بیست و شش
...
ضرورت تجربه آموزی و بومی سازی هوش مصنوعی
ضرورت تجربه آموزی و بومی سازی هوش مصنوعی
یکی از وظایف مهم اخلاق پژوهان جامعه ما این است که مزیت ها و چالش های اخلاقی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی را متناسب با زیستبوم جامعه ایرانی مورد بررسی قرار دهند و برای کاهش چالش ها و افزایش مزایت ها راهکارهایی را متناسب با ویژگی های دینی، اخلاقی و فرهنگی جامعه ایران ارایه کنند.
بومی سازی کاری است که برخی کشورهای دیگر، از جمله کشورهای آفریقایی انجام داده اند.
جمعه ۱۵ فروردین ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
اخلاق جذب فالوور توسط طلبه ها
🔹 از این رو کارهایی چون شعله ور کردن آتش، پوشیدن لباس های انگشت نما، و شوخی های نامناسب و به طور کلی هر گفتار و رفتاری که عرف آن را خلاف شئونات طلبگی میداند و وجهه دین و روحانیت را نزد مخاطب مخدوش میکند یا اسباب تمسخر و توهین میشود برای طلبه ها اخلاقا درست نیست.
🔹هرچند تعیین دقیق مرز درست و نادرست در این زمینه آسان نیست ولی با ملاحظه بازخورد این رفتارها در فضای مجازی و فیزیکی تااندازه ای میتوان مصادیق آنها را مشخص کرد.
شنبه ۱۲ آبان ۳
💢 طلبه ها، فضای مجازی، احترام لباس
▪️یکی از موارد، دقت به حضور جلوی دوربین با #لباس_روحانیت است. انتشار ویدیوهای تبلیغ شغل های غیرمرتبط، فوتبال کردن، اجرای استندآپ کمدی و مانند آن با لباس طلبگی در شبکه های اجتماعی، به کاهش احترام این لباس ضریب مضاعف میدهد. و جدای از این که گاه موجبات تمسخر طلاب و روحانیون را فراهم میکند، تاثیر سخنان شان را هم کاهش میدهد.
▪️این که طلبه با مخاطبان خود به ویژه نوجوانان و جوانان به حدی صمیاست که مثلا با آنها فوتبال کند کار خوبی است، ولی چه ضرورتی دارد این کارها با پوشیدن عبا و عمامه انجام شود؟
پنجشنبه ۱۰ آبان ۳
🟢 اقسام پنجگانه چالش ها و سوالات اخلاقی درباره فضای مجازی
🔸نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای محققان این مرکز روز پنج شنبه، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
🔸 هدف این نشست آشنایی با برخی از اقسام سوالات و شبهات اخلاقی مربوط به فضای مجازی، جهت پاسخگویی مفید و موثر به آنها بود. دکتر رحمتی با اشاره به این که لازمه آشنایی باچالش ها شناخت اقسام آنهاست، خاطرنشان کرد استخراج و استقصای جامع تر سوالات، تربیت متخصص برای هر قسم، و آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به آنها از جمله فواید دسته بندی چالش ها و سوالات اخلاقی مربوط به فضای مجازی است.
🔸ایشان گفت براساس یک حصر استقرایی میتوان این چالش ها را به پنج قسم تقسیم کرد: چالش اقناع، چالش احترام، چالش اعتقاد، چالش ارتباط، چالش اعتماد. در مورد هریک از این چالش ها لازم است که موضوعاتی چون علل شکل گیری چالش، پیامدهای این چالش، راهکارها، و وظایف مرتبطان با آنها مشخص شود.
✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
سه شنبه ۸ آبان ۳
🥳 تبریک تولد بانک ها: حضور ماشین و غیبت عاطفه
🎂 روز تولدتان است. از صبح بانک ها و کلا همه جاهایی که وجودتان برایشان منفعت مادی دارد برای شما «مشتری گرامی» پیاپی پیام تبریک میفرستند. اما به راحتی آنها را نادیده میگیرید و بی تفاوت از کنار آن میگذرید. این در حالی است که اگر بستگان و دوستان برای تان پیام تبریک بفرستند هم خوشحال میشوید هم پاسخ محبت شان را میدهید. چرا؟ به یک دلیل ساده (که در واقع بسیار مهم است): پیام بانک ها به صورت ماشینی، تااندازه ای منفعت طلبانه، و بدون وجود حس و عاطفه است؛ مثل هر پیامک روزانه دیگری که برای تان ارسال میکنند. در حالی که پیام دوستان و آشنایان صرفا برای شما و به ضمیمه مهر و محبت پیداوناپیدایی است که ضمیمه آن کرده اند.
يكشنبه ۶ آبان ۳
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی
🔹نشست علمی «مهارتهای پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد.
🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارتها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث میشود که ارتباط بهتر و صمیمیتری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانهتر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان میشود و همچنین موجب اصلاح پیشفرضها و پیش داوریهای نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی میشود.
این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد:
✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی
جمعه ۴ آبان ۳
قبلی
26
27
28
29
30
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار