اندکی اندیشه (پايگاه اطلاع رساني دکتر حسینعلی رحمتی)

...
🍉شب یلدا، تحولات نسلی، و جوان ایرانی بر سر سه سفره متفاوت🍉شب یلدا، تحولات نسلی، و جوان ایرانی بر سر سه سفره متفاوت از این رو، همه مبلغان دین و اخلاق و متولیان تعلیم و تربیت، برای تعامل موثر با این نسل، بایستی:
اولا شناخت جامعی از سیر و سامانه این تحولات داشته باشند،
ثانیا از ایجاد تضاد و دوگانگی بین فرهنگ اسلامی و ایرانی بپرهیزند،
ثالثا نسل جوان را قانع کنند که با فرهنگ غرب، «مواجهه ای انتقادی» داشته باشند.
💢 شبکه تی آر تی؛ و غفلتی که موجب پشیمانی است💢 شبکه تی آر تی؛ و غفلتی که موجب پشیمانی است 📺راه اندازی این رسانه فارسی زیان یعنی نهادهایی چون حوزه های علمیه، که در زمینه اخلاق و تربیت، و سازمان هایی چون صداوسیما که در عرصه رسانه مسوولیت دارند، از امروز باید تلاش خود را برای ایفای این مسوولیت سنگین چند برابر کنند؛ در غیر این صورت نه تنها عرصه رسانه،‌ که عرصه تربیت اخلاقی جامعه را نیز به حریف واگذار خواهند کرد. بعدا هم جز حسرت و تاسف کاری نمی‌توان کرد.
📌در دنیای امروز کسی «هنجارساز» است که اهمیت رسانه را بشناسد و به موقع و متناسب با تحولات جامعه از آن استفاده کند.
آیا فیلترینگ قابل بررسی و ارزشداوری اخلاقی است؟آیا فیلترینگ قابل بررسی و ارزشداوری اخلاقی است؟ گام اول در چالش‌های اخلاقی فیلترینگ پاسخ به این سوال است که آیا ممانعت از دسترسی دیگران به فضای مجازی از نظر اخلاقی قابل دفاع هست یا نه؟
در مورد پاسخ به آن به طور مختصر می‌شود سه دسته دیدگاه را ترسیم کرد:
مخالفان فیلترینگ حداکثری، موافقان فیلترینگ حداکثری، و موافقان حداقلی.
🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاق‌پژوه متخصص هوش مصنوعی🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاق‌پژوه متخصص هوش مصنوعی 🔹حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی در آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی، نبود نیروی اخلاق‌پژوه متخصص را علت‌العلل اقدامات انجام‌نشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست و گفت: منظور ما تربیت نیرویی است که به صورت علمی، عمقی، تخصصی و ترجیحا به صورت دائمی صرفا در زمینه اخلاق هوش مصنوعی فعالیت کند.
🔹ایشان با اشاره به تقسیم‌ عصر حاضر به دوران پیشا و پسا هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یک موضوع کاربردی مورد نیاز و از مهم‌ترین موضوعات چند دهه آینده در عرصه فردی، اجتماعی و نظام حکمرانی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه زمان‌شناسی بر اساس آموزه‌های دینی اقتضا می‌کند که خود را برای بایسته‌های عصر هوش مصنوعی آماده کنیم، گفت: از آنجا که فناوری هوش مصنوعی هم فرصت‌ها و هم تهدیدهایی را فراهم می‌کند لازم است که حوزه علمیه به عرصه اخلاق‌پژوهی هوش مصنوعی ورود کند تا غافل‌گیر نشود.
🔹حجت‌الاسلام رحمتی با خاطرنشان کردن اینکه حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد، گفت: مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگین‌تر می‌کند.
🔹وی گفت: شناسایی چالش‌های اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آیین‌نامه و تبیین دیدگاه‌های اخلاقی غیراسلامی و تطبیق آموزه‌های اخلاقی، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربر تا نهاد سیاست‌گذار و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است.
ملاحظات اخلاقی در بهره گیری از هوش مصنوعی ملاحظات اخلاقی در بهره گیری از هوش مصنوعی نشست علمی «ملاحظات اخلاقی در بهره‌گیری از هوش مصنوعی» روز یکشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۵ الی ۱۷ همزمان با هفته پژوهش و همراه با آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی در قم برگزار می‌شود.
سخنرانان:
حجت الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم
دکتر محمد رضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه
حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی رحمتی، استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث
دکتر محمد فلاح، دانشیار و مدیر گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
مکان برگزاری:
قم، خیابان جمهوری، کوچه دوم، ساختمان انجمن های علمی حوزه
نشست علمی نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی" به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۳ در راستای پنجمین همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری، نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش ­های یک تصمیم اخلاقی"از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان ارائه کننده و با دبیری دکتر عبدالله عمادی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ به صورت حضوری و وبیناری در سالن جلسات پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار می‌شود.
لینک حضور در جلسه :
https://vc۱.qhu.ac.ir/p-neshast

🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی) طلاب باید بدانند جامعه زنان و دختران ایرانی از نظر میزان باورهای دینی و تقیدات اخلاقی، سطح سواد و آگاهی، نوع گفتار و رفتار و به طور کلی از نظر سبک زندگی، بسیار متکثر است. بنابراین دسته بندی آنها و قضاوت درباره آنها به صورت خطی و صفر و یکی ممکن نیست،بلکه باید آنها را به صورت «طیف»ی در نظر گرفت و درباره شان قضاوت کرد. این دختران در یک دوره آشوبناک فکری و فرهنگی زندگی می‌کنند. از یک سو در یک جامعه دینی زندگی می‌کنند و اغلب آنها به درجات مختلف تقید دینی دارند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی، باز هم با درجات مختلف، به فرهنگی ایرانی احساس تعلق می‌کنند،‌و بالاخره از سوی سوم، با گسترش سطح تحصیلات و به خصوص با حضور در فضای مجازی، با فرهنگ غیرایرانی،‌ به ویژه فرهنگ غرب آشنا شده و با درجات مختلف از نظام ارزشی و فرهنگی غرب تاثیر پذیرفته اند. آنان در یک حالت «سلف سرویس»ی بر سر این سه سفره قرار گرفته و از هرکدام به فراخور حال و احوال خود لقمه هایی را بر می‌گیرند. لذا عجیب نیست اگر زنان و دخترانی را می‌بینیم که هم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کنند، هم علامت فروَهَر یا مقبره کوروش را دارند، هم روز ولنتاین برای یکدیگر کادو می‌خرند.
🔻بنابراین، طلبه هایی که می‌خواهند با این دختران تعامل داشته باشند چه با این سبک زندگی موافق باشند چه مخالف،‌ بایستی نسبت به این وضعیت آگاهی لازم را داشته باشند.
🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم)🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم) خانم (و آقای) طلبه ای که می‌خواهد با این نسل شبکه مند از زنان و دختران ایرانی از دین و اخلاق سخن بگوید برای موفقیت در ایفای این مسئولیت سترگ و رسالت سنگین باید به چند نکته توجه کند:
▪️اول) موضوع «تغییر و تحولات نسلی» را جدی بگیرد. درباره معنا و مفهوم، عوامل و زمینه ها و پیامدهای اخلاقی آن مطالعه و تامل داشته باشد. بداند سیر این تحولات تاکنون چگونه بوده و، از آن مهم تر، سمت و سوی آینده آنها چیست.
▪️دوم) زیست جهان این دختران، که با عناوینی چون «نسل زد» از آنها یاد می‌شود را به خوبی و بدون پیش فرض مورد شناسایی قرار دهد، و ببیند در چه حال و هوایی زندگی می‌کنند، سلوک فردی و اجتماعی و کیفیت مراودات و ارتباطات اجتماعی آنها چگونه است، چه چیزهایی جزو علائق آنها
جدیدترین اخبار🍉شب یلدا، تحولات نسلی، و جوان ایرانی بر سر سه سفره متفاوت1403/09/30💢 شبکه تی آر تی؛ و غفلتی که موجب پشیمانی است1403/09/29آیا فیلترینگ قابل بررسی و ارزشداوری اخلاقی است؟1403/09/28🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاق‌پژوه متخصص هوش مصنوعی1403/09/26ملاحظات اخلاقی در بهره گیری از هوش مصنوعی 1403/09/24نشست علمی "فیلترینگ فضای مجازی: چالش های یک تصمیم اخلاقی"1403/09/20🔴بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت چهارم و پایانی)1403/09/19🔷بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت سوم)1403/09/18🟥بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر (قسمت دوم)1403/09/16🟢بانوان طلبه، فضای مجازی، و جامعه در حال تغییر(قسمت اول)1403/09/15حضرت زهرا(س) الگوی زیست اخلاقی بانوان1403/09/15👫بچه‌ها را وارد بازی‌های فضای مجازی نکنید1403/09/14‼️فضای مجازی، و خبرهای تلخی که باید هشیارمان کند1403/09/12«دم‌دستی‌سازی» زن و حرمت‌زدایی از زنانگی1403/09/10💟نسل جدید و ازدواج: عشق؟ معامله؟ اخاذی؟1403/09/10
دانلود درسگفتارها و سخنرانی ها
آمار سایت
افراد آنلاین
بازدید کل
240379
بازدید ماه
84
بازدید روز
84
آمار سایت
مشاهده کامل آمار