هفتاد و نه

...
آیا ممکن است ماشین های هوشمند  مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟ آیا ممکن است ماشین های هوشمند  مقلد الگوهای معرفتی و رفتاری سازندگان خود شوند؟ «آموزش ماشین» (Machine Learning)  شاخه ای از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence= AI) و مبتنی بر این ایده است که سیستم ها توانایی این را دارند که با استفاده از داده ها آموزش ببینند، الگوسازی کنند و با کمترین میزان دخالت انسان، تصمیم گیری کنند.  اما مسئله ای که در این جا مطرح می‌شود آن است که از آنجا که این ماشین ها به واسطه داده هایی که انسان در اختیار آنها قرار می‌دهد آموزش می‌بینند و از رفتارهای انسان الگوسازی می‌کنند، این احتمال جدی وجود دارد که دارای جهت گیری های معرفتی و رفتاری تولیدکنندگان خود (که مثلا اروپایی و سفیدپوست هستند)‌ شوند و نسبت به افراد غیراروپایی یا غیرسفید پوست، تصمیم ها و رفتارهای تبعیض آمیز اتخاذ کنند.  این موضوع قرار است سال 2019 در هفدهمین میزگرد سالانه اخلاق اطلاعات (Information Ethics) دانشگاه شمال شرق Northeastern University آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.  سه شنبه دوم بهمن ۹۷  «فجازی» یا «فضای مجازی»؟ «فجازی» یا «فضای مجازی»؟
«م» (میلادی)، «ق» (قمری)، «ر.ک»(رجوع کنید)، «عتف» (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، «فاوا» (فناوری اطلاعات و ارتباطات) ICU،  و CCU   نمونه هایی از کوته نوشت هایی است که همه ما کم وبیش با آن سروکار داریم. مرحوم شیخ بهایی نیز که از افراد صاحب ذوق در کوته نوشت سازی است مثلا اعمال حج عمره را در کلمه «اَطَرَستَ» (احرام، طواف، رکعتین طواف، و...) تلخیص کرده است.آن روزها که دانش آموز بودیم برای این که اسامی کلی شاعر و رودخانه و کوه را فراموش نکنیم، معمولا با اتصال حروف اول و zip کردن آنها یک کلمه من درآوردی می‌ساختیم و سر جلسه امتحان با Unzip کردن آن در ذهن مان، اسامی را به یاد می‌آوردیم. 

شنبه بیست و نهم دی ۹۷
عزیز من، شما خودت متهمی عزیز من، شما خودت متهمی شما که بیشتر تصاویر و نوشته های کانال و پیج ات شوخی های رکیک درباره زنان و دختران است، خودت متهم پرونده خشونت های زبانی، روانی و فیزیکی علیه آنان هستی. وقتی با تولید مداوم این گونه محتواها، زنان جامعه را در چشم مخاطبان خود خوار و خفیف می‌کنی و آنها را به عنوان اسباب شوخی و سرگرمی، یک کالای جنسی، موجوداتی ساده و خرافاتی و بی خرد، تنوع طلب،  و وسیله ای برای کسب ممبر و فالوئر، و شهرت و ثروت بیشتر جلوه می‌دهی، نباید انتظار داشته باشی پسری که این نگاه نادرست به زنان را پیدا کرده است، در فضای مجازی یا حقیقی، احترام  آنان را نگه دارد و رفتاری مناسب شخصیت انسانی شان با آنها داشته باشد. شنبه بیست و دوم دی ۹۷ ️ چرا «قنديل» ها در فضای مجازی به راحتی آب می‌شوند؟ ️ چرا «قنديل» ها در فضای مجازی به راحتی آب می‌شوند؟ انتشار فیلم کوتاهی از ضرب و شتم دردناک دختری نوجوان توسط یک پسر در شبکه های اجتماعی، بهانهء نوشتن مطلب حاضر شد. ظاهرا پسری که در فیلم است از آنچه نوشته های توهین آمیز دختر در فضای مجازی می‌داند عصبانی شده و برای انتقام گیری او را فریب داده به یک باغ دعوت می‌کند و ضمن توهین و ضرب و شتم، اقدام به تصویربرداری از او و انتشار آن در صفحه اش می‌کند. هرچند بعدا اعلام شد که این افراد شناسایی و دستگیر شده اند، ولی این امر نباید موجب غفلت از ریشه یابی این گونه حوادث شود. چنین مواردی را باید از جهات  فردی / اجتماعی، و اخلاقی / تربیتی / روان شناختی / جامعه شناختی بررسی کرد. اما با توجه به ارتباط این اتفاق با فضای مجازی، در نوشته حاضر از منظر اخلاق فناوری اطلاعات  به آن نگریسته می‌شود. پنج شنبه بیستم دی ۹۷ کارنامه اخلاق فناوري اطلاعات (اخفا)  کارنامه اخلاق فناوري اطلاعات (اخفا)  به رغم احساس نياز جدي به تحقيق و پژوهش در زمينه اخلاق فناوري اطلاعات و لزوم انتشار آثار به زبان فارسي در اين زمينه، و به رغم تلاش هاي خوبي که در سال هاي اخير در اين عرصه آغاز شده است، هنوز هم علاقه مندان به تحقيق و تامل در اين شاخه از اخلاق کاربردي، با کمبود جدي منابع فارسي مواجه اند.
  نگارنده که طي سال هاي خير اخفا را به عنوان يک  کلان پروژه مطالعاتي براي خود انتخاب کرده، براي اين که به سهم خود کمکي هرچند ناچيز  در اين زمينه کرده باشد، در چند قسمت، فهرستي از آثار خود را که درباره اخفا  به صورت مکتوب يا در فضاي مجازي منتشر شده را به محضر علاقه مندان تقديم مي کند. 
یکشنبه شانزدهم دی ۹۷
آمار سایت
مشاهده کامل آمار