♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی

...
۱۴۰۳/۸/۴ جمعه
(0)
(0)
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی
♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی

♨️بایسته های پاسخگویی به پرسش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی

 

🔹نشست علمی «مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اخلاقی نوجوانان» با ارائه دکتر حسینعلی رحمتی عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای کارشناسان پاسخ گویی چهره به چهره به نوجوانان برگزار شد.

 

🔹دکتر رحمتی هدف از این نشست را آشنایی با برخی از مهارت‌ها و نکات لازم برای موفقیت در پاسخگویی حضوری به سوالات و چالش های اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی عنوان کرد. ایشان درباره اهمیت پاسخگویی چهره به چهره گفت این امر باعث می‌شود که ارتباط بهتر و صمیمی‌تری بین مخاطب و مربی برقرار شود، فرایند پاسخگویی را مفید و موثرتر کند، باعث آشنایی بیشتر و واقع بینانه‌تر پاسخگو با مسائل و پرسش های نوجوانان می‌شود و همچنین موجب اصلاح پیشفرض‌ها و پیش داوری‌های نادرست پاسخگو و مخاطب نوجوان نسبت به یکدیگر، بخصوص نسبت به طلبه ها و مبلغان دینی می‌شود.

 

🔹این پژوهشگر اخلاق فضای مجازی مراحل مختلف فرایند پاسخگویی را این گونه برشمرد: 1. تبیین سوال یا چالش اخلاقی مربوط به فضای مجازی 2. بررسی تبعات و پیامدهای این چالش 3. ارایه راهکار برای حل آن.

 

🔻ایشان همچنین تاکید کرد برای یک پاسخگویی موثر، پاسخگو باید با دو دسته مهارت آشنایی داشته باشد: یکی مهارت ها و آگاهی های عام (از قبیل مهارت ارتباط با مخاطب، و اقناع او، اصول کلی تربیت، روش شبهه شناسی و مسئله یابی اخلاقی) و دیگر مهارت های خاص برای پاسخگویی به نوجوانان درباره مسائل اخلاقی فضای مجازی. مهم ترین این مهارت ها و نکته ها از این قرار است:
1. آمادگی و برنامه ریزی قبل از ورود به کلاس،
2. زمینه سازی اولیه برای بحث،
3. بهره گیری از مستندات ملموس و واقعی مربوط به فضای مجازی،
4. بهره گیری از روش گفت و گوی سقراطی،
5. انتخاب موضوع گفت و گو با استفاده از فعالیت های نوجوان ها در فضای مجازی مثل چت کردن و سلفی گرفتن،
6. شروع بحث با گفتگو درباره کارکردهای خوب فضای مجازی،
7. پرهیز از نصیحت کردن مستقیم، توجه به انتقال غیرمستقیم پیام،
8. عدم اصرار بر نظر خود،‌ پرهیز از جدال و مراء یا توهین و تحقیر مخاطب، دادن حق انتخاب و تصمیم گیری به مخاطب،
9. معرفی منابعی به مخاطب برای آگاهی بیشتر،
10. تداوم ارتباط با مخاطب بعد از اتمام جلسات حضوری. ‌

 

🔻در پایان این نشست دکتر رحمتی به پاسخگویان سوالات اخلاقی نوجوانان درباره فضای مجازی پیشنهادهایی را درباره رصد کردن مداوم فجازی و هوش مصنوعی از منظر اخلاقی،‌ مطالعه مداوم و دانش افزایی، ‌بازنگری و اصلاح روندهای پیشین خود و دیگران در پاسخگویی به شبهات اخلاقی نسل جوان، و ایجاد حلقه های گفت¬وگو بین پاسخگویان برای تبادل نظر و تجمیع تجارب ارایه کرد.

 

✍🏼گزارش: ناهید مُلَمّعی خوزانی

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار