سیزده

...
توهین به مقدسات دینی از منظر اخلاق فناوری اطلاعات توهین به مقدسات دینی از منظر اخلاق فناوری اطلاعات از منظر بحث رسانه استفاده از بستر فضاي مجازي براي کارهاي نابخردانه اي چون بي احترامي به مقدسات ديني، به دلائل مختلف، از جمله سوءاستفاده از فضاي مجازي، کاری غیراخلاقی محسوب می‌شود. این فضاهم مانند ديگر رسانه ها از نظر اخلاقي کارکردي دوگانه دارد ولي هر انسان اخلاق مداري حتي اگر دين هم نداشته باشد بايستي سعي کند به حکم وجدان اخلاقي خود از دست زدن به کارهايي که کفه استفاده نادرست از این فضا را سنگین می‌کند خودداري نماید. تبلیغ و ترویج کارهایی چون توهین به مقدسات دینی یکی از مصادیق این سوءاستفاده است. یکشنبه بیست و دوم مرداد ۰۲ پدیدارشناسی تحولات هنجاری جامعه (۱) جشن طلاق پدیدارشناسی تحولات هنجاری جامعه (۱) جشن طلاق کسانی که دغدغه اخلاقی شدن جامعه به طور کلی یا اخلاق فضای مجازی به طور خاص را دارند بایستی همواره تحولات فرهنگی و هنجاری جاری در متن واقع جامعه را رصد کنند، تا بتوانند آنها را درست بشناسند، ریشه یابی و آسيب شناسي کنند، و به موقع راهکار موثر ارايه نمایند. چون فضاي مجازي هم در «شکل گيري» اين تحولات تاثير دارد هم در «روايت گري» و نمایش آنها.
براین اساس، در مجموعه یادداشت هایی سعی می‌شود برخی از «نشانه ها»ی این تغییرات معرفی شود. با این توضیح مهم که این موارد نه قابل تعمیم به همه جامعه است و نه لزوما قابل دفاع. اما در هر صورت شناخت آنها امری است واجب.
🔻این موارد را با هشتگ #پدیدارشناسی_تحولات_هنجاری_جامعه پیگیری و نظراتتان را درباره آنها بیان کنید.
جمعه بیستم مرداد ۰۲
اخلاق فضای مجازی و مسئله تفاوت بین نسلی اخلاق فضای مجازی و مسئله تفاوت بین نسلی 💢فضای مجازی از یک سو موجب دسترسی نسل جوان به #منابع_هنجارگذار جدید (از قبیل سلبریتی ها) شده و از سوی دیگر اقتدار منابع سنتی اخلاق (مثل والدین، معلمان و روحانیون) را تا اندازه ای تضعیف کرده است. یکی از پیامدهای این وضعیت،تفاوت نگاه این دو نسل نسبت به مفاهیم و مصادیق رفتارهای درست و نادرست در فضای مجازی است.

یکشنبه پانزدهم مرداد ۰۲
سومین شماره میکرومجله اخلاق فناوری اطلاعات منتشر شد سومین شماره میکرومجله اخلاق فناوری اطلاعات منتشر شد 🔸پرونده این شماره: «ضرورت ها و بایسته های بهره گیری از معارف نهضت حسینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی»

🎧 (از طریق بارکد درج شده می‌توانید فایل صوتی یک نشست علمی را در این زمینه گوش دهید)

🔸 هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید.
صفحات دیگر این شماره، و شماره های قبلی را در بخش «ميکرومجله اخفاپژوهي» سايت مطالعه کنيد.
شنبه هفتم مرداد ۰۲
شهرهای هوشمند و چالش‌های اخلاقیِ مکانیکی شدن روابط انسانی شهرهای هوشمند و چالش‌های اخلاقیِ مکانیکی شدن روابط انسانی در این پژوهش‌‌‌‌، به روش تحلیلی‌‌‌‌، به معضلات اخلاقی ناشی از مکانیکی شدن روابط انسانی و به ویژه کاهش میزان شفقت‌ورزی و نوع‌دوستی‌‌‌‌، کاهش عبرت‌آموزی اخلاقی‌‌‌‌، از بین رفتن قدرت تصمیم‌گیری و کمرنگ شدن نقش اسوه‌های اخلاقی پرداخته شده است. یکشنبه یکم مرداد ۰۲
آمار سایت
مشاهده کامل آمار