🌀طلبه ها، فضای مجازی، و گروه جدیدِ «ناطلبه»های مبلغ دین
#اخلاق_طلبگی_درفضای_مجازی (۵)
✅ در دوران پیشاشبکه های اجتماعی تبلیغ وتفسیر دین معمولا بر عهده روحانیون (و برخی غیرحوزویانِ نوعا دانشگاهی) بود که اطلاعات دینی و سابقه علمی مشخصی داشتند. اما امروزه گروه جدیدی به مفسران و مبلغان دین اضافه شده اند که جزو هیچیک از این دو نیستند. از مهم ترین ویژگی های آنها استفاده از شبکه هایی چون اینستاگرام است که روحانیون به دلایل مختلف در آن حضور چندانی ندارند.
✅ این افراد فاقد تحصیلات حوزوی یا آثار علمی دینی هستند. حتی از نظر گفتار و رفتار و پوشش هم شباهت چندانی به مبلغان سنتی دین ندارند، اما با ارایه تصویری خودمانی از خداوند و تفسیری عاطفی، آرامش بخش و انسان گرایانه از دین توانسته اند مخاطبان فراوانی از نسل جدید را جذب، و هنجارهای اخلاقی را متناسب با برداشت خود و علاقه مخاطب برای او بیان کنند.
📌 حوزوهای علمیه بایستی ضمن مطالعه جدی درباره این گروه، و شناسایی علل استقبال از آنها، با آنان مواجهه ای علمی، منطقی، و انتقادی داشته باشند. والبته حضور خود را در پایگاه فعالیت آنها، یعنی شبکه های اجتماعی، را از نظر کمّی و کیفی گسترش دهند.
حسینعلی رحمتی
۱۴ آبان ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |