menusearch
harahmati.ir

بیست و شش

...
♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه ♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه ♨️استاد مطهری و خدمات ایرانیان به حکمت و فلسفه
🔹۱. ایرانیان در قسمت فلسفه و حکمت اسلامی که ایرانی‌ و غیر ایرانی در آن شرکت داشته‌اند نسبت به غیر ایرانیان اکثریت قاطع‌ را دارند. خصوصا در قرون متأخرتر، یعنی از دوره مغول به بعد، و بالاخص از قرن دهم به بعد که ایران یک‌سره شیعه می‌شود، فلسفه اسلامی مختص ایران‌ است.
🔹۲. ایرانیان فلسفه اسلامی را آغاز نکردند، اولین فیلسوف اسلامی عرب‌ است، ولی پس از آشنایی با فلسفه بیش‌ از هر قوم دیگر به آن چسبیدند. به‌عقیده ما این جهت دو ریشه دارد: یکی این‌که عقلیت ایرانی علی‌رغم‌ ممانعت‌های زردشتی قبل از اسلام، عقلیت فلسفی است. دیگر نفوذ تشیع در ایران است.
🔹۳. مرکز تعلیم و تعلم فلسفه، قبل از ابن سینا، بغداد بود. ابن‌سینا مرکزیت را به ایران منتقل کرد.
🔹۴. با آمدن مغول، از یک طرف، و حملات امثال غزالی از طرف دیگر، بساط فلسفه از غیر ایران کم و بیش برچیده شد، در ایران شعله کمی باقی‌ بود، ولی تدریجا همین شعله ضعیف رو به قوت نهاد. این کار بیشتر در حوزه فارس صورت گرفت، با طلوع دولت صفویه و نهضت جدید علمی و فلسفی‌ در اصفهان، بار دیگر به‌وسیله میرداماد و صدرالمتألهین فلسفه رونق جدیدی‌ یافت .
(کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۲۵-۶۲۸)
يكشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴
🟢 از مطهری چه می‌توان آموخت؟ 🟢 از مطهری چه می‌توان آموخت؟ 🟢 از مطهری چه می‌توان آموخت؟
1️⃣ نسل جوان ما می‌تواند از مطهری بیاموزد که چگونه در عین زیستن در دنیای امروز، از موهبت دین، دین داری و معنویت برخوردار شود و چگونه باورهای دینی خود را بر پایه بصیرت و عقلانیت بنا نهد.
2️⃣ مطهری می‌تواند برای دانشگاهیان و دانشجویان ما نمونه ای از یک انسان شیفته علم و سخت کوش در راه تحصیل و تدریس و تحقیق باشد.
3️⃣ایشان می‌تواند برای طلاب و روحانیان ما نمونه ای از یک دین شناس زمان آگاه، و مصداقی از زیستن در زی طلبگی، و در عین حال ارتباط با اقشار مختلف جامعه باشد.
📌می توان گفت درس ایشان برای روشنفکران و نوگرایان جامعه ما عدم انقطاع از سنت، به ویژه سنت دینی، در عین داشتن نگاه انتقادی به آن است. از طرف دیگر، پیام ایشان برای سنت گرایان ما توجه به تحولات و نیازهای زمان در عین بهره گیری از عناصر مثبت سنت و پرهیز از پیامدهای نادرست تجدد است.
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴
♨️ما و پروژه فکری مطهری: شناخت، نقد، تداوم ♨️ما و پروژه فکری مطهری: شناخت، نقد، تداوم ♨️ما و پروژه فکری مطهری: شناخت، نقد، تداوم
🔹در تداوم سنت اندیشگی شهید مطهری چه باید کرد؟ این پرسشی است که درباره همه اندیشمندان جامعه ما بایستی به طور جدی مطرح و پیگیری شود. درباره شهید مطهری نیز باید گفت:
1️⃣ نخستین گام آن است که پروژه ای که ایشان در مورد دین در دنیای مدرن شروع کرد را باید به خوبی شناخت و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
2️⃣ در گام دوم باید آن را در سنجه داوری نهاده و نقاط قوت و ضعف آن را بازشناخت.
3️⃣سومین گام آن است که با بهره گیری از آنچه ایشان گفت و کرد و با شناخت تحولات انجام شده در عرصه ها و ساحت های مختلف جامعه ما از یک طرف و جامعه جهانی از طرف دیگر، به تکمیل و تداوم ایده ها و آرمان هایی پرداخت که ایشان مطرح کرد و در حد توان خویش به تبیین تئوریک آنها پرداخت. بایستی به درستی و از سر انصاف و واقع بینی مشخص کرد که ایشان از کجا شروع کرد و تا کجا رسید و اینک برای تداوم مسیر او چه باید، یا می‌توان، کرد.
📌بی‌گمان، این بهترین خدمت به مکتب و جامعه و بزرگ ترین بزرگداشت و تکریم آن استاد بزرگوار است.
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴
🟣استاد مطهری و نیاز هم‌زمان انسان به علم و دین 🟣استاد مطهری و نیاز هم‌زمان انسان به علم و دین 🟣استاد مطهری و نیاز هم‌زمان انسان به علم و دین
🔹موضوع با اهمیتی چون «رابطه عقل و دین» از دید کسی چون شهید مطهری نمی‌توانسته مخفی بماند. از نظر ایشان در جهان اسلام از همان ابتدا تا زمان حاضر این بحث مطرح بوده و گاهی با نام عقل و دین، گاهی علم و دین، گاهی عقل و نقل و مواردی از این قبیل جلوه گر شده است.
🔹شهید مطهری به سابقه این بحث در دنیای اسلام توجه کرده و پس از جمع‌بندی دیدگاه های مطرح در این زمینه، ضمن مخالفت با عقل گرایی افراطی و عقل ستیزی افراطی، از نظریه اعتدال که بر گرفته از اندیشه های اهلبیت(ع) است دفاع می‌کند.
🔹خلاصه دیدگاه ایشان در این زمینه آن است که انسان برای رسیدن به سعادت به دو بال علم و دین نیازمند است و هیچیک از این دو نمی‌تواند جای دیگری را بگیرد.
📌 ایشان از یک طرف به نقد و رد دیدگاه کسانی می‌پردازد که بین دین داری و خردورزی منافات می‌بینند و از طرف دیگر دلایل نیاز ما به علم و عقل و فلسفه از یک طرف، و دین و وحی از طرف دیگر را بیان می‌کند و در برخی آثار خود، از جمله جلد دوم مجموعه آثار بر لزوم بهره گیری تومان از علم و دین تاکید می‌کند.
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴
🟣استاد مطهری؛ و وظیفه اسلام‌شناسان آگاه در تطبیق اسلام و نیازهای زمان 🟣استاد مطهری؛ و وظیفه اسلام‌شناسان آگاه در تطبیق اسلام و نیازهای زمان 🔻استاد مطهری هر چند تاکید دارد که اسلام برای نیازهای ثابت انسان قوانین ثابت و برای نیازهای متغیر او قوانین متغیر و وابسته به شرایط زمانی دارد ولی معتقد است که برای این کار باید از منابع اسلامی بهره گرفت،‌ و تاکید دارد که این کار امری است بسیار ظریف و حساس که باید توسط اسلام شناسان آگاه به زمان انجام پذیرد. از این رو ایشان «مجتهدان» را عاملان شناخت قوانین اسلام و نیازهای زمان و تعیین دیدگاه دین درباره آن نیازها می‌داند.
🔻 البته در برخی آثار خود، چون جلد سوم مجموعه آثار، صفحه ۱۹۵ و ۱۹۶، بر این نکته تاکید می‌کند که انجام چنین وظیفه خطیری بدون آشنایی این عاملان با روح زمان و عوامل سازنده زمان امکان پذیر نیست.
🔻از نظر شهید مطهری، آن گونه که در صفحه ۱۴۴جلد بیستم مجموعه آثار خود خاطرنشان کرده، کسانی می‌توانند این کار را بکنند که همچون شیخ طوسی باشند؛ یعنی عالمانی که اولا با ضمیری روشن عصر خود را درک کنند ثانیا شجاع باشند و ثالثا از چارچوب کتاب و سنت خارج نشوند.
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۴
آمار سایت
مشاهده کامل آمارسایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب