

برای استفاده اخلاقی از فضای مجازی باید آموزش ببینیم
گر کسی به شهروندان جامعه، به ویژه زنان و دختران تعرض و بی احترامی کرد قانون حتما باید با او به صورت پشیمانکنندهای برخورد کند، اما از سوی دیگر، به همه شهروندان، به ویژه نوجوانان و جوانان، باید آموزش های لازم داده شود که تا حد امکان خود را در معرض خطر قرار ندهند و اگر اتفاقی برای آنها افتاد بتوانند خود را نجات دهند.
شبکه های اجتماعی، ابزار کمک به یکدیگر
در سال های اخیر بارها مشاهده شده که به مجرد فعال شدن کاربران شبکه های اجتماعی درباره مشکلاتی چون سرقت و ربایش و آزار و اذیت شهروندان، تلاش نهادهای مسوول هم زودتر به نتیجه رسیده، و مانع از بروز فجایع بیشتر شده است.
💢 فضای مجازی، دختر گمشده، «خانوادۀ» پیداشده
ناگهان خبر گم شدن یک دختر در فضای مجازی منتشر میشود. جنب و جوشی بین کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به راه میافتد و از کاربران عادی گرفته تا بلاگرها، در داخل و خارج کشور دست به کار میشوند؛ هر کس به اندازه توان و با ادبیات خاص خودش. جدیت ها و حساسیت های کاربران به گونه ای است که گویی هرکدام احساس میکنند دختر خودشان گم شده است.
انسان، دستیارِ هوش مصنوعی میشود؟
همه ما الان #هوش_مصنوعی را به عنوان «ابزار» و #دستیار انسان در کارهای پژوهشی میدانیم. با توجه به روند به رو به رشد حضور چت بات ها در امور پژوهشی (مانند ایده یابی، منبع یابی، تدوین مطالب و تحلیل مباحث)، آن هم با سرعت و دقتی گاه بیشتر از انسان، به نظر شما چقدر احتمال دارد در آینده کار برعکس شود؛ یعنی #انسان ها دستیار هوش مصنوعی برای کارهای پژوهشی شوند؟ (یعنی هوش مصنوعی نویسنده اول باشد و انسان، نویسنده دوم)
گفتگو درباره هوش مصنوعی و چالشهای اخلاقی آن
در خصوص نسبت اخلاق با هوش مصنوعی با حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی رحمتی مدرس و محقق اخلاق فناوری اطلاعات، دارای دکتری فلسفه اخلاق از دانشگاه قم، عضو هیئت علمی و مدیر گروه اخلاق کاربردی، معاون پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث و مولف کتابهایی چون «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی» و «مأخذ شناسی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات» به گفت وگو پرداختیم.
05:54:53
07:26:15
12:20:00
17:12:25
17:33:24