چهل و هفت
...
💢 فضای مجازی، دختر گمشده، «خانوادۀ» پیداشده
💢 فضای مجازی، دختر گمشده، «خانوادۀ» پیداشده
ناگهان خبر گم شدن یک دختر در فضای مجازی منتشر میشود. جنب و جوشی بین کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به راه میافتد و از کاربران عادی گرفته تا بلاگرها، در داخل و خارج کشور دست به کار میشوند؛ هر کس به اندازه توان و با ادبیات خاص خودش. جدیت ها و حساسیت های کاربران به گونه ای است که گویی هرکدام احساس میکنند دختر خودشان گم شده است.
نوعی حس همدلی و همراهی و تعلق جمعی در جامعه شکل میگیرد و هرکس فکر میکند در این زمینه اخلاقا وظیفه ای دارد که باید به بهترین وجه انجام دهد. این فعالیت ها از یک سو به جامعه آموزش میدهد، و از سوی دیگر به بستگان فرد مفقود یادآوری میکند که تنها نیستند.
📌اما در پس و پشت همه این تلاش ها یک نکته عیان میشود:
فضای مجازی امروزه میتواند عامل وحدت بخش و امیدبخش جامعه باشد؛ میتواند نشانمان دهد که همه ما اعضای یک خانواده ایم و باید به رغم همه اختلاف هایی که داریم، پشت و پناه یکدیگر باشیم و از هرکاری که بنیان این خانواده را سست میکند بپرهیزیم.
شنبه ۱۷ خرداد ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
انتخابات و خطر «حقیقت سازی» و «واقع نمایی غیرواقعی» فضای مجازی
«در روبیکا قالیباف رئیس جمهوره. در توئیتر پزشکیان. در ایتا سعید جلیلی. در تلگرام هم همستر پیشگام است! کف خیابان اما کسی #تاریخ_انتخابات را #نمیداند!»
مطلب بالا که به مزاح درحال انتشار است بیانگر این نکته جدی است که #نظرسنجی های فضای مجازی لزوما بیان گر واقعیت بیرونی نیست. پس براساس آنها قضاوت و تصمیم گیری نکنیم.
📊 مواظب خطر «حقیقت سازی» و «واقع نمایی غیرواقعی» فضای مجازی باشیم.
شنبه ۲۶ خرداد ۳
‼️ فضای مجازی، نظرسنجی های اینترنتی و خطر حباب اطلاعاتی
در ایام تبلیغات انتخاباتی بازار #نظرسنجی در سایتها و پیام رسان ها رونق میگیرد و از آنجا که نتایج آنها نوعا تابع گرایش و علایق سیاسی کاربران همان سایت یا پیام رسان است قابل تعمیم به فضای فیزیکی (وحتی مجازی) و تعیین نتیجه انتخابات #نیست. بی توجهی به این نکته به ظاهر ساده فرد را در #حباب_اطلاعاتی خودساخته محبوس و او را دچار نوعی #خودفریبی و حتی دیگر فریبی میکند.
📌اگر میخواهید بعد از اعلام نتایج #انتخابات دچار افسردگی و ناامیدی نشوید از هم اکنون مواظب باشید در این دام نیافتید.
جمعه ۲۵ خرداد ۳
آیا بازی همستر کامبت از نظر اخلاقی قابل دفاع است؟
✍🏼حسینعلی رحمتی
در چند روز اخیر ناگهان متوجه شدم تعداد قابل توجهی از کسانی که قبلا تلگرام را ترک کرده یا اصلا عضو آن نبودند در حال بازگشت به این پیام رسان هستند و این برایم عجیب بود؛ به ویژه این که از برخی آنان به خاطر نوع نگاهی که به پلتفرم های خارجی دارند اصلا چنین انتظاری نمیرفت. تا این که متوجه شدم این کار به خاطر مشارکت در بازی / برنامه ای است به نام «همستر کامبت» که صرفا در بستر تلگرام اجرا میشود و خلق الله با کلیک مداوم روی آیکون آن که یک همستر است، سکه مجازی ذخیره میکنند به امید این که در آینده تبدیل به رمزارز و پول معتبر شود و از این راه به مال و منالی برسند. این که وجود مشکلات اقتصادی در این استقبال تاثیر جدی دارد قابل درک است ولی نباید موجب شود که اندیشوران جامعه از بررسی و تحلیل همه جانبه آن غافل شوند.
🌀از منظر اخلاقی چنین کارهایی به دلایل زیر قابل دفاع «نیست»:
جمعه ۱۸ خرداد ۳
⚽️ فوتبال به مثابه نشانگان تحولات نسل جوان
در خبرها آمده بود عروس و داماد در روز عروسی شان میهمانان را معطل گذاشتند و با تلفن همراه مشغول تماشای بازی مورد علاقه خود شدند. این گونه خبرها که هرروز میشنویم نشانگر آن است که #فوتبال برای نسل امروز جزوی جدایی ناپذیر از زندگی شان است نه صِرف وقت گذرانی و علافی (آنگونه که برخی ما بزرگترها فکر میکنیم). بعلاوه که وجه #زنانه آن هر روز دارد پررنگ تر میشود. اینها نشان دهنده #تحولات_نسلی نیز هست. از این رو کسانی که در صدد فعالیت یا سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی (و حتی سیاسی) برای جامعه امروز ایران هستند باید فوتبال را از #دید نسل جوان ببینند و درباره اش قضاوت کنند. در غیر این صورت برنامه های شان مورد استقبال این نسل قرار نخواهد گرفت؛ سهل است که ممکن است موجب فاصله افتادن بیشتر بین آنها و مخاطبان شان شود.
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۳
طلبه ها، فضای مجازی و مخاطبان: نیاز یا علاقه؟
شرط موفقیت طلبه در فضای مجازی #نیازشناسی است. مخاطب معمولا به شما نمیگوید به چه مطالب دینی یا اخلاقی نیاز دارد اما شما باید با رصد کردن #زیست_جهان او بفهمید نیازها، سؤالات و دغدغه هایش چیست.
البته باید توجه داشت که نیاز با #علاقه متفاوت است. ممکن است مخاطب به مطلبی علاقه داشته باشد اما نیاز او نباشد. برای مثال ممکن است برخی نوجوانان علاقه داشته باشند که یک روحانی مدافع دوستی آنان با #غیرهمجنس باشد. در این موارد نباید به علاقه مخاطب توجه کرد بلکه باید نیاز واقعی او را در نظر گرفت و متناسب با آن تولید محتوا کرد و با او سخن گفت.
#تحولات_نسلی
حسینعلی رحمتی
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۳
قبلی
46
47
48
49
50
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار