harahmati.ir
دسته بندی
شصت و یک
...
👨❤️👨 چالش های اخلاقی پدرومادر بودن در عصر هوش مصنوعی (3)
👨❤️👨 چالش های اخلاقی پدرومادر بودن در عصر هوش مصنوعی (3)
به مدد پیشرفت های دانش روبوتیک، در چند سال آینده پدرومادرها افزون بر فرزندان معمولی خود، البته اگر با این درصد رشد جمعیت تا آن روز نسل شان منقرض نشده باشد!، باید «رباتبچه»ها را هم به عنوان عضو جدید خانواده بپذیرند. مردم عادی ممکن است این مطلب را شوخی تلقی کنند (همان طور که موبایل داشتن بچه ها را تا چند سال قبل شوخی میگرفتند) ولی متصدیان امر اخلاق و تعلیم و تربیت و نهاد خانواده اتفاقا باید آن را جدی بگیرند و از هم اکنون فرصت ها و چالش های اخلاقی و تربیتی مربوط به این بچه های غیرآدم
شنبه ۱ شهریور ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
زن معاصر ایرانی و سه گانه اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (2)
در بخش نخست گفت شد که امروزه زنان و دختران ایرانی درباره آن چه به طور کلی اخلاق فضای مجازی نامیده میشود میتوانند سه گونه نقش را ایفا کنند: اندیشوری، کنشگری، و راهبری اخلاقی. اینک توضیحاتی درباره هریک از این موارد:
شنبه ۲۶ اسفند ۲
زن معاصر ایرانی و سه گانه اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (۱)
فضای مجازی عرصه نوینی است که زنان و دختران امروز ایران بخش قابل توجهی از کاربران آن را تشکیل میدهند و از این طریق در حال تجربه ای جدید هستند. این فضا برای آنان، به ویژه نسل جوان شان، نه صرفا ابزار ارتباط، بلکه زیست جهانی است که در آن زندگی میکنند، مراودات خود را شکل میدهند، هنجارهای مد نظر خود را ترویج یا هنجارهای موجود را به نقد میکشند. از این رو همه افراد و نهادهایی که به نوعی متصدی سیاستگذاری، برنامه ریزی، و تبلیغ و ترویج فرهنگ و اخلاق و تربیت جامعه امروز ایران، به ویژه در حوزه زنان، هستند چاره ای جز این ندارند که فضای مجازی را از این منظر به صورت واقع بینانه بررسی و به طور منصفانه تحلیل کنند. در غیر این صورت، امکان هم فکری، هم افقی و هم سخنی با جامعه زنان را پیدا نخواهند کرد.
يكشنبه ۲۰ اسفند ۲
برای تقویت «صندوق ذخيره اخلاقی جامعه» چه باید کرد؟
از منظر انديشه اسلامي همه افراد در صيانت از مرزهاي اخلاقي و معنوي جامعه مسووليت و وظيفه دارند. از آن جا که هر جامعه ای که دین در اداره آن نقش جدی دارد و شهروندان آن هم انسان های دین دار هستند بیش از جوامع دیگر، مسئله اخلاق را به عنوان یک هدف بنيادين براي خود مطرح میکند، از این رو از مدیران و شهروندان چنین جامعه ای هم طبیعتا بیش از مدیران یا شهروندان جوامع دیگر انتظار میرود که به فضائل اخلاقی مقید باشند. در چنین جامعه ای، اخلاق در واقع ضامن موفقیت و کارآمدی مدیران و رشد و تعالی مردم است. لکن سوالی که پیش میآید این است که برای تقویت هر چه بیشتر اخلاق در چنین جامعه ای چه باید کرد؟ موارد زیر برخی از راه کارهایی است که به نظر میرسد در این زمینه میتواند موثر واقع شود:
شنبه ۱۲ اسفند ۲
🌺 انتظار مسوولیت پذیر؛ انتظار مسوولیت گریز
در نگرش اسلامی هر کس به سهم خود و میزان وُسع و توانی که دارد مسوول است و مورد مواخذه قرار میگیرد. انتظار مورد دفاع در فرهنگ اسلامی انتظاری است که انسان را مسوول و متعهد و پر تلاش ولی امیدوار تربیت میکند. انتظاری است که به شخص اطمینان میدهد جهت کلی حرکت تاریخ در نهایت به سوی خیر و فلاح و رستگاری و شکوفا شدن استعدادهای انسان است.
شنبه ۵ اسفند ۲
ورود دیرهنگام و ناکافی به اخلاق فناوری اطلاعات
ورود دیرهنگام و ناکافی به اخلاق فناوری اطلاعات
✍️ حمید بُردخونی
هنگام نگارش پایاننامه، کتاب مأخذشناسی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات (https://ketabeqom.com/bookinfo/%D9%85%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D9%80.../27583) را خریدم. هنگام مطالعهی منابع نوشتاری (مکتوب)، سه تاریخ را یادداشت کردم:
۱) منابع مکتوب قبل از ورود اینترنت به ایران
۲) منابع مکتوب بعد از ورود اینترنت تا [آغاز به کار وبلاگها یا] نقطهی آغاز رسانههای اجتماعی (۱۳۶۸- ۱۳۸۱)
۳) منابع مکتوب بعد از ۱۳۸۱
چهارشنبه ۲ اسفند ۲
قبلی
61
62
63
64
65
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار
طراحی توسط
سایت ساز خبری