هشتاد و چهار
...
🟢 فیلترینگ، و مسوولیت اخلاقیِ متقابل
🟢 فیلترینگ، و مسوولیت اخلاقیِ متقابل
🔹به همان میزان که سیاستگذاران و مجریان فیلترینگ بایستی سعه صدر داشته باشند و بیشترین خیر عام و کمترین ضرر و زیان به کاربران را مد نظر قرار دهند، عموم کاربران و ذی نفعان فضای مجازی، به ویژه کسانی چون بلاگرها و فعالان سیاسی و اجتماعی، هم بایستی در این فضا حضوری مسوولانه داشته باشند و از تولید و انتشار هرگونه محتوای متنی، صوتی و تصویری که به دیگر شهروندان ضرر میزند، یا به امنیت اخلاقی، روانی، و اجتماعی کشور آسیب میرساند و زمینه یا بهانه فیلترینگ را فراهم میکند خودداری کنند.
سه شنبه چهارم دی ۰۳
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه سوم خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
معرفي موضوع براي پايان نامه: آب و خشکسالي از منظر اخلاق
کم آبي معضلي است که در اين سال ها نه تنها دامن گير کشور ما که تا اندازه اي در ديگر کشورها هم مسئله ساز شده است و در برخي مناطق ممکن است در آستانه تبديل شدن به يک بحران باشد. #کم_آبي جداي از ابعاد اقتصادي، سياسي، امنيتي، اجتماعي و رواني، از نظر اخلاقي هم تاثيرات و تبعاتي دارد که بايد از سوي اخلاق پژوهان مورد تامل و توجه قرار گيرد.
پنج شنبه بیست و چهارم خرداد ۹۷
آيا رفتارهاي اخلاقي ما بر اساس تاملات قبلي است؟
استاد گرامي آقاي دکتر صادق نيا به بهانه واقعه اخيري که در فرانسه رخ داد و مهاجر 22 ساله اهل #مالی با به خطر انداختن جانِ خودش، جان یک #کودک_فرانسوی را نجات داد و شهروند اين کشور شد، بحثي را درباره نسبت اخلاق با فلسفه مطرح کرده و از جمله گفته اند:
« انگیزههای اخلاقی حاصل تأمل و تفکّر نیستند. [...] کمترین درنگ و کوچکترین حسابگری آنها از بین برده و گاه به متضاد خود تبدیل میکند. فلسفه نقطهی شروع اخلاق نیست.
پنج شنبه بیست و چهارم خرداد ۹۷
نيامده اي که بايد آمده اش بدانيم
«آينده پژوهان افرادي هستند که مقدار قابل توجهي از وقت خود را، چه با حقوق چه بي حقوق، صرف نظريه پردازي درباره آينده جامعه مي کنند. و هرچند ريشخند کردن آنها به خاطر پيش بيني هاي علنا ماورايي و به ظاهر احمقانه شان مي تواند سرگرم کننده باشد، اما بايد آينده پژوهان را جدي بگيريم؛ زيرا درکانون جنبش آينده پژوهي پول، نفوذ، قدرت سياسي، و دسترسي به الگوريتم هايي نهفته است که به طور روزافزون بر زندگي حرفه اي، سياسي و خصوصي ما حکمراني مي کنند.» (اونيل، 1396: 37).
یکشنبه ششم خرداد ۹۷
فضاي مجازي و به چالش کشيدن اخلاق سنتي
🔺 فضای مجازی امروزه ابزاری شده است برای دسترسی کاربران به دیدگاه ها، سوال ها، شبهه ها و نظریه های متعدد و متنوع درباره اصول و مبانی اخلاقی، و مفاهیم و مصادیق فضائل و رذائل اخلاقی که تاکنون از سوی اخلاق گرایان سنتی، اعم از دینی و غیردینی، مطرح میشده است. اطلاعات کاربران در اين زمينه ها هرچند ممکن است در برخی موارد عمق و استحکام لازم را نداشته باشند ولی بی تردید بر مخاطب خود، به ویژه مخاطبی که فاقد زیرساخت های محکم در معرفت اخلاقی و قدرت نقادی و زیست کنشمند در فضای مجازی است، تاثیرات جدی میگذارد. چنین مخاطبی حتی اگر به طور کلی هم نظریه های جدید اخلاقی را نپذیرد، ممکن است دست کم با کسانی که از نظر اخلاقی باور یا رفتاری متفاوت دارند تسالم و تسامح بیشتری داشته باشد. به عبارتي او اگر دچار نسبي گرايي معرفت شناختي (Epistemological Relativism) نشود درعمل نسبي گرايي هنجاري (Normative Relativism) را مي پذيرد.
یکشنبه ششم خرداد ۹۷
وقتی زندگیتان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید، لطفا
دارندگی وقتی مایه برازندگی است که همراه با مراعات اخلاق باشد. ثروتمند بودن لزوما به معنای کسب مال از راه غیراخلاقی و غیرقانونی نیست؛ ولی حتی در استفاده از ثروت حلال هم نباید انسانیت را فراموش کرد. اگر متدین ایم طبق دستورات دینی و اگر نیستیم به حکم انسان بودن، هنگام گزارش زندگی خود در فضای مجازی، کمی هم دغدغه غم و رنج دیگران را داشته باشیم.
سوراخ شدن کشتی اخلاق جامعه، همه سرنشینان را غرق میکند؛ چه لاکچری باشند چه نباشند.
شنبه بیست و دوم اردیبهشت ۹۷
قبلی
81
82
83
84
85
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار