالش می‌کشند. امروزه شبکه های اجتماعی به خاطر خصلت دسترس پذیری که دارند این امکان را برای تک تک شهروندان فراهم کرده اند که در قامت یک نظریه پرداز اخلاقی ظهور کرده و به آسانی هنجارهای مورد نظر خود را ترویج و تبلیغ نمایند. برای این کار نه به تاملات عمیق علمی نیاز است نه سال ها حضور در آکادمی. تنها داشتن یک گوشی تلفن، یک شارژ اینترنت، اندکی انگیزه و سرسوزنی ذوق کافی است تا هر کس بتواند در قالب متن و صوت و فیلم هر چیزی را به عنوان ارزش یا ضدارزش به دیگران معرفی کند و در مدتی اندک هزاران و بلکه میلیون ها کاربر را به پیروان بی چون و چرای خود تبدیل کند. يكشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰ «سَمَن های اخفاپژوه»؛ ظرفیتی نادیده  در اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات «سَمَن های اخفاپژوه»؛ ظرفیتی نادیده در اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات اخلاق فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (اَخفا) به طور روزافزون با موضوعات و مسائلی مواجه است که نیازمند اَخفاپژوهی و تجزیه وتحلیل و یافتن راهکارهایی برای مواجه درست با این مسائل است. با توجه به معذوریت های سیاستگذاری، مناسبات خاص اداری و محدودیت های انسانی و مادی که موسسات آموزشی و پژوهشی رسمی کشور، از قبیل دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، یا حتی نهادهای حاکمیتی مرتبط با فضای مجازی با آن مواجه اند نمی‌توان انتظار داشت که پژوهش در این زمینه فقط بر عهده آنها باشد. یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل، استفاده از موسسات پژوهشی غیردولتی و سازمان های علمیِ مردم-نهاد (سَمَن) است. با وجود اندیشوران حوزوی و دانشگاهی در کشور ما چنین کاری امکان پذیر است. شنبه ۴ اردیبهشت ۰ نشست علمی: الزامات ورود به فاز دوم پژوهش های اخلاقی درباره فناوری اطلاعات و فضای مجازی نشست علمی: الزامات ورود به فاز دوم پژوهش های اخلاقی درباره فناوری اطلاعات و فضای مجازی نشست علمی: الزامات ورود به فاز دوم پژوهش های اخلاقی درباره فناوری اطلاعات و فضای مجازی
با ارائه حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی

📆 چهارشنبه 25 فروردین ساعت 18

در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌شود.

👈🏿آدرس ورود به جلسه:
http://hekmateislami.com/?page_id=10685
سه شنبه ۲۴ فروردین ۰
ما و  کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟ ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟ «کلاب هاوس» را می‌توان جدیدترین عضو خانواده رو به ازدیاد شبکه های اجتماعی دانست. فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین درباره شبکه های اجتماعی، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». البته در این جا مقصود بیشتر شبکه های غیرایرانی است. جمعه ۲۰ فروردین ۰
آمار سایت
مشاهده کامل آمار