🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)

...
۱۴۰۳/۹/۱۹ دوشنبه
(0)
(0)
🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)
🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)

🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر

 

قسمت چهارم و پایانی

 

)✍🏼حسینعلی رحمتی

 

🔻سوم) آقایان و خانم های طلبه باید توجه داشته باشند که «فضای مجازی» (و اخیرا هوش مصنوعی) برای نسل جدید دختران لزوما یک ابزار وقت گذرانی و سرگرمی نیست؛ بلکه یک زیست جهان و محل کار و زندگی است. تعلق خاطر و دلبستگی آنان به این فضا شاید بیشتر از فضای فیزیکی باشد. از این رو، تمرکز طلاب بر بیان آفت ها و بدی های فضای مجازی، که در جای خود درست است، و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت آن برای این نسل، مانع از شکل گیری یک تعامل موثر بین طلاب و مخاطبان شان می‌شود، و موجب می‌گردد که انتقادهای درستِ طلاب به این فضا را هم نپذیرند.

🔻چهار) طلاب باید بدانند جامعه زنان و دختران ایرانی از نظر میزان باورهای دینی و تقیدات اخلاقی، سطح سواد و آگاهی، نوع گفتار و رفتار و به طور کلی از نظر سبک زندگی، بسیار متکثر است. بنابراین دسته بندی آنها و قضاوت درباره آنها به صورت خطی و صفر و یکی ممکن نیست،بلکه باید آنها را به صورت «طیف»ی در نظر گرفت و درباره شان قضاوت کرد. این دختران در یک دوره آشوبناک فکری و فرهنگی زندگی می‌کنند. از یک سو در یک جامعه دینی زندگی می‌کنند و اغلب آنها به درجات مختلف تقید دینی دارند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی، باز هم با درجات مختلف، به فرهنگی ایرانی احساس تعلق می‌کنند،‌و بالاخره از سوی سوم، با گسترش سطح تحصیلات و به خصوص با حضور در فضای مجازی، با فرهنگ غیرایرانی،‌ به ویژه فرهنگ غرب آشنا شده و با درجات مختلف از نظام ارزشی و فرهنگی غرب تاثیر پذیرفته اند. آنان در یک حالت «سلف سرویس»ی بر سر این سه سفره قرار گرفته و از هرکدام به فراخور حال و احوال خود لقمه هایی را بر می‌گیرند. لذا عجیب نیست اگر زنان و دخترانی را می‌بینیم که هم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کنند، هم علامت فروَهَر یا مقبره کوروش را دارند، هم روز ولنتاین برای یکدیگر کادو می‌خرند.

🔻بنابراین، طلبه هایی که می‌خواهند با این دختران تعامل داشته باشند چه با این سبک زندگی موافق باشند چه مخالف،‌ بایستی نسبت به این وضعیت آگاهی لازم را داشته باشند، این نسل را درک کنند، و روش مواجهه درست با آنها را یاد بگیرند، تا نسبت به آنان یک ارزیابی و قضاوت درست داشته باشند. مثلا نه حضور آنها در مناسبت های مذهبی به معنای این است که با همه آموزه های دینی به خصوص در قرائت سنتی آن، از هر جهت موافق اند؛ نه علاقه آنها به نمادها یا سنت های باستانی ایران یا فرهنگ غربی و شرقی لزوما به معنای آن است که با دین و دین داران سر ستیز دارند.

 

🔻پنج) خانم ها و آقایان طلبه در برخورد با دختران نسل جدید ابتدا باید راه همدلی و هم سخنی و هم فکری را باز کنند، سپس با ادبیات مودبانه، محترمانه و منطقی باب یک گفت وگوی دوستانه ولی انتقادی را بگشایند. تا وقتی هر یک از این دو همدیگر را نه از قبیله خود،‌که از سنخ «دیگری» بدانند، طلبه ها در ایفای رسالت تبلیغی خود موفق نخواهند شد.

 

🔻ششم) و بالاخره این که طلاب گرامی باید بدانند که عدم ارتباط و تعامل آنان با دختران جامعه امروز ایران، به هر دلیل موجه یا ناموجه که باشد،‌ موجب افزایش فاصله بین آنها و این نسل،‌ و سوق دادن آنها به سمت ارزش ها و هنجارهایی متفاوت (و گاه متصاد) با ارزش های اخلاقی اسلام و هنجارهای فرهنگی ایرانی می‌شود؛ و این موجب خسران این نسل، جامعه ایران، دین، دین داران، و حاکمیت دینی می‌شود.

پایان

 

19 آذر 1403

 

👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار