آرشیو اخبار صفحه سی
...
💢 فضای مجازی، دختر گمشده، «خانوادۀ» پیداشده
💢 فضای مجازی، دختر گمشده، «خانوادۀ» پیداشده
ناگهان خبر گم شدن یک دختر در فضای مجازی منتشر میشود. جنب و جوشی بین کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به راه میافتد و از کاربران عادی گرفته تا بلاگرها، در داخل و خارج کشور دست به کار میشوند؛ هر کس به اندازه توان و با ادبیات خاص خودش. جدیت ها و حساسیت های کاربران به گونه ای است که گویی هرکدام احساس میکنند دختر خودشان گم شده است.
نوعی حس همدلی و همراهی و تعلق جمعی در جامعه شکل میگیرد و هرکس فکر میکند در این زمینه اخلاقا وظیفه ای دارد که باید به بهترین وجه انجام دهد. این فعالیت ها از یک سو به جامعه آموزش میدهد، و از سوی دیگر به بستگان فرد مفقود یادآوری میکند که تنها نیستند.
📌اما در پس و پشت همه این تلاش ها یک نکته عیان میشود:
فضای مجازی امروزه میتواند عامل وحدت بخش و امیدبخش جامعه باشد؛ میتواند نشانمان دهد که همه ما اعضای یک خانواده ایم و باید به رغم همه اختلاف هایی که داریم، پشت و پناه یکدیگر باشیم و از هرکاری که بنیان این خانواده را سست میکند بپرهیزیم.
شنبه ۱۷ خرداد ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
احمقنمایی زنان در شبکههای اجتماعی؛ یک فاجعه غیراخلاقی
🧕هرچند ارایه تصویری ناشایست از زنان و دختران، و معرفی آنها به عنوان افرادی نادان و کم خِرد سابقه ای طولانی در فضای مجازی (و حتی فیزیکی) داشته است ولی در چند سال اخیر با ورود نسل جدید بلاگرهایی که دیده شدن و جذب فالوور و درآمد برای شان از هرچیزی مهم تر است، این وضعیت به خصوص در قالب ویدیوهای اینستاگرامی بسیار بیشتر شده است. به نظر میرسد سازندگان این ویدیوها هیچ تقید اخلاقی نسبت به مراعات احترام نسبت به زنان و زنانگی ندارند.
🧕با توجه به پیامدهای سهمگین اخلاقی، تربیتی و فرهنگی این تصویرسازی ها، همه کسانی که دغدغه اخلاق و فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و فیزیکی را دارند بایستی نسبت به بررسی زمینه ها و علل تولید این گونه محتواها اقدام کرده و ضمن بیان تبعات زیان بار آن، برای آگاه سازی بلاگرها و کاربران شبکه ها، به ویژه خود خانم ها، اقدامات لازم را انجام دهند.
جمعه ۲۵ آبان ۳
۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
استادمطهری:
علامه طباطبایی مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. چرا ما از حالا به این فکر نیفتیم؟ این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنویت است.در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهرهمند بودهام. (کتاب احیای تفکر اسلامی).
چهارشنبه ۲۳ آبان ۳
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، از عرش قُدسیَّت تا فرشِ عُرفیَّت
🔹از آن جهت که روحانیون هم انسان هایی مثل بقیه هستند، این گونه کارها خوب است، ولی از جهت دیگر، به خاطر انتساب آنها به دین، این عرفی شدن شان میتواند به خود دین تسری پیدا کند و جایگاه قدسی دین، و مکانت الگوهای اخلاق دینی را نزد مخاطب مخدوش کند. به ویژه که شبکه های اجتماعی میتواند به این عرفی شدن ضریب فراوان دهد.
📌 بنابراین، طلابی که در صدد نمایش زندگی شخصی خود در فضای مجازی هستند حتما باید به این نکته ظریف توجه کنند و قبل از انتشار، بر روی تک تک گفتار و رفتاری که میخواهند نشان دهند از جهت «نوع تاثیر» بر باورهایِ دینیِ مخاطب تامل و با دیگران مشورت کنند؛ چرا که درواقع گام در جاده لغزنده ای میگذارند که امکان خطا در آن فراوان، و امکان جبرانش بسیار اندک است.
(عکس تزیینی است)
سه شنبه ۲۲ آبان ۳
مقاله آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات
حسینعلی رحمتی، «آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات»، مجله علمي پژوهشي اخلاق پژوهي، س7، ش1(22)، (بهار 1403)، ص53-74.
چکیده
در سالهای اخیر، پژوهشهایی - هرچند ناکافی - دربارۀ موضوعات و مسائل اخلاقی فضای مجازی و هوش مصنوعی در ایران انجام شده، اما پایایی و پویایی این شاخه پژوهشی نوپدید مستلزم شناخت نقاط ضعف این آثار و به طور کلی، هر گونه فعالیت در این زمینه و چارهاندیشی برای اصلاح آنهاست. هدف پژوهش حاضر که در این راستا انجام شده، شناسایی و بررسی برخی از کاستیها و معرفی عوامل و زمینههای آنهاست، تا زمینه اصلاح فراهم شود. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و به جهت بررسی، تحلیلی و انتقادی بوده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که حوزۀ پژوهشیِ اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) در کشور ما با آسیبهایی چون ورود دیرهنگام و ناکافی، ضعف تحلیل اخلاقی، پراکندهپژوهی، کمبود پژوهشهای تولیدیِ مبتنی بر آموزههای دینی و فقدان ارتباط مناسب با جامعهٔ هدف دست به گریبان است. در این مقاله پس از بررسی این کاستیها، مواردی چون نوپدید بودن این شاخه پژوهشی، کمبود محقّقانِ اَخفاپژوه، فقدان مراکز تخصصی و کمرونق بودن فضای نقد علمی، به عنوان علل و عوامل بروز این کاستیها معرفی شدهاند.
يكشنبه ۲۰ آبان ۳
🟣طلبه ها، فضای مجازی، نیروی واکنش سریع اخلاقی
📌لازمه این که طلبه بتواند «به جا»، «به موقع» و «به درستی» عکس العمل نشان دهد آن است که:
اولا با مهارت های تحلیل اخلاقی آشنا باشد،
ثانیا «به طور مداوم» فضای مجازی را از منظر مسئله شناسی اخلاقی رصد کند،
ثالثا و از همه مهم تر، نسبت به این که بررسی اخلاقی فضای مجازی، و تبلیغ اخلاق در این فضا و درباره آن، «هم» جزو وظایف اوست توجه داشته باشد و بداند امروزه یکی از مصادیق حدیث «الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا» همین کار است.
جمعه ۱۸ آبان ۳
قبلی
26
27
28
29
30
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار