🟢 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔹قسمت چهارم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش دوم)
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻۳. نگاه فرصت-محور به نسل جدید:
هرگونه مواجهه بزرگترها با تغییر و تحولات هنجاری، دینی، فرهنگی و اجتماعی نسل جدید بستگی دارد به «نوعِ نگاه» آنها به این نسل. بنابراین، بزرگترها چه با گفتار و رفتار این نسل موافق باشند چه مخالف، قبل از هرچیز باید تکلیف خود را در این زمینه مشخص کنند. مانند پدر و مادری که فرزندشان در یکی دو درس نمره قبولی نگرفته است. آنها میتوانند او را تحقیر و سرزنش و متهم به سربه هوا بودن و بی عرضه گی کنند و حتی کتکش بزنند، یا این که برعکس، با اشاره به درس هایی که نمره قبولی گرفته به او اعتماد به نفس بدهند، کمکش کنند تا علت نمره نیاوردن را پیدا کند و برای رفع آنها تلاش نماید.
▪️در مسئله تحولات نسلی هم اگر بزرگترها نسل جدید را نسلی نوپا ولی کوشا و در تکاپو بدانند و آنها را به مثابه شهروندان و مدیران، و در واقع سرمایه های آینده کشور تلقی کنند سعی میکنند با نگاه مهربانانه و همدلانه با آنها برخورد کنند و ضمن تاکید بر نقاط قوت شان، از طریق گفت و گوی سازنده و محترمانه ایرادهای آنها را رفع کنند. اما اگر، به ویژه والدین، آنها را نسلی «از دست در رفته»، پررو، و بی حیا بدانند طبیعتا برخوردشان خشن و چالش انگیز خواهد بود؛ یا این که، همان طور که در موارد فراوانی مشاهده شده، نسبت به آنها بی تفاوت میشوند و به حال خود رهای شان میکنند (که این کار هم خطاست و مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت).
🔻۴. دیدن نسل جدید به عنوانِ شهروندانِ «ایرانیِ» جامعۀ «جهانی شده»:
تحولات فکری و فرهنگی جوانان و نوجوانان ما امروزه فقط تحت تاثیر عوامل داخلی نیست (بر خلاف زمان های گذشته که نهادهای درونی مثل خانواده و رسانه رسمی و آموزش و پرورش تاثیر جدی داشتند) بلکه با توجه به عوامل مختلف و به طور خاص فضای مجازی، این نسل از فرایندهای فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی جهان تاثیر میپذیرد. و به هر میزان که استفاده اش از این فضا بیشتر باشد طبیعتا تاثیرپذیری اش هم بیشتر است. فرایندهای جهانی از قبیل «جهانی شدن» و «مدرنیزاسیون» اگر تا چند سال قبل پشت مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ما متوقف میماند، امروزه به آسانی همه این مرزها را درنوردیده و تا اعماق روستاهای ما رسوخ کرده و نوع نگاه نسل جدید را به موضوعات و مسائل مختلف از قبیل جنسیت، محیط زیست، مراوده با دیگران، نگاه به خویشتن و جهان، و حتی نگاه به دین و دین داری و دین داران تا حدودی تغییر داده است.
▪️در این که برخی از ارزش های مدنظر این فرایندها با هنجارها و ارزش های دینی و اخلاقی و فرهنگی ما سازگار نیست تردیدی وجود ندارد، اما سخن در این است که اولا برای شناخت تحولات این نسل نباید از این عوامل بیرونی غافل شد، ثانیا برای حفاظت از فرزندان مان در برابر امواج آن باید برنامه ریزی و تلاش کرد. این کار نیازمند آگاهی دقیق و عمیق از مبانی، زمینه ها، عوامل، تاثیرات و ابعاد و زوایای گوناگون این فرایندها است. و انجام آن از عهده یک نفر بیرون است و نیازمند کار جمعی است. همچنین لازم است ذیل یک الگو / مدل و کلان پروژه (مثلا نسبت سنت و مدرنیته) تعریف شود. بدون شناخت این عوامل بیرونی، طبیعتا فهم منطق و زمینه بسیاری از رفتارهای نسل جدید به طور دقیق ممکن نخواهد بود.
۷ مرداد ۱۴۰۳
🔹ادامه دارد
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |