

🔴حوزه های علمیه و اخلاق هوش مصنوعی(قسمت اول)
اگر قرار باشد در کشور ما فقط «یک» نهاد به مسائل و مباحث اخلاقی هوش مصنوعی توجه کند، همانا حوزه های علمیه است. به این دلیل واضح که اساسی ترین وظیفه حوزه های علمیه تبلیغ دین است و مهم ترین هدف دین هم تربیت انسان اخلاقی است. از این رو، در عصر حاضر که کشور ما مثل دیگر کشورها به طور روزافزون در حال استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی است، و این روند طبیعتا با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت، این حوزه های علمیه هستند که بایستی فرصت ها و چالش های اخلاقی مربوط به این عرصه را شناسایی و برای استفاده درست از آنها و مصون ماندن جامعه از چالش های اخلاقی اش تحقیق و برنامه ریزی داشته باشند.
جمعه ۱۹ بهمن ۳
نشست علمی روششناسی حل مسأله در فقه و اخلاق کاربردی
📢 دومین پیشنشست همایش ملی فقه و اخلاق؛ نسبتهای علمشناختی
🌀نشست داووس، هوش مصنوعی، و چالش های اخلاقی پیشِ رو(2)
اخلاق پژوهان کشورمان بایستی این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که به موازات افزایش حضور فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی در زندگی شهروندان ما، به سبب فعالیت های کشور خودمان یا دیگر کشورها در این زمینه، این کار چه مسائل و موضوعات اخلاقی را پدید خواهد آورد و برای رفع یا کاهش آنها چه باید کرد. مثلا روز به روز استفاده از هوش مصنوعی برای کارهایی چون پاسخگویی به سوالات، انجام پژوهش، تبدیل عکس به فیلم، طراحی و نقاشی، ترجمه و تالیف و ویرایش منابع علمی و ده ها کار دیگر در حال افزایش است، که مسائل اخلاقی از قبیل نقض حریم خصوصی، نقض مالکیت مادی و معنوی دیگران، فریبکاری و حقیقت سازی، و سوگیری داده ها را به دنبال دارد. برای کاهش پیامدهای این مسائل چه باید کرد؟
دوشنبه ۱۵ بهمن ۳
💢نشست داووس، هوش مصنوعی، و چالش های اخلاقی پیشِ رو (۱)
مسوولان کشورمان در این نشست ها شرکت کنند یا نه، و میزان تاثیرگذاری ما در سیاست های کلان جهانی کم باشد یا زیاد، در هر صورت سیاست ها و برنامه های دیگر کشورها در زمینه هوش مصنوعی به کشور ما هم ربط پیدا میکند. چرا که دنیای امروز به مدد همین فناوری ها در حال به هم پیوستگی و هم سرنوشتی شدن است و طبیعتا پیامدهای استفاده درست یا نادرست از آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم دامن گیر کشور ما هم خواهد شد. به طور کلی در دنیای دیجیتالیزه شده امروز «همه چیز به همه مربوط است؛ حتی اگر به آنها ربطی نداشته باشد». بنابراین، افراد و نهادهای کشورمان که در زمینه اخلاق و / یا هوش مصنوعی مسوولیت دارند بایستی مباحث و موضوعات مطرح در مجامع جهانی از قبیل داووس را با دقت دنبال کنند، از منظر فرصت ها و چالش های اخلاقی مورد بررسی قرار دهند و نهایتا با توجه به مختصات جامعه ایرانی، آنها را بومی سازی و بازخوانی نمایند. این کار هم به مدیران و سیاستگذاران کلان کشور برای اتخاذ تصمیمات واقع بینانه و اولویت دار کمک میکند، هم جامعه را برای مواجهه مسوولانه و اخلاقی با فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی آماده میسازد.
دوشنبه ۱۵ بهمن ۳
🔴دختران ورزشگاه؛ از این به بعد چه باید کرد؟
✔️رفتار و گفتار نادرست گروهی از پسران و دختران ما در فضاهای عمومی مثل ورزشگاه ها و فضای مجازی هرچند ناراحتکننده است ولی باید زنگ هشداری باشد برای همه مرتبطان با اخلاق و تعلیم و تربیت و حتی تصمیمگیران سیاسی و اجتماعی کشورمان، تا با نگاهی واقعبینانه و منصفانه، کارهای کرده و ناکردهمان برای آموزش و تربیت آنها را مورد بررسی و نقد قرار دهیم. جلوی تحولات را نمیتوان گرفت ولی با درس گرفتن از گذشته، میتوان برای کاستن از مشکلات آینده تلاش کرد.
05:54:53
07:26:15
12:20:00
17:12:25
17:33:24