جدیدترین مقالات
...
استاد مطهری و پاسخ به نیازهای زمان
استاد مطهری و پاسخ به نیازهای زمان
🟢 متفکری که جز برای پاسخ به نیازهای جامعه قلم نزد
🔹به نظر استاد مطهری، عصر ما از نظر دینی و مذهبی - خصوصا برای طبقه جوان - عصر اضطراب و دودلی و بحران است. مقتضیات عصر و زمان، یک سلسله تردیدها و سؤالها بوجود آورده و سؤالات کهنه و فراموش شده را نیز از نو مطرح ساخته است. آیا باید از این شک و تردیدها و پرس وجوها - که گاهی به حد افراط میرسد متأسف و ناراحت بود؟ به عقیده من هیچگونه ناراحتی ندارد .
🔹شک، مقدمه یقین، پرسش، مقدمه وصول، و اضطراب، مقدمه آرامش است. شک، معبر خوب و لازمی است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبی است. اسلام که اینهمه دعوت به تفکر و ایقان میکند، بطور ضمنی میفهماند که حالت اولیه بشر، جهل و شک و تردید است و با تفکر و اندیشه صحیح باید به سر منزل ایقان و اطمینان برسد .
🔹آنچه میتواند مایه تأسف باشد این است که شک یک فرد، او را به سوی تحقیق نراند، و یا شکوک اجتماعی، افرادی را بر نیانگیزد که پاسخگوی نیازهای اجتماع در این زمینه بوده باشند .
📌 این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشتهام، تنها چیزی که در همه نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام حل مشکلات و پاسخگوئی به سؤالاتی است که در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است (عدل الهی، مجموعه آثار ۱: ص۳۷-۳۹).
سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
نشست علمی چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی
سلسله نشستهای دین و چالشهای روز از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه، با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم به صورت هفتگی برگزار میشود.
نوزدهمین جلسه از این سلسله نشستها با موضوع «چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر «حسینعلی رحمتی» عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همراه خواهد بود.
این نشست روز چهارشنبه ـ 29 فروردین 1403 ـ ساعت 21 الی 22 به صورت آنلاین برگزار میشود و شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است.
علاقمندان میتوانند از لینک زیر جهت ورود استفاده نمایند:
https://www.aparat.com/el_balagh/live
دوشنبه ۲۷ فروردین ۳
بایسته های نقد اخلاقی فضای مجازی
باید مشخص کنید که براساس چه مبنایی میخواهید به نقد این فضا بپردازید. این مبنا میتواند جهات مختلفی داشته باشد مثلاً ممکن است از منظر اخلاق دینی یا از منظر عقلی این نقد را انجام دهید. بعد از مشخص کردن این مبنا باید تعیین کنید از منظر چه نظریهای میخواهید فضای مجازی را نقد اخلاقی کنید؛ مثلاً در مبنای اخلاق دینی این نقد از منظر سودگرایی یا از منظر اخلاق فضیلت یا از منظر وظیفهگرایی اخلاقی است. مشخص کردن این کار باعث میشود نگاههایی که براساس هر یک از اینهاست با دیگری متفاوت باشد. مثلاً یک وظیفهگرا با کوچکترین کار غیراخلاقی در فضای مجازی مخالفت میکند اما یک نتیجهگرا معتقد است مزایای فضای مجازی بیشتر از مشکلات آن است و از این منظر قابل دفاع است.
حسینعلی رحمتی
يكشنبه ۲۶ فروردین ۳
فطر، عید اخلاق بر اخلاق مداران مبارک
🌺عید فطر، عیداخلاق به همه کسانی که اخلاق اولویت اول زندگی شان است مبارک🌺
اینک که آفتاب عید بر آمده،
خوش باش و شادمان،
که کامروای این سلوک تو بودی.
و اینک که مواعید عید را به هدیت گرفتهای،
به هوش باش!
که ماه¬های دیگر در پیش است
و سال¬های دیگر نیز.
مباد که غبار غفلت دیگر بار بر جانات نشیند،
و قرار خویش با محبوب را از یاد بری.
که این خسرانی است عظیم،
و ظلمی بزرگ.
چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳
آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 3 و پایانی)
قسمت ا ول
قسمت دوم
)✍🏼حسینعلی رحمتی
27. در آینده چالش های اخلاقی و معرفتی ناشی از فناوری ها بیشتر معطوف به دین و اخلاق خواهد بود، یا نهادهای تبلیغ دین (مانند حوزه های علمیه)، یا افراد دیندار در جامعه، یا متون دینی و تفسیر آنها؟ یا همه یا بعضی از این موارد؟ هر یک از آنها که باشد چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟
28. (از منظر رابطه بین دین و اخلاق) این که نسل آینده نسبت به والدین خود انسان هایی اخلاق مدارتر (ولی نه لزوما دیندارتر) باشند چه اندازه محتمل است؟ مبلغان اخلاقِ دینی برای مواجهه با این وضعیت چه باید بکنند؟
29. آیا ممکن است نسل آینده «انسانیت» را به عنوان دین خود انتخاب کند؟ (چیزی که برخی هم اکنون هم مطرح میکنند) از منظر اخلاق و تفکر اسلامی ایرادهای چنین دیدگاه های چیست؟
30. برخی مانند یووال نوح هراری گفته اند عصر تکنولوژی به مدد هوش مصنوعی دین و کتاب آسمانی خود را هم تدوین خواهد کرد که برخلاف فنآوریهای چاپ و پخش قبلی که قادر به تشخیص «خوب یا بد» بودن کتاب مقدس نیستند، هوش مصنوعی دارای قدرت «اصلاح باورهای دینی» است. از منظر تفکر اسلامی مهم ترین نقدهای وارد به این دیدگاه چیست؟
31. آیا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نگرش زنان و دختران را به جنسیت (به طورخاص، زنانگی) و نسبت اخلاق و جنسیت و ارزش های زنانه تغییر داده است؟ سمت و سوی این تغییرات در آینده چه خواهد بود؟
سه شنبه ۲۱ فروردین ۳
آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 2 از 3)
10. غیر از فضای مجازی چه عواملی در شکل گیری شکاف نسلی موثر است؟
11. چه حوزههایی از زندگی اجتماعی تحت تاثیر شکاف نسلی قرار میگیرند؟
12. آیا شکاف نسلی بین افراد یک نسل هم وجود دارد؟
13. چگونه میتوان از فضای مجازی برای ترمیم فاصله بین نسلی استفاده کرد؟
14. ضرورت ها و بایسته های مدیریت تحولات و تفاوت های نسلی چیست؟
15. در جامعه ای چون ایران، باورها و اعتقادات دینی چه نقشی در تحولات نسلی دارد؟
16. در آینده پژوهی تحولات نسلی چه اصول اخلاقی باید مراعات شود؟
17. نسبت «مهدویت» با آینده پژوهی تحولات نسلی چیست؟
يكشنبه ۱۹ فروردین ۳
قبلی
46
47
48
49
50
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار