menusearch
harahmati.ir

یکصد و سی

...
اينترنت، هوش مصنوعي و  زايش انساني ديگر و جامعه اي جديد اينترنت، هوش مصنوعي و زايش انساني ديگر و جامعه اي جديد
در دو يا سه دهه آينده وضعيت اينترنت، فضاي مجازي و هوش مصنوعي به کجا خواهد رسيد؟ در آن زمان زندگي و شيوه تفکر انسان ها به چه صورت خواهد بود؟ اينها برخي از سوالاتي است که #آينده_پژوهان (futurists) و فعالان عرصه #آينده_پژوهي از هم اکنون بررسي آن را آغاز و به گمانه زني درباره آنها پرداخته اند.
سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷
معرفي موضوع براي پايان نامه: آب و خشکسالي از منظر اخلاق معرفي موضوع براي پايان نامه: آب و خشکسالي از منظر اخلاق کم آبي معضلي است که در اين سال ها نه تنها دامن گير کشور ما که تا اندازه اي در ديگر کشورها هم مسئله ساز شده است و در برخي مناطق ممکن است در آستانه تبديل شدن به يک بحران باشد. #کم_آبي جداي از ابعاد اقتصادي، سياسي، امنيتي،‌ اجتماعي و رواني، از نظر اخلاقي هم تاثيرات و تبعاتي دارد که بايد از سوي اخلاق پژوهان مورد تامل و توجه قرار گيرد. پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷ آيا رفتارهاي اخلاقي ما بر اساس تاملات قبلي  است؟ آيا رفتارهاي اخلاقي ما بر اساس تاملات قبلي است؟ استاد گرامي آقاي دکتر صادق نيا به بهانه واقعه اخيري که در فرانسه رخ داد و مهاجر 22 ساله‌ اهل #مالی با به خطر انداختن جانِ خودش، جان یک #کودک_فرانسوی را نجات داد و شهروند اين کشور شد، بحثي را درباره نسبت اخلاق با فلسفه مطرح کرده و از جمله گفته اند:
« انگیزه‌های اخلاقی حاصل تأمل و تفکّر نیستند. [...] کم‌ترین درنگ و کوچک‌ترین حساب‌گری آن‌ها از بین برده و گاه به متضاد خود تبدیل می‌کند. فلسفه نقطه‌ی شروع اخلاق نیست.
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷
نيامده اي که بايد آمده اش بدانيم نيامده اي که بايد آمده اش بدانيم «آينده پژوهان افرادي هستند که مقدار قابل توجهي از وقت خود را، چه با حقوق چه بي حقوق، صرف نظريه پردازي درباره آينده جامعه مي کنند. و هرچند ريشخند کردن آنها به خاطر پيش بيني هاي علنا ماورايي و به ظاهر احمقانه شان مي تواند سرگرم کننده باشد، اما بايد آينده پژوهان را جدي بگيريم؛ زيرا درکانون جنبش آينده پژوهي پول، نفوذ، قدرت سياسي، و دسترسي به الگوريتم هايي نهفته است که به طور روزافزون بر زندگي حرفه اي، سياسي و خصوصي ما حکمراني مي کنند.» (اونيل، 1396: 37).
يكشنبه ۶ خرداد ۹۷
 فضاي مجازي  و به چالش کشيدن  اخلاق سنتي فضاي مجازي و به چالش کشيدن اخلاق سنتي 🔺 فضای مجازی امروزه ابزاری شده است برای دسترسی کاربران به دیدگاه ها، سوال ها، شبهه ها و نظریه های متعدد و متنوع درباره اصول و مبانی اخلاقی، و مفاهیم و مصادیق فضائل و رذائل اخلاقی که تاکنون از سوی اخلاق گرایان سنتی، اعم از دینی و غیردینی، مطرح می‌شده است. اطلاعات کاربران در اين زمينه ها هرچند ممکن است در برخی موارد عمق و استحکام لازم را نداشته باشند ولی بی تردید بر مخاطب خود، به ویژه مخاطبی که فاقد زیرساخت های محکم در معرفت اخلاقی و قدرت نقادی و زیست کنشمند در فضای مجازی است، تاثیرات جدی می‌گذارد. چنین مخاطبی حتی اگر به طور کلی هم نظریه های جدید اخلاقی را نپذیرد، ممکن است دست کم با کسانی که از نظر اخلاقی باور یا رفتاری متفاوت دارند تسالم و تسامح بیشتری داشته باشد. به عبارتي او اگر دچار نسبي گرايي معرفت شناختي (Epistemological Relativism) نشود درعمل نسبي گرايي هنجاري (Normative Relativism) را مي پذيرد.
يكشنبه ۶ خرداد ۹۷
آمار سایت
مشاهده کامل آمارسایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب