پنجاه
...
💢 فضای مجازی، دختر گمشده، «خانوادۀ» پیداشده
💢 فضای مجازی، دختر گمشده، «خانوادۀ» پیداشده
ناگهان خبر گم شدن یک دختر در فضای مجازی منتشر میشود. جنب و جوشی بین کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به راه میافتد و از کاربران عادی گرفته تا بلاگرها، در داخل و خارج کشور دست به کار میشوند؛ هر کس به اندازه توان و با ادبیات خاص خودش. جدیت ها و حساسیت های کاربران به گونه ای است که گویی هرکدام احساس میکنند دختر خودشان گم شده است.
نوعی حس همدلی و همراهی و تعلق جمعی در جامعه شکل میگیرد و هرکس فکر میکند در این زمینه اخلاقا وظیفه ای دارد که باید به بهترین وجه انجام دهد. این فعالیت ها از یک سو به جامعه آموزش میدهد، و از سوی دیگر به بستگان فرد مفقود یادآوری میکند که تنها نیستند.
📌اما در پس و پشت همه این تلاش ها یک نکته عیان میشود:
فضای مجازی امروزه میتواند عامل وحدت بخش و امیدبخش جامعه باشد؛ میتواند نشانمان دهد که همه ما اعضای یک خانواده ایم و باید به رغم همه اختلاف هایی که داریم، پشت و پناه یکدیگر باشیم و از هرکاری که بنیان این خانواده را سست میکند بپرهیزیم.
شنبه ۱۷ خرداد ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
💢 فغان سعدی ز دست فجازی
گذشتگان ما با خوشه چینی از خرمن بزرگان ادب و هنر کشورمان چون سعدی و حافظ و مولانا و فردوسی، درست گفتن، درست نوشتن، و از همه مهم تر، «درست زیستن» را میآموختند، اما نسل امروز با اعتیاد به فضای مجازی و فراموشی آن بزرگان، هم شیوه گفتن و نوشتنش کج و معوج شده هم شیوه زیستن خود را از سلبریتی ها و افراد بی مایه میگیرد. این خطر بزرگی است که ادب، اخلاق و فرهنگ جامعه ما را تهدید میکند و دلسوزان باید برای آن چاره ای بیاندیشند.
حسینعلی رحمتی
1 اردیبهشت 1403 (روز سعدی)
شنبه ۱ اردیبهشت ۳
نشست علمی چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی
سلسله نشستهای دین و چالشهای روز از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه، با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم به صورت هفتگی برگزار میشود.
نوزدهمین جلسه از این سلسله نشستها با موضوع «چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر «حسینعلی رحمتی» عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همراه خواهد بود.
این نشست روز چهارشنبه ـ 29 فروردین 1403 ـ ساعت 21 الی 22 به صورت آنلاین برگزار میشود و شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است.
علاقمندان میتوانند از لینک زیر جهت ورود استفاده نمایند:
https://www.aparat.com/el_balagh/live
دوشنبه ۲۷ فروردین ۳
بایسته های نقد اخلاقی فضای مجازی
باید مشخص کنید که براساس چه مبنایی میخواهید به نقد این فضا بپردازید. این مبنا میتواند جهات مختلفی داشته باشد مثلاً ممکن است از منظر اخلاق دینی یا از منظر عقلی این نقد را انجام دهید. بعد از مشخص کردن این مبنا باید تعیین کنید از منظر چه نظریهای میخواهید فضای مجازی را نقد اخلاقی کنید؛ مثلاً در مبنای اخلاق دینی این نقد از منظر سودگرایی یا از منظر اخلاق فضیلت یا از منظر وظیفهگرایی اخلاقی است. مشخص کردن این کار باعث میشود نگاههایی که براساس هر یک از اینهاست با دیگری متفاوت باشد. مثلاً یک وظیفهگرا با کوچکترین کار غیراخلاقی در فضای مجازی مخالفت میکند اما یک نتیجهگرا معتقد است مزایای فضای مجازی بیشتر از مشکلات آن است و از این منظر قابل دفاع است.
حسینعلی رحمتی
يكشنبه ۲۶ فروردین ۳
فطر، عید اخلاق بر اخلاق مداران مبارک
🌺عید فطر، عیداخلاق به همه کسانی که اخلاق اولویت اول زندگی شان است مبارک🌺
اینک که آفتاب عید بر آمده،
خوش باش و شادمان،
که کامروای این سلوک تو بودی.
و اینک که مواعید عید را به هدیت گرفتهای،
به هوش باش!
که ماه¬های دیگر در پیش است
و سال¬های دیگر نیز.
مباد که غبار غفلت دیگر بار بر جانات نشیند،
و قرار خویش با محبوب را از یاد بری.
که این خسرانی است عظیم،
و ظلمی بزرگ.
چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳
آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 3 و پایانی)
قسمت ا ول
قسمت دوم
)✍🏼حسینعلی رحمتی
27. در آینده چالش های اخلاقی و معرفتی ناشی از فناوری ها بیشتر معطوف به دین و اخلاق خواهد بود، یا نهادهای تبلیغ دین (مانند حوزه های علمیه)، یا افراد دیندار در جامعه، یا متون دینی و تفسیر آنها؟ یا همه یا بعضی از این موارد؟ هر یک از آنها که باشد چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟
28. (از منظر رابطه بین دین و اخلاق) این که نسل آینده نسبت به والدین خود انسان هایی اخلاق مدارتر (ولی نه لزوما دیندارتر) باشند چه اندازه محتمل است؟ مبلغان اخلاقِ دینی برای مواجهه با این وضعیت چه باید بکنند؟
29. آیا ممکن است نسل آینده «انسانیت» را به عنوان دین خود انتخاب کند؟ (چیزی که برخی هم اکنون هم مطرح میکنند) از منظر اخلاق و تفکر اسلامی ایرادهای چنین دیدگاه های چیست؟
30. برخی مانند یووال نوح هراری گفته اند عصر تکنولوژی به مدد هوش مصنوعی دین و کتاب آسمانی خود را هم تدوین خواهد کرد که برخلاف فنآوریهای چاپ و پخش قبلی که قادر به تشخیص «خوب یا بد» بودن کتاب مقدس نیستند، هوش مصنوعی دارای قدرت «اصلاح باورهای دینی» است. از منظر تفکر اسلامی مهم ترین نقدهای وارد به این دیدگاه چیست؟
31. آیا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نگرش زنان و دختران را به جنسیت (به طورخاص، زنانگی) و نسبت اخلاق و جنسیت و ارزش های زنانه تغییر داده است؟ سمت و سوی این تغییرات در آینده چه خواهد بود؟
سه شنبه ۲۱ فروردین ۳
قبلی
46
47
48
49
50
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار