

آیا فیلترینگ قابل بررسی و ارزشداوری اخلاقی است؟
گام اول در چالشهای اخلاقی فیلترینگ پاسخ به این سوال است که آیا ممانعت از دسترسی دیگران به فضای مجازی از نظر اخلاقی قابل دفاع هست یا نه؟
🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاقپژوه متخصص هوش مصنوعی
🔹حجتالاسلام حسینعلی رحمتی در آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی، نبود نیروی اخلاقپژوه متخصص را علتالعلل اقدامات انجامنشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست و گفت: منظور ما تربیت نیرویی است که به صورت علمی، عمقی، تخصصی و ترجیحا به صورت دائمی صرفا در زمینه اخلاق هوش مصنوعی فعالیت کند.
ملاحظات اخلاقی در بهره گیری از هوش مصنوعی
نشست علمی «ملاحظات اخلاقی در بهرهگیری از هوش مصنوعی» روز یکشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۵ الی ۱۷ همزمان با هفته پژوهش و همراه با آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی در قم برگزار میشود.
نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی"
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۳ در راستای پنجمین همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری، نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی"از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان ارائه کننده و با دبیری دکتر عبدالله عمادی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ به صورت حضوری و وبیناری در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار میشود.
🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)
طلاب باید بدانند جامعه زنان و دختران ایرانی از نظر میزان باورهای دینی و تقیدات اخلاقی، سطح سواد و آگاهی، نوع گفتار و رفتار و به طور کلی از نظر سبک زندگی، بسیار متکثر است. بنابراین دسته بندی آنها و قضاوت درباره آنها به صورت خطی و صفر و یکی ممکن نیست،بلکه باید آنها را به صورت «طیف»ی در نظر گرفت و درباره شان قضاوت کرد. این دختران در یک دوره آشوبناک فکری و فرهنگی زندگی میکنند. از یک سو در یک جامعه دینی زندگی میکنند و اغلب آنها به درجات مختلف تقید دینی دارند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی، باز هم با درجات مختلف، به فرهنگی ایرانی احساس تعلق میکنند،و بالاخره از سوی سوم، با گسترش سطح تحصیلات و به خصوص با حضور در فضای مجازی، با فرهنگ غیرایرانی، به ویژه فرهنگ غرب آشنا شده و با درجات مختلف از نظام ارزشی و فرهنگی غرب تاثیر پذیرفته اند. آنان در یک حالت «سلف سرویس»ی بر سر این سه سفره قرار گرفته و از هرکدام به فراخور حال و احوال خود لقمه هایی را بر میگیرند. لذا عجیب نیست اگر زنان و دخترانی را میبینیم که هم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت میکنند، هم علامت فروَهَر یا مقبره کوروش را دارند، هم روز ولنتاین برای یکدیگر کادو میخرند.
05:54:53
07:26:15
12:20:00
17:12:25
17:33:24