♨️ بازارِ داغِ خبر، گاه میسوزاند اخلاق را
🔳 تاملات پساجنگی درباره اخلاقیات فضای مجازی (۹)
✍🏼 حسینعلی رحمتی
📣 هنگام وقوع فاجعه های فراگیر از قبیل جنگ و زلزله، «خبر» به کالایی کمیاب تبدیل میشود که مشتری فراوان دارد. از این روست که بازار تولید و توزیع آن، به ویژه در فضای مجازی، بسیار داغ میشود و همین هم فضا را فراهم میکند برای افرادی که گاه از روی صداقت و گاه به خاطر کسب شهرت یا از روی خباثت اقدام به انتشار خبرهایی میکنند که یا میدانند دروغ است یا تصور میکنند واقعیت دارد. اما خروجی آن ایجاد ترس و اضطراب و احساس ناامنی و ناامیدی در جامعه است؛ یعنی چیزی که آثار مخربش از بمب و موشک بیشتر است.
📣 به همین خاطر باید جامعه را آموزش داد که در این مواقع اولا از انتشار خبرهای نادرست یا غیرمطمئن بپرهیزند، ثانیا حتی پیش از انتشار خبرهای درست هم ابتدا پیامدهایش را بسنجند. این بهانه که «خبر را گذاشتم ببینم واقعیت داره یا نه» توجیهی برای انتشار اخبار پیش از راستی آزمایی نیست، چون به به هرحال تاثیرات منفی خود را خواهد داشت.
📌 البته هنگام وقوع فاجعه های فراگیر، بیشترین مسوولیت اخلاقی بر دوش افراد و نهادهای مسوول است که بههنگام و بهاندازه و قانعکننده خبررسانی کنند.
۴ مرداد ۱۴۰۴
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |