هفتاد و دو

...
♦️ انتظار از مبلغان دین، در دوران پساکرونایی ♦️ انتظار از مبلغان دین، در دوران پساکرونایی نگارنده در مکتوبی دیگر یادآور شد که مباحث اعتقادی که حول ویروس کرونا در جامعه ما مطرح شد موجب شکل گیری دورانی جدید در عرصه تبلیغ و تبیین آموزه های دینی شده است که به احتمال زیاد، ابعاد و پیامدهای آن در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد. این سخن به معنای آن نیست که شیوع ویروس کرونا در کشورمان در این ایام (زمستان 1398-بهار 1399) سوالات جدیدی را پدید آورده است؛ چراکه موضوعاتی از قبیل تاثیر رفتارهای انسان در وقوع حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله و بیماری های فراگیر، امکان یا عدم امکان مراجعه به آموزه های دینی برای پیش پیگیری یا رفع اثرات آنها، نسبت این حوادث با مسئله شر و رحمان و رحیم بودن خداوند، پیش از این هم کم وبیش مطرح بوده است ولی نکته مهم این است که امروزه به مناسبت ویروس کرونا و به مدد عواملی چون گسترش فضای مجازی، این مباحث به صورت گسترده تر و پررنگ تر مطرح شده است.
چهارشنبه ششم فروردین ۹۹
مجموعه ویدیوهای کوتاهِ «اخلاق به وقت فاجعه» مجموعه ویدیوهای کوتاهِ «اخلاق به وقت فاجعه» درباره وظایف، مسائل و چالشهای اخلاقی مربوط به حوادث طبیعی و غیرطبیعی مجموعه ای از ویدیوهای کوتاه (یک تا دو دقیقه ای) تهیه شده است. این ویدیوها در سایت آپارت بارگزاری شده است که علاقه مندان می‌توانند در آدرس www.aparat.com/harahmati به آنها دسترسی پیدا کنند. پنج شنبه بیست و نهم اسفند ۹۸ 🔺 کرونالوژیِ تصویرِ برساختهء رسانه ها از دین و روحانیت 🔺 کرونالوژیِ تصویرِ برساختهء رسانه ها از دین و روحانیت 🔻چکیده:
جستار حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که به رغم دیدگاه های متفاوت و گاه متضادی که از سوی روحانیون، به عنوان مبلغان دین، درباره کرونا (و موضوعاتی شبیه آن) بیان می‌شود، چرا برخی گروه ها و کانال های موجود در فضای مجازی یا شبکه های ماهواره ای فارسی زبان عمدتا سخنان کسانی را برجسته سازی رسانه ای می‌کنند که از پشتوانه منطقی و عقلی ضعیف تر، و ظرفیت تحقیر و تمسخر بالاتری برخوردار است. این در حالی است که اخلاق رسانه ای اقتضا می‌کند درباره یک موضوع، انواع دیدگاه کامل و درست بیان، و سپس مقد شود. نگارنده با بهره گیری از «مغالطه پهلوان پنبه» (Straw-man Fallacy) تلاش می‌کند یکی از دلائل یا انگیزه های چنین رفتاری را بیان کند. لازم به ذکر است که طرح بحث حاضر اولا به معنای دفاع از همه دیدگاه هایی نیست که به اسم دین مطرح می‌شود، ثانیا به معنای مخالفت با نقد دیدگاه مبلغان دینی نیست. بلکه تاکید بر این مطلب است که این کار باید با مراعات «اخلاق نقد» باشد؛ یعنی بیان دیدگاه ها بدون تحریف، همراه با تبیین دقیق مدعا، و نقد علمی ادله ارائه شده از سوی دینداران.

یکشنبه بیست و پنجم اسفند ۹۸
برای خودمان پرونده اخلاق کرونایی درست کنیم برای خودمان پرونده اخلاق کرونایی درست کنیم حدود دو هفته از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا (کرونوئید-19) در کشورمان می‌گذرد و طی این مدت افراد زیادی به این ویروس مبتلا شده اند که متاسفانه عده ای از آنها به این علت فوت کرده اند. در طی این مدت در فضای حقیقی و مجازی فعالیت های فراوانی انجام شده است که می‌تواند از منظراخلاقی بررسی شود. این ایام کرونایی ان شاء الله به زودی میگذرد. فقط برای این که بدانیم دراین مدت از نظر اخلاقی با خودمان چند-چند هستیم بهتر است هر یک از ما برای خودمان یک پرونده اخلاقی درست و براساس آن فعالیت های این مدت خود در فضای مجازی و حقیقی را ارزیابی کنیم. دوشنبه نوزدهم اسفند ۹۸ معرفی کتاب «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فن آوری اطلاعات» معرفی کتاب «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فن آوری اطلاعات» نگاهی به کتاب «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فن آوری اطلاعات»
معرفی از: عزت ملمعی خوزانی
جمعه دوم اسفند ۹۸
آمار سایت
مشاهده کامل آمار