🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاق‌پژوه متخصص هوش مصنوعی

...
۱۴۰۳/۹/۲۶ دوشنبه
(0)
(0)
🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاق‌پژوه متخصص هوش مصنوعی
🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاق‌پژوه متخصص هوش مصنوعی

🔻ضرورت توجه حوزه های علمیه به تربیت نیروی اخلاق‌پژوه متخصص هوش مصنوعی

 

🔸حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی در آئین افتتاحیه دبیرخانه علمی اخلاق هوش مصنوعی، نبود نیروی اخلاق‌پژوه متخصص را علت‌العلل اقدامات انجام‌نشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست و گفت: منظور ما تربیت نیرویی است که به صورت علمی، عمقی، تخصصی و ترجیحا به صورت دائمی صرفا در زمینه اخلاق هوش مصنوعی فعالیت کند.

🔸ایشان با اشاره به تقسیم‌ عصر حاضر به دوران پیشا و پسا هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی فضای مجازی را به حاشیه خواهد برد لذا یک موضوع کاربردی مورد نیاز و از مهم‌ترین موضوعات چند دهه آینده در عرصه فردی، اجتماعی و نظام حکمرانی کشور است.

🔸وی با تاکید بر اینکه زمان‌شناسی بر اساس آموزه‌های دینی اقتضا می‌کند که خود را برای بایسته‌های عصر هوش مصنوعی آماده کنیم، گفت: از آنجا که فناوری هوش مصنوعی هم فرصت‌ها و هم تهدیدهایی را فراهم می‌کند لازم است که حوزه علمیه به عرصه اخلاق‌پژوهی هوش مصنوعی ورود کند تا غافل‌گیر نشود.

🔸حجت‌الاسلام رحمتی با خاطرنشان کردن اینکه حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد، گفت: مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگین‌تر می‌کند.

🔸وی گفت: شناسایی چالش‌های اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آیین‌نامه و تبیین دیدگاه‌های اخلاقی غیراسلامی و تطبیق آموزه‌های اخلاقی، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربر تا نهاد سیاست‌گذار و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است.

🔸استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه با وجود ورود اینترنت و فضای مجازی از چند دهه قبل به کشور گفت: با این وجود ما در ابعاد مسائل اخلاقی فضای مجازی دست‌مان خالی است و در زمینه این موضوعات کتاب‌های بنیادین، مأخذشناسی جامع و بانک موضوعات نداریم.

🔴حجت‌الاسلام والمسلمین رحمتی نبود نیروی اخلاق‌پژوه متخصص را علت‌العلل اقدامات انجام‌نشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست و گفت: تا زمانی که در عرصه تربیت نیرو کمبود وجود داشته باشد یا کار عمیقی صورت نمی‌گیرد.

▪️وی با تاکید بر اینکه تربیت نیروی اخلاق‌پژوه هوش مصنوعی باید از چند سال قبل آغاز می‌شد ولی تاکنون شروع نشده است، گفت: منظور ما تربیت نیرویی است که به صورت علمی، عمقی، تخصصی و ترجیحا به صورت دائمی صرفا در زمینه اخلاق هوش مصنوعی فعالیت کند و این موضوع پروژه مطالعاتی تمام عمرشان باشد و یا حداقل توان داشته باشد که چند سال تنها در این حوزه فعالیت کند.

▪️استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، نخستین گام برای نیل به این هدف را راه‌اندازی مراکز تخصصی اخلاق هوش مصنوعی دانست و گفت: راه‌اندازی دبیرخانه اخلاق هوش مصنوعی یکی از این گام‌هاست. همچنین تاسیس پژوهشگاه اخلاق هوش مصنوعی که تمرکز آن بر جذب نیروهای متعهد انگیزه‌دار باشد نیز امری لازم است.

▪️حجت‌الاسلام والمسلمین رحمتی به لزوم تربیت استاد اخلاق هوش مصنوعی، تاسیس دوره‌های آموزشی و ایجاد رشته اخلاق هوش مصنوعی هم اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها به جای موضوعات غیراولویت‌دار استفاده شود چرا که این سخن فعالیت‌ها بهترین راه دفاع از دین در مرحله اول و دفاع از روحانیت در مرحله بعدی است.

▪️وی به لزوم استفاده از ظرفیت‌های برون‌حوزوی و محدود نماندن در چارچوب‌ مناسبات حوزه علمیه نیز اشاره کرد و افزود: تمامی این اقدامات نیازمند پشتیبانی مادی و معنوی جدی است. توقع ما باید واقع‌بینانه باشد و طلبه باید تامین شود در غیر این صورت فعالیت‌ها موردی و مقطعی و صرفا برای رفع مسئولیت خواهد بود.

▪️استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث در پایان با تاکید بر اینکه در قدم‌های بعدی باید به سمت تربیت متخصصین اخلاق هوش مصنوعی در جزئیات مختلف این فناوری رفت، گفت: فاز اول شامل کلیات است. فاز دوم اقدامات ما باید جزئی‌تر و کاربردی‌تر باشد.

✍🏼خبرگزاری حوزه، 26 آذر 1403  https://hawzahnews.com/xdjc9

 

@harahmati

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار