🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم)

...
۱۴۰۳/۹/۱۸ یکشنبه
(0)
(0)
🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم)
🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم)

🟦🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر

(قسمت سوم)

 

✍🏼حسینعلی رحمتی

 

🔻 تا چند دهه قبل، طلبه ها با خانم هایی رو به رو بودند که در یک زیست جهان فیزیکی که حد جغرافیایی آن نهایتا به مرزهای کشور محدود می‌شد سروکار داشتند. از این رو عوامل موثر بر اندیشه و رفتار اخلاقی آنها محدود بود و شناخت آنها هم برای یک طلبه کار چندان دشواری نبود. اما از حدود سه دهه قبل زنان ایرانی با دسترسی به فضای مجازی، دنیای جدیدی برای زندگی پیدا کردند که:
▪️ اولا حدوحدود آن بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بود و پهنه جهانی را در بر می‌گرفت،
▪️ثانیا در این دنیای جدید آنها امکان آن را پیدا کردند که با دیدگاه ها و نظریه های اخلاقی و هنجارهای فرهنگی متفاوت، و گاه متضاد، با ارزش های فرهنگی و اخلاقی دینی و سنتی خود آشنا شوند،
▪️ثالثا مجال ومیدانی پیدا کردند که در آن به سبک و سیاقی زندگی کنند که باز هم در مواردی با آن سبک زندگی که در بستر دینی و تاریخی کشورمان بود، دست کم با قرائت رسمی آن، تفاوت جدی، و گاه متضاد، داشته باشد. طبیعتا آمدن هوش مصنوعی هم سطح دسترسی به داده ها هم میدان کنشگری زنان را با درجات زیادی جا به جا کرد. به این ترتیب، خانم ها (و آقایان) طلبه با مخاطب جدیدی مواجه شدند که هم از جهت منبع اعتبار و حجم دریافت داده های اخلاقی، هم از جهت کنشگری اخلاقی، با مخاطبان قبلی شان تفاوت های بسیار جدی داشتند.

🔻 7. با توجه به آنچه گفته شد، خانم (و آقای) طلبه ای که می‌خواهد با این نسل شبکه مند از زنان و دختران ایرانی از دین و اخلاق سخن بگوید برای موفقیت در ایفای این مسئولیت سترگ و رسالت سنگین باید به چند نکته توجه کند:
▪️اول) موضوع «تغییر و تحولات نسلی» را جدی بگیرد. درباره معنا و مفهوم، عوامل و زمینه ها و پیامدهای اخلاقی آن مطالعه و تامل داشته باشد. بداند سیر این تحولات تاکنون چگونه بوده و، از آن مهم تر، سمت و سوی آینده آنها چیست.
▪️دوم) زیست جهان این دختران، که با عناوینی چون «نسل زد» از آنها یاد می‌شود را به خوبی و بدون پیش فرض مورد شناسایی قرار دهد، و ببیند در چه حال و هوایی زندگی می‌کنند، سلوک فردی و اجتماعی و کیفیت مراودات و ارتباطات اجتماعی آنها چگونه است، چه چیزهایی جزو علائق آنهاست و اولویت های شان در زندگی کدام است.
📌 طلبه ها اگر در مباحث و موضوعات تبلیغی شان به اولویت های این نسل توجه نکنند و علائق و اولویت های خودشان را مبنا قرار دهند، حتی اگر تشخیص شان هم درست باشد نباید انتظار استقبال از سوی این نسل را داشته باشند.

 

ادامه دارد....

18

آذر 1403

 

👈«اندکی اندیشه» ضرر ندارد

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار