menusearch
harahmati.ir

سی و پنج

...
امام رضا(ع)؛ امام اخلاق، مهربانی، و گفتگو امام رضا(ع)؛ امام اخلاق، مهربانی، و گفتگو با توجه به نقش مهم ائمه در جهت دهي به شيوه زيست مسلمانان و تعامل آنها با پيروان اديان و مذاهب ديگر، يا حتي مخالفان دين، لازم است سلوک آنان در اين زمينه شناسايي و معرفي شود. اين مطلب از يک سو، و چهره بارز امام رضا(ع) در مناظره با ديگران از سوي ديگر، ما را ملزم مي‌کند که با بررسي سيره ايشان در مناظره و گفت‌وگو با ديگران، درس‌هاي لازم را در اين زمينه فراگيريم و به کار ببريم. اخلاق رضوي چون در درون گفتمان ديني جاي مي‌گيرد طبيعتا بهتر مي‌تواند در خدمت گفت‌وگو و تعامل اديان الاهي قرار گيرد چرا که عناصر مشترک فراواني بين اعضاي مختلف اين گفتمان هست؛ عناصري چون اعتقاد به وجود خداوند، احترام به کتب آسماني و پيامبران الاهي، مبارزه با ماديت، و تاکيد بر معنويت گرايي و لزوم و امکان زيست ديني در دنياي جديد. جمعه ۱۹ اردیبهشت ۴🌀با سخن نابِخردان، حقیقت تغییر نخواهد کرد. 🌀با سخن نابِخردان، حقیقت تغییر نخواهد کرد. 🌀با سخن نابِخردان، حقیقت تغییر نخواهد کرد.

دور از تو اندیشه بَدان، ای #ایران_سرفراز🌷

#خلیج_فارس

حسینعلی رحمتی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۴
استاد مطهری و پاسخ به نیازهای زمان استاد مطهری و پاسخ به نیازهای زمان 🟢 متفکری که جز برای پاسخ به نیازهای جامعه قلم نزد
🔹به نظر استاد مطهری، عصر ما از نظر دینی و مذهبی - خصوصا برای طبقه جوان - عصر اضطراب و دودلی و بحران است . مقتضیات عصر و زمان ، یک سلسله تردیدها و سؤال‌ها بوجود آورده و سؤالات کهنه و فراموش شده را نیز از نو مطرح ساخته است . آیا باید از این شک و تردیدها و پرس وجوها - که گاهی به حد افراط می‌رسد متأسف و ناراحت بود؟ به عقیده من هیچگونه ناراحتی ندارد .
🔹شک ، مقدمه یقین ، پرسش ، مقدمه‌ وصول ، و اضطراب ، مقدمه آرامش است . شک ، معبر خوب و لازمی است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبی است . اسلام که اینهمه دعوت به تفکر و ایقان می‌کند ، بطور ضمنی می‌فهماند که حالت اولیه بشر ، جهل و شک و تردید است و با تفکر و اندیشه صحیح باید به سر منزل ایقان و اطمینان‌ برسد .
🔹آنچه می‌تواند مایه تأسف باشد این است که شک یک فرد ، او را به سوی‌ تحقیق نراند ، و یا شکوک اجتماعی ، افرادی را بر نیانگیزد که پاسخگوی‌ نیازهای اجتماع در این زمینه بوده باشند .
📌 این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته ، مقاله یا کتاب نوشته‌ام ، تنها چیزی که در همه نوشته‌هایم آن را هدف قرار داده‌ام‌ حل مشکلات و پاسخگوئی به سؤالاتی است که در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است (عدل الهی، مجموعه آثار ۱: ص۳۷-۳۹).
سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴
♨️  اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن ♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن ♨️ اولین کامپیوتر زیستی جهان و چالش های اخلاقی آن
این کامپیوتراز نورون‌های انسانی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند.
در سیستم DishBrain نورون‌های انسانی و موشی در محیط آزمایشگاهی رشد یافته و به شبکه‌های الکترودی متصل شده‌اند تا در یک دنیای مجازی عملکردهای هوشمندانه از خود نشان دهند. این امر نشانه‌ای از «احساس» یا «هوشیاری» مینیمال محسوب می‌شود.

🔻 چالش‌های اخلاقی :

🔹1. رنج الکترونیکی:
فیلسوف توماس متزینگر هشدار داده است که ایجاد موجوداتی با آگاهی مصنوعی ممکن است باعث «رنج مصنوعی» شود، به‌ویژه اگر این سیستم‌ها بتوانند تجربه‌های ناخوشایند را ادراک کنند و نتوانند از آن فرار کنند.

🔹2. نیاز به قوانین اخلاقی:
محققان پیشنهاد می‌دهند که تا زمانی که معیارهای دقیقی برای تشخیص آگاهی و رنج مصنوعی وجود ندارد، باید از ادامه تحقیقاتی که ممکن است منجر به ایجاد سیستم‌های هوشمند بی‌رحمانه شود، خودداری کرد. همچنین، نیاز به توافق بین‌المللی درباره «وضعیت اخلاقی» این سیستم‌ها وجود دارد.

🔹3. چالش مربوط به آینده:
- اگرچه DishBrain امروزه ممکن است فاقد آگاهی پدیدارشناختی باشد، اما بهبودهای آینده می‌تواند منجر به ایجاد سیستم‌هایی با این ویژگی شود. این امر ضرورت تدوین سیاست‌های اخلاقی را برجسته می‌کند.

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۴
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه ♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه ♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
🔹۱. ایرانیان در قسمت فلسفه و حکمت اسلامی که ایرانی‌ و غیر ایرانی در آن شرکت داشته‌اند نسبت به غیر ایرانیان اکثریت قاطع‌ را دارند. خصوصا در قرون متأخرتر ، یعنی از دوره مغول به بعد ، و بالاخص از قرن دهم به بعد که ایران یک‌سره شیعه می‌شود، فلسفه اسلامی مختص ایران‌ است.
🔹۲. ایرانیان فلسفه اسلامی را آغاز نکردند، اولین فیلسوف اسلامی عرب‌ است، ولی پس از آشنایی با فلسفه بیش‌ از هر قوم دیگر به آن چسبیدند. به‌عقیده ما این جهت دو ریشه دارد: یکی این‌که عقلیت ایرانی علی‌رغم‌ ممانعت‌های زردشتی قبل از اسلام، عقلیت فلسفی است. دیگر نفوذ تشیع در ایران است.
🔹۳. مرکز تعلیم و تعلم فلسفه، قبل از ابن سینا، بغداد بود. ابن‌سینا مرکزیت را به ایران منتقل کرد.
🔹۴. با آمدن مغول، از یک طرف ، و حملات امثال غزالی از طرف دیگر، بساط فلسفه از غیر ایران کم و بیش برچیده شد، در ایران شعله کمی باقی‌ بود، ولی تدریجا همین شعله ضعیف رو به قوت نهاد. این کار بیشتر در حوزه فارس صورت گرفت، با طلوع دولت صفویه و نهضت جدید علمی و فلسفی‌ در اصفهان ، بار دیگر به‌وسیله میرداماد و صدرالمتألهین فلسفه رونق جدیدی‌ یافت .
(کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۲۵-۶۲۸)
يكشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴
آمار سایت
مشاهده کامل آمارسایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب