یکصد و یک
...
💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم)
💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم)
💔عشقی که ابدی نیست (قسمت دوم)
تعارضهای برنامه «عشق ابدی» با سنتهای اخلاقی، فرهنگی و دینی ما
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔻ظاهرا هدف برنامه عشق ابدی (جدای از وجه سرگرمی آن) آموزش دادن به جوانان است که چگونه عشق و شریک عاطفی خود را برای ایجاد یک رابطه بشناسند و چه بسا زندگی مشترک هم تشکیل دهند. فرایند حضور و نوع مراوده ای که این دختران و پسران دارند با آن چه در سنت فرهنگی و دینی ما هست تفاوت ها و تعارض های جدی دارد:
▪️۱. در جامعه ما معمولا این گونه آشنایی ها با اطلاع یا نظارت بزرگترها انجام میشود ولی در این برنامه خبری از بزرگترها نیست.
▪️۲. در جامعه ما معمولا دختر و پسر در جلسات آشنایی از نظر نوع پوشش مراعات جدی دارند، به ویژه دختران، و حتی سخن گفتن دختر و پسر همراه با نوعی احترام و حجب و حیا است ولی در این برنامه برخی از افراد گاهی نیمه برهنه هستند، و در مواردی از لمس بدن یکدیگر یا بیان سخنان زشت و سخیف ابایی ندارند.
▪️۳. در فرهنگ ما معمولا معیارهای کیفی مثل اخلاق و شخصیت و نجابت و حیا و عفت و خانواده دار بودن جزو معیارهای اصلی است ولی در این برنامه معیارهای شکلی از قبیل نوع آرایش و پوشش و اندام به عنوان معیار انتخاب معرفی میشود. و کسی هم پاسخ نمیدهد که اگر در صدد پیدا کردن عشق واقعی و ابدی خویش است چرا در برنامه ای شرکت کرده که برایش جایزه مالی تعیین کرده اند و قرار است برای میلیون ها نفر نمایش داده شود.
برای مطالعه ادامه مطلب کلی کنید...
سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۴
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
️ چرا «قنديل» ها در فضای مجازی به راحتی آب میشوند؟
انتشار فیلم کوتاهی از ضرب و شتم دردناک دختری نوجوان توسط یک پسر در شبکه های اجتماعی، بهانهء نوشتن مطلب حاضر شد. ظاهرا پسری که در فیلم است از آنچه نوشته های توهین آمیز دختر در فضای مجازی میداند عصبانی شده و برای انتقام گیری او را فریب داده به یک باغ دعوت میکند و ضمن توهین و ضرب و شتم، اقدام به تصویربرداری از او و انتشار آن در صفحه اش میکند. هرچند بعدا اعلام شد که این افراد شناسایی و دستگیر شده اند، ولی این امر نباید موجب غفلت از ریشه یابی این گونه حوادث شود. چنین مواردی را باید از جهات فردی / اجتماعی، و اخلاقی / تربیتی / روان شناختی / جامعه شناختی بررسی کرد. اما با توجه به ارتباط این اتفاق با فضای مجازی، در نوشته حاضر از منظر اخلاق فناوری اطلاعات به آن نگریسته میشود.
پنجشنبه ۲۰ دی ۹۷
کارنامه اخلاق فناوري اطلاعات (اخفا)
به رغم احساس نياز جدي به تحقيق و پژوهش در زمينه اخلاق فناوري اطلاعات و لزوم انتشار آثار به زبان فارسي در اين زمينه، و به رغم تلاش هاي خوبي که در سال هاي اخير در اين عرصه آغاز شده است، هنوز هم علاقه مندان به تحقيق و تامل در اين شاخه از اخلاق کاربردي، با کمبود جدي منابع فارسي مواجه اند.
نگارنده که طي سال هاي خير اخفا را به عنوان يک کلان پروژه مطالعاتي براي خود انتخاب کرده، براي اين که به سهم خود کمکي هرچند ناچيز در اين زمينه کرده باشد، در چند قسمت، فهرستي از آثار خود را که درباره اخفا به صورت مکتوب يا در فضاي مجازي منتشر شده را به محضر علاقه مندان تقديم مي کند.
يكشنبه ۱۶ دی ۹۷
«خادمان خاموش پژوهش» و یادی که از آنان نمیشود
در مواجهه با یک کتاب یا مقاله نخستین چیزی که به چشم مخاطب میآید نام و عنوان نویسنده و ناشر است، اما از یک گروه دیگر که از قضا سهمی مهم در شکل گیری این آثار داشته اند خبری نیست و معمولا کسی از آنان یاد نمیکند، در گزارش های خبری تصویری از آنان دیده نمیشود، و نه تنها موسسات علمی و رسانه های گروهی که حتی خود محققان هم کم وبیش از آنان سخنی به میان نمیآورند؛ و این نقض یکی از اصول اخلاق پژوهش، یعنی تقدیر از همکاران و همراهان تحقیق است. به نظر شما این «خادمان خاموش پژوهش» چه کسانی هستند؟
سه شنبه ۱۱ دی ۹۷
تو چراغ خود برافروز
امروز صبح براي خريد به مغازه محله رفتم (اين غير از مغازه اي است که در نوشته اي ديگر درباره اش نوشتم). پيش از من مشتري ديگري در مغازه بود. عاقله مردي که همراه با دخترش آمده بود. منتظر شدم که کارش تمام شود. مرد بعد از اين که مبلغ اجناس را از کارتش پرداخت کرد،از فروشنده خواست که مقداري پول نقد هم به او بدهد و از کارتش کم کند. فروشنده از انجام اين کار خودداري کرد و گفت نمي توانم اين کار را بکنم چون دستگاه خودپرداز به نام مغازه است و هرگونه نقل و انتقال پول در آن از سوي اداره دارايي به عنوان انجام معامله و درآمدزايي محسوب مي شود و به آن ماليات تعلق مي گیرد ...
دوشنبه ۳ دی ۹۷
فضای مجازی و معضل درس خوانده های بی سواد
فضاي مجازي به مثابه يک رسانه، هم چون هر رسانه ديگري از يک کارکرد دوگانه برخوردار است. به اين معنا که مي تواند هم در خدمت فضائل اخلاقي باشد هم زمينه ساز ارتکاب رذائل اخلاقي. هم سويه روشني دارد که به کاهش رنج انسان ها، خدمت به آنان و به سازي زندگي فردي و اجتماعي شان کمک مي کند؛ هم، نيمه تاريکي دارد که زمينه ارتکاب براي رذائلي چون نقض مالکيت معنوي ديگران، تجاوز به حريم خصوصي آنها، توزيع محتواي هرزه نگارانه، سوءاستفاده از اعتماد افراد، شايعه پراکني و انتشار مطالب دروغ، و فريب ديگران را فراهم مي کند
دوشنبه ۳ دی ۹۷
قبلی
101
102
103
104
105
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار