جدیدترین مقالات
...
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ولادت حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان مبارک باد
ای خدا
از نعمت گسترده ات ما را رزق حلال و پاکیزه روزی کن، و ما را محتاج و نیازمند کسی جز خودت مگردان، و سپاسگزاری ما را از خودت، و نیازمندی و درویشی ما را به درگاهت زیاده کن، و با تو، بی نیازی و کفایت از غیر تو است.
(از دعاهای حضرت زهرا(س)
ولادت #حضرت_فاطمه(س) مبارک🪴
شنبه یکم دی ۰۳
عکس ها و تصاویر حسینعلی رحمتی
تصاوير
گالری تصاویر
ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی»
چهارشنبه سوم خرداد ۹۶
مشاهده گالری تصاویر بیشتر
جدیدترین مقالات
»
فکرک هایی درباره اخلاق فناوری اطلاعات
لزوم طراحی پروژه فکری و طرح مطالعاتی درباره اخلاف فناوری اطلاعات
دوشنبه دهم خرداد ۰۰
فکرک هایی درباره اخلاق فناوری اطلاعات
فکرک ها مجموعه نکات کوتاه ولی مهم درباره اخلاق فناوری اطلاعات است که ان شاالله هراز گاهی به صورت بنرهای تصویری به مخاطبان گرامی تقدیم میشود. این بنرها ها به راحتی قابل اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است.
جمعه هفتم خرداد ۰۰
واینرها و ماینرها: شبکههای اجتماعی و معضل فروکاستن زنان به سوژه تحقیر وتمسخر
«ماینر»ها دستگاه های استخراج رمزارز، و «واینر»ها کسانی هستند که ویدیوهای طنزآمیز و سرگرمکننده میسازند و آنها را عمدتا با هدف کسب شهرت ودرآمد در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب منتشر میکنند. وجه اشتراکشان این است که هر دو در بستر فضای مجازی فعالیت میکنند، با این تفاوت که ماینرها با محاسبات دیجیتالی سروکار دارند و واینرها با انسان ها. در چند سال اخیر با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی تعداد واینرها به طور چشمگیری افزایش یافته است. این کار تا آنجا که مجالی برای ایجاد شادی و کاستن از درد و رنج دیگران یا اصلاح رذائل باشد نه تنها از نظر اخلاقی درست است بلکه یک وظیفه محسوب میشود، اما زمانی که ابزاری برای تحقیر و تمسخر دیگران شود کارکرد تربیتی و اصلاحی خود را از دست میدهد و تاثیرات مخربی را از خود باقی میگذارد.
یکشنبه دوم خرداد ۰۰
فضای مجازی، زندگی نمایشی، اخلاقِ نمایشی
«نمایش دادن» گرچه یکی از شاخصه های ذاتی فضای مجازی و به طور خاص شبکه های اجتماعی است ولی از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه دارد. هم میتواند در خدمت تبلیغ ارزش های اخلاقی باشد هم، از سوی دیگر، میتواند نه تنها ابزاری برای ترویج رذائل اخلاقی شود بلکه خودِ اخلاق را به کالایی برای کسب شهرت و ثروت تبدیل کند. تبدیل کارکرد درست شبکه ها به یک کژکارکرد هرچند از سوی کاربران معمولی هم امکان پذیر است ولی وقتی از سوی چهره های مشهور و سلبریتی ها انجام شود پیامدهای غیراخلاقی اش ضریب تاثیر بیشتری پیدا میکند. یکی از مهم ترین این پیامدها شکل گیری نوعی «اخلاقِ نمایشی» است؛ یعنی هرگونه فعالیت به ظاهر اخلاقی که با اهداف غیراخلاقی در این فضا انجام میشود.
دوشنبه بیستم اردیبهشت ۰۰
شبکههای اجتماعی، و چالش خُرده-روایت های اخلاقی
شبکه های اجتماعی محصول دوران پست مدرن هستند و یکی از شاخصه های این دوران، همان گونه که فیلسوفانی چون ژان فرانسوا لیوتار خاطر نشان کرده اند، آزاد بودن از قید روایت های کلان (Macro-Narratives) و میدان یافتن خرده روایت هایی(Micro-Narratives) است که کلان روایت ها را در همه عرصه ها، از جمله اخلاق به چالش میکشند. امروزه شبکه های اجتماعی به خاطر خصلت دسترس پذیری که دارند این امکان را برای تک تک شهروندان فراهم کرده اند که در قامت یک نظریه پرداز اخلاقی ظهور کرده و به آسانی هنجارهای مورد نظر خود را ترویج و تبلیغ نمایند. برای این کار نه به تاملات عمیق علمی نیاز است نه سال ها حضور در آکادمی. تنها داشتن یک گوشی تلفن، یک شارژ اینترنت، اندکی انگیزه و سرسوزنی ذوق کافی است تا هر کس بتواند در قالب متن و صوت و فیلم هر چیزی را به عنوان ارزش یا ضدارزش به دیگران معرفی کند و در مدتی اندک هزاران و بلکه میلیون ها کاربر را به پیروان بی چون و چرای خود تبدیل کند.
یکشنبه دوازدهم اردیبهشت ۰۰
قبلی
56
57
58
59
60
بعدی
آمار سایت
مشاهده کامل آمار