هجده

...
حوزه های علمیه، فضای مجازی و تحولات نسلی حوزه های علمیه، فضای مجازی و تحولات نسلی متاسفانه سخن درستی است. در جامعه ایران که بافت جامعه و نوع حکومت آن با دین پیوند خورده است، #حوزه_های_علمیه نخستین گروهی هستند که باید منطق و سیر این تحولات، عوامل موثر بر آن از جمله فضای مجازی، چالش های اخلاقی ناشی از این تحولات، و نوع مواجهه با آن را، نه تنها فقط در زمان حال که حتی نسبت به #آینده رصد کنند و خود را برای ایفای نقش مناسب در این عرصه آماده کنند.از این منظر، حوزه های علمیه امروزه به معنای واقعی در سر یک پیچ تاریخی هستند، و فرصت ها در حال از دست رفتن است. سه شنبه دوم مرداد ۰۳ ‼️آن گونه نیستند که در فضای مجازی می‌نُمایند ‼️آن گونه نیستند که در فضای مجازی می‌نُمایند سمت راست: هر روز ویدیوهای عاشقانه می‌گذاشتند و قربان صدقه هم می‌رفتند. گفته بودند تا ابد با هم می‌مانند. نماندند. با هم اختلاف پیدا کردند و دختر مدتی پیش خودکشی کرد.
سمت چپ: (گفته شده این پست مربوط به یک ماه پیش است). خارج از ایران زندگی می‌کرد. گفته به زندگی مشترک لبخند می‌زند. اما نزد. چند روز پیش زنش را تکه تکه کرد و بعد هم خودش را کشت.

🌀هر دو حادثه بسیار تاسف بار است. اما روی سخن با #نوجوانان و جوانان عزیز است: حسرت زندگی کسانی که در فضای مجازی تصویری زیبا از زندگی خود به نمایش می‌گذارند را نخورید و خود را با آنها #مقایسه_نکنید. آنها هم مثل من و شما
و میلیون ها انسان دیگر در زندگی هزار مشکل دارند، اما به هر دلیل آن را به نمایش نمی‌گذارند.
👈جادوی فضای مجازی بسیار فریبنده است. آدم های آن لزوما همان جوری نیستند که نشان می‌دهند.

دوشنبه یکم مرداد ۰۳
🔥 مثل آدامس به ذهن شان  می‌چسبد 🔥 مثل آدامس به ذهن شان می‌چسبد 👋🏼 تاثیرات برخورد بزرگترها با #نوجوان ها تا آخر عمرباقی می‌ماند. امروزه هم در برخورد با آنها چه «در» فضای مجازی چه «درباره» فضای مجازی مواظب گفتار و رفتارمان باشیم، که می‌تواند آنها را «یدخلون فی دین الله» کند یا «یخرجون عن دین الله».

یکشنبه سی و یکم تیر ۰۳
ما، نسل زد، و تحولات نسلی (2) ما، نسل زد، و تحولات نسلی (2) کارکرد دوگانه فضای مجازی در تحولات نسلی
نسل زد در دامن فضای مجازی به دنیا آمده و با آن بزرگ شده و اینک نه تنها از آن به عنوان «ابزار»، که به عنوان مجال و محلی برای «زندگی» استفاده می‌کند. از منظر تحولات نسلی، فضای مجازی دراین زمینه کارکرد دوگانۀ «فاعلیت» و «نمایشگری» را دارد. یعنی:
از یک سو با معرفی سبک(های) زندگی متفاوت و الگوهای اخلاقی جدید، نوع نگاه اخلاقی این نسل را به خودشان، دیگران، و سنت های فرهنگی و دینی جامعه تغییر می‌دهد، و حتی گاه آنها را به منتقد این سنت ها تبدیل می‌کند. و از سوی دیگر، همین فضای مجازی، به ویژه پلتفرم های تصویرمحور آن مثل اینستاگرام، هم چون آینه ا ی است که این سبک زندگی جدید (که طبیعتا از نظر بزرگترها غیررسمی، غیرشرعی، یا غیراخلاقی است) را نشان می‌دهد. توجه داشته باشیم که در چند سال اخیر، از وقتی که کلیپ های حضور متفاوت زنان و دختران در هیات های عزاداری در فضای مجازی منتشر شد توجه و حساسیت دیگران را برانگیخت و موجب اظهار نظر موافقان ومخالفان شد.
جمعه بیست و نهم تیر ۰۳
ما، نسل زد، و تحولات نسلی (۱) ما، نسل زد، و تحولات نسلی (۱) با نگاهی به روند حضور دختران و زنان در هیات های عزاداری به ویژه هیات های زنجیرزنی در چند سال اخیر و با توجه به برخی عوامل و زمینه های آن می‌توان گفت به احتمال زیاد در آینده این حضور بیشتر و پررنگ تر هم خواهد شد. از این رو از هم اکنون باید این «پدیده» را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد و برای مواجهه معقول، منطقی و موثر با آن چاره ای اندیشید، تا از این به بعد با حضور آنها در هر مناسبت مذهبی (مثل محرم و رمضان)، ملی (مثل نورزو و چهارشنبه سوری) یا سیاسی (مثل انتخابات)، نزاع و اختلاف و افتراق در این زمینه تازه و تکثیر نشود. پنج شنبه بیست و هشتم تیر ۰۳
آمار سایت
مشاهده کامل آمار