

فضاي مجازي و به چالش کشيدن اخلاق سنتي
🔺 فضای مجازی امروزه ابزاری شده است برای دسترسی کاربران به دیدگاه ها، سوال ها، شبهه ها و نظریه های متعدد و متنوع درباره اصول و مبانی اخلاقی، و مفاهیم و مصادیق فضائل و رذائل اخلاقی که تاکنون از سوی اخلاق گرایان سنتی، اعم از دینی و غیردینی، مطرح میشده است. اطلاعات کاربران در اين زمينه ها هرچند ممکن است در برخی موارد عمق و استحکام لازم را نداشته باشند ولی بی تردید بر مخاطب خود، به ویژه مخاطبی که فاقد زیرساخت های محکم در معرفت اخلاقی و قدرت نقادی و زیست کنشمند در فضای مجازی است، تاثیرات جدی میگذارد. چنین مخاطبی حتی اگر به طور کلی هم نظریه های جدید اخلاقی را نپذیرد، ممکن است دست کم با کسانی که از نظر اخلاقی باور یا رفتاری متفاوت دارند تسالم و تسامح بیشتری داشته باشد. به عبارتي او اگر دچار نسبي گرايي معرفت شناختي (Epistemological Relativism) نشود درعمل نسبي گرايي هنجاري (Normative Relativism) را مي پذيرد.
وقتی زندگیتان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید، لطفا
دارندگی وقتی مایه برازندگی است که همراه با مراعات اخلاق باشد. ثروتمند بودن لزوما به معنای کسب مال از راه غیراخلاقی و غیرقانونی نیست؛ ولی حتی در استفاده از ثروت حلال هم نباید انسانیت را فراموش کرد. اگر متدین ایم طبق دستورات دینی و اگر نیستیم به حکم انسان بودن، هنگام گزارش زندگی خود در فضای مجازی، کمی هم دغدغه غم و رنج دیگران را داشته باشیم.
اين همه آثار فلسفي را چگونه بخوانيم؟
يکي از مسائلي که بخصوص براي دانشجويان فلسفه در سال هاي ابتدايي ورود به دانشگاه پيش مي آيد آن است که از بين آثار مختلف فلسفي که به آنها دسترسي دارند کدام يک را براي مطالعه انتخاب کنند. البته اين امر مختص دانشجويان فلسفه نيست، گاهي افراد ديگري هم که به هر دليلي به فلسفه علاقه پيدا کرده اند در مواجهه با آثار فراواني که در هر يک از حوزه هاي فلسفه تاليف يا ترجمه شده است دچار حيرت و سرگرداني شده و از خود مي پرسند چه کتاب يا کتاب هايي را براي مطالعه خود انتخاب نمايند. نکته اي که اين انتخاب را دشوارتر مي کند آن است که گاهي درباره يک موضوع فلسفي چندين کتاب نگاشته شده يا از برخي کتاب هاي يک متفکر چندين ترجمه وجود دارد و خواننده مردد مي شود که کدام اثر را در ابتدا بخواند.
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷
استادمطهري و شرايط موفقيت در تبليغ دين در دنياي امروز
🔻 شهيد مطهري دغدغه احياي #دين و #دينداري را داشت، لکن کسي نبود که از وضع و شرايط روزگار خويش غافل باشد. او هم نگاهي به جامعه معاصر ايران داشت هم توجهي به تحولات جهاني عصر حاضر. از يک طرف مي دانست که امروزه از طريق مراکز آموزشي يا رفت و آمد و ارتباط مردم کشورها با يکديگر، هنچنين از طريق ابزارهاي ارتباطي و مانند آن، انديشه هاي گوناگون و متنوع به جامعه ما وارد مي شود و سوال هاي گوناگوني را فراروي نسل #جوان قرار مي دهد و از طرف ديگر ناراحت و نگران بود که چرا در چنين شرايطي، توليد و صدور انديشه و فعاليت هاي تبليغي ما ـ در قياس با دنياي امروز و نيازهاي آن ـ اندک و ناچيز است (پيرامون انقلاب اسلامي، ص32 ـ 33 و حماسه حسيني، ج1، ص199 و 348).
درسگفتار روش تکمیل پروپزال (طرحنامه) کارشناسی ارشد و دکتری
در این درسگفتار به بیان برخی از مهم ترین نکات کاربردی برای تکمیل درست پروپوزال یا طرحنامه پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله های دکتری اشاره میشود.
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷
05:54:53
07:26:15
12:20:00
17:12:25
17:33:24