(به یاد پدر و مادر سفرکرده ام؛ که مرا درس آموز مدرسه حسینی کردند)
🔻 1. فضای مجازی عرصه نوین زندگی انسان امروز است. از این رو در این فضا هم، مثل فضای فیزیکی، مراعات اصول اخلاقی امری لازم و ضروری است. اما سوال این است: «بایدها و نبایدهای زیست اخلاقی در این فضا را از کجا به دست آوریم؟». برای این کار، افزون بر آموزه های عقلانی، از گفتار و کردار پیشوایان دینی نیز میتوان بهره گیری کرد. این کار برای کسانی که خود را مقید به سلوک دینی و پیروی از پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) میدانند دست کم از نظر ایجاد انگیزه اخلاقی نقشی به سزا دارد.
🔻2. هرچند فضای مجازی و فناوری های ارتباطی جدید در صدر اسلام وجود نداشته است ولی برای کسانی که اعتقاد به جاودانگی دستورات اسلامی و الگو بودن پیشوایان دینی دارند، سیره و سنت آن بزرگان برای این فضا هم کاربرد دارد (همان طور که اندیشه های اخلاقی فیلسوفانی که قرن ها پیش زندگی میکرده اند امروزه برای فیلسوفان فضای مجازی کاربرد دارد). اما کاری که فیلسوفان اخلاق فضای مجازی باید انجام دهند آن است که با بهره گیری از نوعی «اجتهاد و بصیرت اخلاقی»، گفتار و رفتار اخلاقی آن پیشوایان را به زبان امروز و متناسب با فضای مجازی بازتعریف، مصداق یابی و بومی سازی کنند.
🔻3. از بین پیشوایان دینی، زندگی و زمانه امام حسین(ع) برای علاقه مندان به آن حضرت و خاندانش بیشتر با محرم و عزاداری برای واقعه کربلا شناخته میشود، اما از این نکته مهم نباید غفلت کرد که هدف اصلی از بزرگداشت این حماسه، در واقع زنده نگاه داشتن و عمل کردن به ارزش ها و فضائلی است که آن حضرت برای احیای آنها جان عزیز خود و خاندان و یاران گرامی اش را فدا کرد. «فضای مجازی» یکی از مهم ترین عرصه هایی است که این ارزش ها باید در آن زنده نگاه داشته شود. از این رو، تدوین شیوه نامه زیست اخلاقی در این فضا با بهره گیری از معارف حسینی، یکی از مهم ترین وظایف اخلاق پژوهان علاقه مند به این مکتب است. اینها هستند که باید برای کاربران فضای مجازی توضیح دهند که اگر امروز امام و یارانش در بین ما زیست میکردند شیوه رفتارشان در فضای مجازی چگونه بود. اخلاق پژوهان فضای مجازی اگر بتوانند این نکته را که «شیعه حسینی شیعه اخلاقی است؛ حتی در فضای مجازی» برای کاربران این فضا تبیین کنند وظیفه خود را در این زمینه انجام داده اند.
🔻4. برای موفقیت در تبیین اخلاق حسینی (و به طور کلی معارف دینی) برای فضای مجازی، توجه به چند نکته لازم است:
یک) آشنایی با سازوکارها و مناسبات حاکم بر فضای مجازی
دو) شناخت مسائل، موضوعات و نیازهای اخلاقیِ مرتبطان با این فضا (به ویژه کاربران این فضا)
سه) بازخوانی سیره و سنت حضرت اباعبدالله (ع) (و دیگران پیشوایان دینی) باتوجه به مسائل و چالش های اخلاقی مربوط به فضای مجازی، برای یافتن پاسخ ها و رهنمودهای لازم برای این مسائل
چهار) ارایه راهکارهای یافته شده به مخاطبان، با ادبیات قابل فهم برای آنها و با ذکر مصادیق مناسب از فضای مجازی
✅ با توجه به آنچه گفته شد در قسمت های بعد، نمونه هایی از معارف حسینی را متناسب با اخلاق فضای مجازی بازخوانی خواهیم کرد. طبیعتا چون این گونه تلاش ها در ابتدای راه است بایستی از سوی اهل فن و فضل مورد ارزیابی قرار گیرد تا با تضارب اندیشه ها و انباشت تجارب، به مروز زمان «نظام اخلاقی اسلام درباره فضای مجازی» شکل و شمایل لازم خود را پیدا کند. ان شاءالله.
✍️حسینعلی رحمتی
8 مرداد 1401 (اول محرم 1444ق)
@harahmati
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |