شصت و هفت

...
💢 چت جی پی تی، و «نیروی واکنش سریعِ اخلاقی» 💢 چت جی پی تی، و «نیروی واکنش سریعِ اخلاقی» اندیشمندان اخلاق، و به طور خاص اخلاق فناوری اطلاعات، از هم اکنون باید برای آن یک پرونده ویژه باز کرده و فرصت ها و تهدیدهای اخلاقی آن را شناسایی و برای مواجهه درست با آن از هم اکنون جامعه را آموزش دهند؛ چون قرار است هر روز بر کارایی و کیفیت این برنامه افزوده شود (به ویژه که هنوز نیامده، رقبای جدی پیدا کرده است).
ممکن است گفته شود چون هنوز ابعاد و زوایای این فناوری روشن نشده است پس نمی‌توان درباره آن اندیشه ورزی اخلاقی کرد. در پاسخ باید گفت این سخن اجمالا درست است ولی به معنای ناممکن بودن بررسی اخلاقی آن نیست؛ چرا که تا اندازه زیادی فرمت کلی کار و شیوه فعالیت آن مشخص شده است و آنچه در طول زمان ممکن است تغییر کند دقت و صحت پاسخ های ارایه شده از سوی چت است. بنابراین، بایستی از هم اکنون تا همین اندازه که وضعیت آن روشن شده است مورد بررسی اخلاقی قرار گیرد.
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱
داووس، اخلاقِ دنیای دیجیتالیزه، و فردایی که امروز هم دیر است داووس، اخلاقِ دنیای دیجیتالیزه، و فردایی که امروز هم دیر است رچند موضوعات و مباحث مطرح شده در این اجلاس بیشتر از منظر اقتصادی بوده است، ولی یک نکته را از آن می‌توان دریافت: دنیای امروز، وبیش از آن، دنیای آینده، عصر فناوری و دیتا است؛ و طبیعتا هر کشوری که بخواهد در این عصر مسیر درست را انتخاب کند باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد. از منظر اخلاقی، چنین وضعیتی سوال های فراوانی را موجب می‌شود. از این رو، بر همه افراد و نهادهای مرتبط با اخلاق و فناوری در کشور ما لازم است که موضوعِ «جامعه ایران و اخلاقِ در جهانی دیجیتالیزه شدن» را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.
جمعه ۱۴ بهمن ۱
آسیب شناسی  اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات در جامعه ما:آسیب پنجم آسیب شناسی اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات در جامعه ما:آسیب پنجم فناوری های اطلاع رسانی و ارتباطاتی از قبیل فضای مجازی، عمدتا کارکردی دوگانه دارند: از یک سو در خدمت تحقق فضائل اخلاقی از قبیل دانش افزایی و کاهش درد و رنج انسان ها هستند، و از سوی دیگر، بستری مستعد برای ارتکاب رذائل اخلاقی از قبیل تولید و توزیع محتوای غیراخلاقی یا نقض حریم خصوصی. از این رو، کسانی که در صدد اندیشه ورزی و پژوهش درباره اخلاق فناوری اطلاعات هستند، و حتی کسانی که در صدد قضاوت در این باره اند، بایستی به هر دو وجه توجه کنند. جمعه ۷ بهمن ۱💢 آسیب شناسی  اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات در جامعه ما،‌ آفت چهارم: ضعف اطلاع و تعامل با اخلاق اندیشان فناوری اطلاعات در جهان اسلام 💢 آسیب شناسی اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات در جامعه ما،‌ آفت چهارم: ضعف اطلاع و تعامل با اخلاق اندیشان فناوری اطلاعات در جهان اسلام نگاهی آماری به آثار ترجمه شده به فارسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات نشان گر آن است که عمده توجه اندیشوران جامعه ما در این زمینه به متفکران غربی بوده است و نسبت به آنها، به پژوهش ها و پژوهشگران اسلامی در جهان اسلام و غیر آن توجه چندانی نداشته اند؛ به گونه ای که پژوهشگران کشور ما عمدتا اطلاع ندارند که در دیگر کشورهای اسلامی چه اندازه به مباحث اخلاق فناوری اطلاعات توجه می‌شود، شیوه مواجهه آنها با این شاخه از دانش اخلاق چگونه است، چه موضوعاتی برای آنها جذابیت دارد، و متفکران شاخص آنها در این عرصه (اگر وجود دارد) چه کسانی هستند. هرچند ما از پژوهش های اخفایی در ادیان دیگر، به ویژه مسیحیت و یهودیت هم اطلاع چندانی نداریم، ولی با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی فراوان کشور ما با دیگر کشورهای اسلامی، بی خبری از جهان اسلام ضعف جدی تری برای مراکز پژوهشی ما محسوب می‌شود. جمعه ۳۰ دی ۱آسیب شناسی  اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات در جامعه ما (4): کمبود منابع اصلی و پژوهش های بنیادین آسیب شناسی اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات در جامعه ما (4): کمبود منابع اصلی و پژوهش های بنیادین از آنجا که نمی‌شود انتظار داشت هرکس قصد تحقیق در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات را دارد خودش از ابتدا منابع پایه مثل دانشنامه، درسنامه، فرهنگ اصطلاحات و مانند آن را هم تدوین کند، لازم است موسسات و مراکز علمی و پژوهشی در این زمینه اقدام کنند. ولی متاسفانه در کشور ما در تولید این آثار کار چندانی نشده است و از این جهت ما با فقر شدید منبع مواجه ایم. چهارشنبه ۱۴ دی ۱
آمار سایت
مشاهده کامل آمار