menusearch
harahmati.ir

آرشیو اخبار صفحه سی

...
💢 فضای مجازی، و خطر هم‌نشینی با بیکاره‌ها 💢 فضای مجازی، و خطر هم‌نشینی با بیکاره‌ها 💢 فضای مجازی، و خطر هم‌نشینی با بیکاره‌ها
✍🏼 محمدجعفر طالب‌پور

🔹روان‌شناسان معتقدند هم‌نشین انسان تاثیر شگرفی بر روحیات، تمایلات و حتی افکار و اعمال او می‌گذارد.
🔹 این همان نکته دقیقی است که در تعالیم دینی هم بر آن تاکید شده است. امام على(ع) می‌فرماید: «از مصاحبت با کسى که تو را [از ياد خدا و آخرت] غافل و [به دنيا ] شيفته گرداند بپرهیز؛ زيرا چنين کسى تو را تنها مى گذارد و به هلاکتت مى افکند» («ايّاکَ و صُحبَةَ مَن ألهاکَ و أغراکَ؛ فإنّهُ يَخذُلُکَ و يُوبِقُکَ»).
🔹این سخن امام امروزه در مورد فضای مجازی هم صدق می‌کند. الگوریتم هوشمند این فضا و بسترهایی مانند اینستاگرام و یوتیوب و حتی موتورهای جستجو می‌توانند روی انتخاب ما تاثیر بگذارند.
📌 این الگوریتم ها از یک طرف با مشاهده هم‌نشینان مجازی ما سلیقه مان را تشخیص می‌دهند و محتوای پیشنهادی شان را بر همان اساس تنظیم می‌کنند، و از سوی دیگر در لابلای محتواهای مورد پسند ما، محتواهایی برای تغییر ذائقه و انحراف سلیقه مان به ما نشان می‌دهند؛ تا جایی که ناخودآگاه ساعت‌ها در این فضا وقت‌مان را به بطالت سپری می‌کنیم، بدون اینکه معرفتی کسب کرده باشیم.
چهارشنبه ۶ فروردین ۴
🧕👨‍🌾 ایتام اینترنتی؛ کودکان بی‌سرپرست عصر فضای مجازی 🧕👨‍🌾 ایتام اینترنتی؛ کودکان بی‌سرپرست عصر فضای مجازی 🧕👨‍🌾 ایتام اینترنتی؛ کودکان بی‌سرپرست عصر فضای مجازی
✍🏼 نفیسه جلالی

👩‍🚒 تصور کنید که کودکی با اشتیاق کاردستی یا نقاشی‌اش را به پدر یا مادرش نشان می‌دهد اما آنان سرشان در گوشی موبایل است و با بی‌حوصلگی و بی‌توجهی فقط یک «آفرین» نثار فرزندشان می‌کنند.
👩‍🚒این صحنه تصویری آشنا از زندگی بسیاری از کودکان این زمانه است که می‌توان آنها را «یتیمان اینترنتی» نامید، چرا که والدینشان آنقدر در فضای مجازی غرق شده‌اند که این کودکان را به کلی رها کرده اند.
👩‍🚒با توجه به سخن حضرت علی(ع) که فرموده‌اند: «یکی از حقوق فرزند بر پدر آن است که ... او را خوب تربیت کند»(«وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوَالّد ... اَن یُحَسِّنَ أدَبَهُ») می‌توان گفت مهم ترین پیامد مشغول شدن بیش از حد والدین به دنیای مجازی، غفلت از تربیت درست فرزندان است.
📌 البته این غفلت موجب مشکلات دیگری هم می‌شود که از آن جمله است: 1. مشکلات رفتاری و عاطفی مانند اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، و افت تحصیلی. 2. انزوا، گوشه‌گیری، و احساس تنهایی، که زمینه ساز دوستی با افراد ناصالح و افتادن در دام روابط مخفی و غیرقابل کنترل می‌شود.
سه شنبه ۵ فروردین ۴
🖍کامنت‌گذاری و اصل عتدال و میانه‌روی در سخن 🖍کامنت‌گذاری و اصل عتدال و میانه‌روی در سخن 🖍🖍کامنت‌گذاری و اصل عتدال و میانه‌روی در سخن
✍🏼 حمید بُردخونی

🔖 کامنت‌گذاری یا نوشتن دیدگاه پای محتوای دیگران در فضای مجازی، اگرچه کار ساده‌ای است و زمان زیادی از ما نمی‌گیرد اما از نظر اخلاقی آثار و نتایج مهمی دارد.
🔖 بهره‌مندی از دیدگاه و تجربه دیگران، و ترویج فرهنگ گفت‌وگو از مزیت‌های این کار است. اما این مزیت‌ها زمانی حاصل می‌شود که یکی از آداب کامنت‌گذاری، یعنی «میانه روی در سخن» مراعات شود. به این معنا که نظرات‌مان نه آنقدر طولانی و بی‌هوده باشد که مورد پسند واقع نشود و کسی به آن اعتنا نکند؛ نه آنچنان کوتاه که حق مطلب را ادا نکنیم و چه بسا مخاطب را به اشتباه بیاندازیم.
🔖این درسی است که از امام علی(ع) می‌آموزیم؛ آن جا که می‌فرمایند: «سخن میان دو خصلت زشت قرار گرفته است: پرگویی و کم‌گویی؛ زیرا پرگویی به یاوه می‌انجامد و کم‌گویی، نشانگر درماندگی و عجز در سخن است».(«الکلامُ بَينَ خَلَّتَي سَوءٍ، هُما: الإکثارُ والإقلالُ، فالإکثارُ هَذَرٌ، والإقلالُ عِيٌّ وحَصَرٌ»).
📌 بر اساس این حدیث، یکی از اصول کامنت‌گذاری، «اعتدال و میانه‌روی» است. و چه بهتر که این کار همراه با راست‌گویی، احترام به دیگران، و پرهیز از اظهارنظر غیرتخصصی باشد.
۴ فروردین ۱۴۰۴
#گزین_گویه_های_اخفایی

💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
سه شنبه ۵ فروردین ۴
🟢 فضای مجازی؛  کِشتی نجات از گرداب رذائل چیست؟ 🟢 فضای مجازی؛ کِشتی نجات از گرداب رذائل چیست؟ 🟢 فضای مجازی؛ کِشتی نجات از گرداب رذائل چیست؟
✍🏼 طاهره‌سادات میرعباسی

🔹آسیب ها و رذایل اخلاقی موجود در فضای مجازی هم‌چون فتنه هایی است که گاهی آشکار و گاهی پنهان است و خواسته یا ناخواسته نه تنها کاربران این فضا را گرفتار می‌کند، که گاه جامعه ای را به نابودی می‌کشاند. از این رو، داخل شدن به این فضا نیاز به هشیاری بسیار دارد.
🔹در این فضا باید آگاهی لازم را داشته باشید تا بتوانید درست را از نادرست تشخیص دهید، و، به تعبیر امام علی (ع)، باید «امواج فتنه ها را با کشتی نجات درهم بشکنید» («أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ»).
🔹حضرت در خطبه های ۴ و ۵ نهج البلاغه، اهل‌بیت علیهم السلام را کشتی هدایت می‌داند. بنابراین، کاربر فضای مجازی چنانچه خود را در این فضا هم واقعا پیرو اهل بیت و عامل به دستورات آنان درباره چگونگی تعامل با انسان های دیگر بداند، از افتادن در دام رذائل محفوظ می‌ماند؛ همچنین سعی می‌کند از هر گفتار و رفتاری که موجب آزار یا ناراحتی دیگران یا تضییع حقوق شان می‌شود پرهیز نماید.
📌 چنین کاربری بنا را بر این می‌گذارد که در فضای مجازی هم، مثل فضای فیزیکی، به گونه ای عمل کند که مایه آبرو و زینت اهل بیت باشد.
دوشنبه ۴ فروردین ۴
🟣 هوش مصنوعی؛ مسیر صُعود، یا چاهی برای سقوط 🟣 هوش مصنوعی؛ مسیر صُعود، یا چاهی برای سقوط 🟣 هوش مصنوعی؛ مسیر صُعود، یا چاهی برای سقوط
✍️ رضا جعفری

🔹یکی از آسیب‌های ورود دیرهنگام به فناوری‌های نوظهور، از جمله فضای مجازی و اکنون هوش مصنوعی، این است که وقتی پس از گسترش آن‌ها وارد میدان می‌شویم، نگاهمان بیشتر معطوف به آسیب‌ها خواهد شد، نه بهره‌گیری از فرصت‌ها. چنین اشتباهی که در مواجهه با فضای مجازی رخ داد، نباید در برابر هوش مصنوعی نیز تکرار شود.
🔹 چه باید کرد؟
1️⃣ شناخت و ورود به‌موقع، پیش از آنکه صرفاً درگیر آسیب‌های احتمالی شویم.
2️⃣ ایجاد رویکردی متوازن که هم فرصت‌ها را ببیند و هم آسیب‌ها را مدیریت کند.
🔹 این همان چیزی است که امیرالمؤمنین(ع) به ما آموخته‌اند. مثلا با اینکه کوبنده‌ترین نکوهش‌ها درباره دنیا از سوی ایشان بیان شده است، اما در برابر نگاه‌های ناپخته، ظرفیت‌های مثبت آن را نیز یادآور شده‌اند و فرموده‌اند: «دنیا، مسجد عاشقان خدا، و جایگاه نماز فرشتگان، و محل فرود آمدن وحی، و تجارتخانه اولیای خداست؛ در آن رحمت کسب کردند و بهشت را سود بردند.» («مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِکَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ؛ اکْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ»)
♦️پس فضای مجازی و هوش مصنوعی نیز می‌توانند بستری برای عبادت خداوند باشند، البته به‌شرط آنکه آن‌ها را بشناسیم و به‌درستی از آن‌ها بهره ببریم.
دوشنبه ۴ فروردین ۴
آمار سایت
مشاهده کامل آمارسایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب