

مقاله آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات
حسینعلی رحمتی، «آسیبشناسیِ پژوهشهای ایرانی در حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات»، مجله علمي پژوهشي اخلاق پژوهي، س7، ش1(22)، (بهار 1403)، ص53-74.
🟣طلبه ها، فضای مجازی، نیروی واکنش سریع اخلاقی
📌لازمه این که طلبه بتواند «به جا»، «به موقع» و «به درستی» عکس العمل نشان دهد آن است که:
💟طلبه ها، فضای مجازی، و آفتِ توجه به «پسند» مخاطب تا «نیاز» او
❇️ طلبه های فضای مجازی هم مثل دیگر فعالان این فضا طبیعتا دوست دارند بیشترین مخاطب را داشته باشند. اما این کار در صورت بی دقتی می تواند خطر «پیرو» شدن به جای «پیشرو» بودن را بر آنها تحمیل کند. به این معنا که طلبه برای جلب توجه دیگران یا نشان دادن چهره ای متفاوت از خود و روحانیت (و دین؟)، به طور خواسته یا ناخواسته اصول تبلیغ و آداب طلبگی را زیر پا بگذارد. مثلا در شوخی افراط کند، یا به خاطر ناراحت نشدن دیگران و از ترس ریپورت و اخراج و دیسلایک، از بیان حق خودداری نماید.
‼️ شکستن حرمت اماکن دینی برای همه مان تاوان دارد
🕌 امروز ویدیویی از ترانه خوانی و رقص در محلی که یا مسجد و حسینیه یا نمازخانه است به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد. قبلا هم ویدیوهایی از این گونه کارها در برخی مساجد در فضای مجازی منتشر شده بود. واقعیت این است که محل های عبادت در همه ادیان و همه کشورها برای خود حریم و حرمتی دارد. شکستن این حرمت ها آن هم در جامعه دینی مثل ایران از هر جهت کاری غیراخلاقی است.
🟢 طلبه ها، فضای مجازی، و فعالیت های عام المنفعه
🔹فعالیت طلبه ها در فضای مجازی به یک صورت نیست؛ از این رو منصفانه نیست که درباره همه آنها یک حکم صادر کنیم. بسیاری از طلاب و روحانیون بدون هیچ چشمداشتی، با استفاده از این فضا به تبلیغ عالمانه دین، گسترش دانش، مشاوره و پاسخ به سوالات، و (به سیره عالمان گذشته) به کارهای خیریه می پردازند. کم نیستند طلابی که با کمک فالوورهای خود به کارهایی چون ساخت مدرسه، کتابخانه، درمانگاه و دستگیری از نیازمندان اقدام می کنند.
05:54:53
07:26:15
12:20:00
17:12:25
17:33:24