harahmati.ir
دسته بندی
بیست
...
❇️ سخنی با مدیر محترم حوزه های علمیه (۲)
❇️ سخنی با مدیر محترم حوزه های علمیه (۲)
تبلیغ و ترویج اخلاق جزو وظایف اصلی حوزه های علمیه است، و بر این مبنا حوزویان باید با همه افراد و گروه هایی که امروزه روی اخلاقیات جامعه تاثیر (مثبت یا منفی) میگذارند ارتباط و تعامل داشته باشند. در عصر شبکه های اجتماعی، بلاگرها، اینفلوئنسرها و سلبریتی ها یکی از این گروه ها هستند. این ارتباط قطعا موجب تشویق کسانی میشود که تولید محتوای مناسب دارند، و باعث تعدیل یا اصلاح رفتار آن دسته از فعالانی میشود که به هر دلیل محتواهای نامناسب تولید میکنند.
شنبه ۱۵ شهریور ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
بهار طبیعت، بهار قرآن، امام اخلاق
🌷سلام
فرارسیدن بهار طبیعت را شادباش میگویم. انشاءالله در پناه صاحب این ایام و لیالی، امام علی(ع)، سالی همراه باسلامتی و موفقیت داشته باشید.
🟢 آرزو میکنم از کسانی باشید که با خود عهد میکنند در سال جدید:
1⃣ در زندگی شخصی و شغلی خود، کار با «هوش مصنوعی» را جدی بگیرند
2⃣ باور داشته باشند «اخلاق» در فضای مجازی یک نیاز «حقیقی» است
3⃣ در فضای مجازی محتوای مفید تولید کنند، یا مطالب مفید دیگران را بازنشر نمایند
4⃣ در این فضا «حضور مسوولانه» داشته باشند، و از ارسال مطالبی که آتش ناامیدی و کینه و کدورت را شعلهور میکند یا به آبروی دیگران لطمه میزند خودداری کنند
5⃣ ایمان داشته باشند که فضای مجازی هم محضر خداوند است
حسینعلی رحمتی
۱ فروردین ۱۴۰۴
پنجشنبه ۳۰ اسفند ۳
🍄 فضای مجازی؛ تحول دیجیتال و تَّلَوُّن شخصیت
🍄 فضای مجازی؛ تحول دیجیتال و تَّلَوُّن شخصیت
✍🏼 رحیم نوروزی
😎 فضای پیچیده مجازی جایی است که اگر کسی به هر دلیلی نخواهد پایبند اصول اخلاقی باشد میتواند به راحتی هویت های مختلف را به خود بگیرد و نقاب های گوناگون را به چهره بزند، تغییر پوشش و رفتار و اعتقاد از نشانه های تَّلَوُّن شخصیت در این فضاست.
😎 برای تقریب ذهن، به کلیپ های یک فرد به ظاهر مذهبی نگاه کنید که با انگیزه هایی چون دیده شدن، حرف هایی میزند که چندان صبغه اخلاقی و رنگ و بوی دینی ندارد.
😎 این رفتارها موجب بدبین شدن کاربران به دین و اشخاص دیندار میشود. شاید به همین خاطر است که امیرمومنان(ع) فرموده است: «از رنگ به رنگ شدن در دین خدا بپرهیزید» («فَإِيَّاکُمْ وَ التَّلَوُّنَ فِي دِينِ اللَّهِ»).
😎 «تَّلَوُّن مجازی» خود منشأ ناهنجاری های متعدد فردی و اجتماعی دیگری چون فریب مخاطب خواهد شد.
📌از این رو عمل به قاعده سلبی اخلاقی علوی، در دنیای دیجیتال میتواند اولاً به ثبات شخصیت اخلاقی و ایجاد فضای صداقت و اعتماد مجازی و ثانیا به گریز از نفاق و دوگانگی و بحران شخصیت منجر شود؛ و افزون بر آن، نوعی تبلیغ عملی دین هم باشد.
۲۹ اسفند ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۳
بلاینددیتها، فضای مجازی، و تحولات اخلاقی جامعه
در این نشست حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان دیگر سخنران این نشست با طرح بحث «بلاینددیتها، فضای مجازی، و تحولات اخلاقی جامعه» گفت: هدف از این نشست، تبیین بلاینددیتها (ملاقات های ناشناس و بدون آشنایی قبلی) به عنوان نشانه ای از تحولات هنجاری جامعه، مشخص کردن چالش ها و آسیب های این گونه آشنایی ها و ارائه راهکارهایی برای کاستن از این پیامدها است.
ایشان در تعریف و تاریخچه بلاینددیت ها گفت: هدف بلاینددیت ها این است که دو نفر بدون پیش زمینه یا انتظارات خاص، یکدیگر را ارزیابی کنند و برای تداوم رابطه تصمیم گیری کنند.
دکتر رحمتی افزود: مخاطبان این بحث، جوانانی که قصد آشنایی پیش از ازدواج را دارند و یا کاربران فضای مجازی به ویژه والدین، تهیه کنندگان بلایندیت ها در فضای مجازی، اخلاق پژوهان مسائل خانواده و سیاستگذاران و برنامهریزان اخلاقی و تربیتی جامعه است.
وی گفت: عواملی چون فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی تصویر محور مثل اینستاگرام، تحولات فرهنگی اجتماعی و تغییر نگرش اخلاقی نسل جدید و کاهش اقتدار والدین و مشکلات شیوه آشنایی در ازدواج های سنتی باعث استقبال از بلاینددیتها در جامعه ایران در سالهای اخیر شده است.
سه شنبه ۲۸ اسفند ۳
♨️ فضای مجازی، و تخریبِ حریم خصوصی با کُلنگِ کلیک
♨️ فضای مجازی، و تخریبِ حریم خصوصی با کُلنگِ کلیک
✍🏼 نفیسه جلالی
🔹حریم خصوصی بخشی از زندگی افراد است که تمایل ندارند دیگران به آن دسترسی داشته باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه شبکههای اجتماعی، حفظ حریم خصوصی اشخاص کمتر مورد توجه قرار میگیرد و افراد گاه به طور ناخواسته اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار میدهند.این کار پیامدها و آسیبهایی را هم برای افراد و هم برای جامعه به دنبال دارد.
🔹 از سوی دیگر، عده ای هم هستند که دنبال سَرَک کشیدن به حریم خصوصی دیگران و سوءاستفاده از نقاط ضعف آنها هستند.
🔹وجود این افراد به اندازه ای مشکل آفرین است که امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر میفرماید: «باید دورترین و بدترین رعیّت نزد تو کسی باشد که بیش از دیگران در جست و جوی عیب های مردم است» («وَ لْیَکُنْ أَبْعَدَ رَعِیَّتِکَ مِنْکَ، وَ أَشْنَأَهُمْ عِنْدَکَ، أَطْلَبُهُمْ لِمَعَائِبِ النَّاسِ»).
🔹بنابراین باید به کاربران شبکه ها نسبت به دوری از این افراد و عدم تشویق آنها با لایک و کلیک هشدار داد.
📌همچنین بایستی مهارتهای لازم را به مردم برای حفظ حریم خصوصی خود در فضای مجازی آموزش داد.
۲۷ اسفند ۱۴۰۳
#گزین_گویه_های_اخفایی
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
دوشنبه ۲۷ اسفند ۳
🟢 تعامل مردم و مدیران؛ لازمه اخلاقی سازی فضای مجازی
🟢 تعامل مردم و مدیران؛ لازمه اخلاقی سازی فضای مجازی
✍🏼مجتبی سالاری
🔸یکی از عوامل کلیدی در اخلاقی شدن فضای مجازی، تعامل جامعه و حاکمیت است. همکاری این دو میتواند به ایجاد فضایی امن، تقویت فرهنگ دیجیتال، ارتقای اخلاق کاربران و کاهش آسیبهای اخلاقی این فضا کمک کند.
🔸این پیشنهاد ریشه در آموزه های دینی ما دارد. به عنوان مثال، حضرت علی(ع) به کارگزاران خود توصیه کرده: «در تصمیمگیریها، با صاحبان رأی و عقل مشورت کن، سپس بر آنچه درست میبینی، قاطعانه عمل کن.» («أَشْرِکْ فِي الرَّأْيِ أَهْلَ الرَّأْيِ وَ الْعَقْلِ، ثُمَّ اعْزِمْ عَلَى مَا تَرَى مِنْ ذَلِکَ بَعْدَ الْمَشُورَةِ»).
🔸در این مسیر، مردم، به ویژه جامعه نخبگانی، باید راهکارهای خود را برای رعایت اخلاق، احترام به حقوق دیگران، و فرهنگسازی در این فضا ارایه کنند. حاکمیت هم باید از این نظرات استقبال، و با کارهایی چون تدوین قوانین و ایجاد زیرساختهای لازم، زمینه اجرایی شدن آنها را فراهم کند.
📌نتیجه تعامل مردم و حاکمیت، نه تنها سالمتر شدن فضای مجازی، که شکلگیری جامعهای اخلاقی و پیشرفته در عصر فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی خواهد شد.
دوشنبه ۲۷ اسفند ۳
قبلی
16
17
18
19
20
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار
طراحی توسط
سایت ساز خبری